I nuvarande generation (B9) är Audi A4 nu inne på sitt andra levnadsår sedan lanseringen under 2016. Det har blivit en populär mellanklassare som vid varje skifte tagit stora kliv, inte minst när det gäller teknik i form av säkerhetslösningar, uppkoppling samt förarassistanssystem. Den är dessutom ett önskvärt val för många förare som använder bilen i tjänsten.

Audi A4 Avant g-tron

Audi-vänner känner igen sig direkt även om det interiörmässigt inte hänt särskilt mycket alls jämfört med föregångaren. Materialen håller högsta kvalitet – och när det gäller känsla i knappar och reglage är det få som når upp till samma nivå. Fyra personer åker riktigt bekvämt och i baksätet finns gott om benutrymme.

Bagageutrymmet i G-tron är aningen mindre än en ”vanlig” A4 Avant, eftersom de fyra gastankarna är monterade under bagageutrymmet och reservhjulsbaljan saknas. Skillnaden är dock marginell och knappast en dealbreaker.

Audi A4 Avant g-tron

Trivsamt och komfortabelt

Mittkonsolen är logiskt uppbyggd. Den breda växelväljaren är placerad framför kontrollvredet med dess tillhörande menyknappar. Klimatanläggningens vippknappar strax ovanför har touchfunktion som reagerar vid minsta beröring, och en animering på skärmen visar vilken funktion knappen styr. Smidigt och riktigt snyggt. Men utvecklingen går framåt i en hisnande fart och något som kändes nytt och fräscht för två år sedan är inte längre uppseendeväckande. Speciellt inte när vi nyligen kört nya Audi A8 – som är första modell ut med det senaste mmi:t och som imponerade stort på oss. Samma system kommer även i nya A7 samt A6 längre fram i år.

Audi A4 Avant g-tron

Virtual cockpit, Audis helt digitala instrumentering på 12 tum bakom ratten, finns inte att välja till G-tron. Det har med att göra att informationen som ska presenteras skiljer sig mot modellerna med övriga drivlinor. I denna bil är det istället två analoga mätare samt en mindre digital skärm mellan dessa. Den påminner en hel del om Virtual Cockpit, men helt enkelt i mindre skala och näst intill lika flexibelt.

Uppkopplingen är konstant i och med ett monterat sim-kort och det går enkelt att skapa en wifi-hotspot för passagerarna. I navigationssystemet kan du välja att få kartorna från Google Earth. Här finns även två bränslemätare för gas respektive bensin (förutom gas-tankarna i kolfiberförstärkt finns även en 25 liters bensintank).

Bra räckvidd i kombination med bensintanken

A4 Avant G-tron drivs av en fyrcylindrig tvålitersmotor, och är i grunden samma motor som bensindrivna 2,0 TFSI. Detta innebär en viss reducering av motoreffekten från bensinvariantens 190 hästkrafter och 320 Nm till 170 hästkrafter och 270 Nm. Vi kan inte tillstå att vi märker någon större skillnad, förutom kanske vid hastiga omkörningar, utan prestandamässigt räcker det till gott och väl – noll till hundra avklaras på 8,4 sekunder.

Gas är det primära drivmedlet och gastankarna som rymmer 19 kilo gas ska räcka för upp till 50 mil. Om gasen tar slut slår systemet över till bensindrift, något som sker helt sömlöst. Bensintankens 25 liter ska till ytterligare 45 mils körning, något vi tar med en nypa salt då dessa uppgifter utgår från nedc-körcykeln. Men oavsett är den sammantagna räckvidden riktigt bra.

Audi A4 Avant g-tron

A4 Avant G-tron kostar från 421 200 kr. Motsvarande bensindriven modell, med liknande utrustning, kostar 395 300 kr. En blygsam skillnad med tanke på fördelarna med gasdrift, inte minst miljömässigt. A4 Avant G-tron eu-certifieras på cng (fossil naturgas) vilket ska ge cirka 25 procent lägre koldioxid jämfört med en motsvarande bensinmotor. Men de verkliga co2-utsläppen blir ännu lägre i Sverige eftersom vi har en andel av biogas på hela 80 procent. Enligt branschorganisationen Energigas Sverige ger biogas en reduktion av co22 med upp till 90 procent.

Ekonomiska fördelar

Detta ger även köparen vissa ekonomiska fördelar. Väljer du A4 Avant G-tron som tjänstebil innebär det att du som förmånstagare får ett sänkt förmånsvärde. Först sätts värdet ned till motsvarande bensinmodell, sedan reduceras värdet ned 40 procent och max 10 000 kr. Det innebär att förmånsvärdet landar runt 1 388 kr under 2018 (vid 50 procent marginalskatt). Reglerna rörande nedsatt förmånsvärde för gasbilar gäller till och med 2020, vad som händer sedan står som vanligt skrivet i stjärnorna.

De miljömässiga fördelarna innebär även att gasbilarna att får en bonus på 10 000 kronor den 1 juli i år när den nya bonus-/malus-beskattningen träder i kraft och detta gäller alla, oavsett företag eller privatpersoner.

Audi A4 Avant g-tron

Även när det gäller bilskatten kommer det att förändras en del i sommar. Audi A4 Avant G-tron kommer att få en årlig skatt på 360 kronor per år (i dagsläget skattebefriad i fem år). Det kan jämföras med en likadan bensindriven Audi A4 som kommer att kosta 3 148 kronor under de första tre åren, och därefter 756 kronor per år. Dieselvarianten hamnar på 3 232 kronor år 1-3 och sedan 2 048 kronor år fyra och framåt. En viss skillnad alltså, till g-trons fördel. Och med tanke på att bilen både uppträder och ser ut som som vilken ”vanlig” A4 som helst är den ett superintressant alternativ, inte minst som tjänstebil. Även om det inte alltid är det lättaste att hitta ställen att tanka gas på (i dagsläget cirka 170 stationer) och att g-tron inte går att få med fyrhjulsdrift.

M3 rekommenderarOmdöme

Att kunna välja en mer klimatsmart bil utan att behöva tumma på vare sig körglädje, utrustningsnivå, premiumkänsla ligger helt klart i tiden. Gasdrift är ett klart intressant alternativ till elbilar och ladd-hybrider.


Läs även: Fyra populära tjänstebilar under 7,5 basbelopp

Fakta Audi A4 AVANT G-tron Sport S tronic Proline Edition

Pris från: 434 700 kronor
Pris testbil: 520 500 kronor
Motor: g-tron 2.0 liter TFSI
Effekt: 170 hk vid 4 450-6 000 r/min
Vridmoment: 270 Nm vid 1 650 – 4 400 r/min
Prestanda: 0–100 km/h, 8,4'
Toppfart 210 km/h
Förbrukning (enl. tillverkaren), blandad körning: CNG 6,3–5,8 m³/100 km, Bensin 6,0–5,5 l/100 km
CO2-utsläpp: CNG 111–102 g/km, Bensin 137–126 g/km

plus

Snygg design – både exteriört samt interiört.
Klimatsmartare alternativ med ekonomiska fördelar.
Uppkoppling samt förarassistanssystem.

minus

Viss effektförlust jämfört med bensin-alternativet.
Går ej att få med fyrhjulsdrift.
Färre tankningsställen jämfört med konventionella drivmedel.

Betyg 8 av 10