”Är du säker på att du vill avfyra kärnvapen?” O, ja! Några sekunder senare ligger Amsterdam i ruiner. Nästa tur följer fler nederländska städer samma öde och förvandlas till självlysande bråte. Så här kan vi inte ha det, tänker hela världen och sluter samman i en enad allians för att förgöra undertecknad. Det här kan bli knepigt.

Men någon Haag-tribunal blir det aldrig frågan om. Istället börjar vad som mer liknar en tävling i att bli BFF med jordens största krigsförbrytare. Medan de nederländska åkrarna fortfarande osar radioaktivitet (och pakten att stoppa mig fortfarande är aktiv) har sju av åtta länder inte bara slutit fred, de har deklarerat sin vänskap också.

Nä, AI har aldrig varit Civilization-seriens starka sida, och Rise and Fall-expansionen gör inte mycket för att förbättra den. Men det finns en hel del nyheter som gör den lättare att leva med. En av dessa är ”loyalty”.

Ett av de mest irriterande momenten i tidigare Civilization-spel är datorns eviga spammande av settlers. Du vet när du har tagit över en hel kontinent, men datorn ändå lyckas klämma in en stad i det där enda, en hexagon stora, hörnet som dina gränser inte täcker. Och för att bli av med fanskapet måste du förklara krig mot hela nationen och alla city-stater den såklart är bästis med.

Civilization 6 Rise and Fall
Religion och Loyalty är två faktorer som påverkar dina städer utifrån hur starka dina grannar är på dessa områden.

Loyalty både ger och tar

Lojalty sätter effektivt p för datorns settler-fifflande. Det fungerar som så att alla städer avger ett visst inflytande över sina närområden (påminner om kulturell spridning i Civilization IV). Ju fler och större städer ihop, desto starkare är trycket. Det betyder att om en settler bygger upp en ensam stad i närheten av dig så är sannolikheten stor att staden självmant kommer att göra myteri och ansluta sig till din nation istället. Utan att du behöver lyfta ett finger.

Självklart gäller det omvänt också och då är det riktigt irriterande. Framför allt är det ett problem för dig som vill expandera aggressivt. Att ta över städer med våld har blivit mycket svårare. Så fort du vänder ryggen till gör de uppror och förklarar sig självständiga. Det blir ett evinnerligt pusslande av att flytta runt nya ”governers” som ger mer loyalty (men känns ganska lama i övrigt) och återerövra städer. Det här behöver finslipas.

Civ 6 rise and fall gouverners
Governors är en nyhet I Civilization 6: Rise and Fall. De ger dig mer kontroll över dina städer, samt olika bonusar.

Det går alltså att ta över städer utan att avfyra en enda kula. Och just det är en av de stora förändringarna i Civilization VI: Rise and Fall. Där tidigare spel i serien närmast tvingat in dig in i krig genom orimligt lättstötta grannländer och diplomati-algoritmer som får Dag Hammarsköld att rotera i sin grav, så går det (nästan) problemfritt att välja en fredlig väg. Och det är betydligt roligare att välja den vägen nu.

Förutom att ingå olika former av allianser som ger olika fördelar, så har hela systemet med epoker och golden age gjorts om. Alla spelare följer nu samma epok (sorry, inget mer bombande av medeltidsstäder med stealth-flygplan) och under varje epok samlar du poäng. Beroende av hur många poäng du skrapar ihop så avgörs hur nästa epok kommer att bli för dig. Dark age, normal, eller golden age. För att samla poängen behöver du klara av olika moment. Till exempel blir utforskande betydligt viktigare i de första epokerna, då du får många poäng för att hitta andra civilisationer, natural wonders och byar.

Civilization 6 rise and fall
I CIV 6 Rise and Fall ser du nu mer information om dina städer direkt vid stadsnamnet. Det funkar bra, men kan bli lite plottrigt, speciellt om du har flera trupper i staden.

Det här öppnar också upp för nya strategier då alla tidsåldrarna påverkar dig på olika sätt. Dark age är till exempel inte bara dåligt, då du får tillgång till speciella policys som du annars inte skulle ha. Dessutom kan du nå en super golden age om du lyckas levla upp från dark age.

Det nya epoksystemet gör också att du alltid har små delmål att fokusera på innan du når slutmålet, vilket kan vara att skicka upp en satellit till Mars om du siktar på science victory. Det fungerar mycket bra och är ett kul sätt att hitta mening i alla beslut och allt du bygger. Det klassiska Civilization-talesättet ”bara en tur till” blir nu ”bara sju turer till”. 

OmdömeM3 rekommenderar

Föredrog du Civilization V över Civilization VI så kommer inte den här uppdateringen att göra mycket för dig. Det är inte heller en uppdatering för dig med totalt krig som enda strategi. Rise and Fall är en uppdatering som gör Civilization VI mer komplett, men det behövs fortfarande mer för att få allt rätt. Och har vi lärt oss något av tidigare släpp så kommer det att komma åtminstone en stor expansion till innan Civilization VI blir färdig. Men på det stora hela är det här en klar förbättring av grundspelet.

Läs även: Recension av Civilization VI

Fakta Civilization VI: Rise and Fall

Testat: Februari 2017 (PC)
Utgivare: 2K
Utvecklare: Fireaxis
Plattform: Windows
Speltyp: Turbaserad strategi
Pris: Från 278 kr hos Prisjakt.

plus

Mindre settler-spammande.
Delmål för att maxa varje epok.
Bättre och enklare att hitta kreativare sätt att vinna på än bara krig.

minus

Svårare att ta över städer med våld.
AI är fortfarande borderline efterbliven.

Betyg 8 av 10

Sid Meier's Civilization VI Expansion: Rise and Fall Pris vid test: 278 kr.

Bästa pris just nu: 258 kr

Fakta

Loyalty
Ger städer en påtryckande kraft, vilket kan få närliggande städer att byta till din sida.

Allianser
Ingå olika typer av allianser med dina motspelare. Handel, millitärt, religion, med flera.

Epoker och golden age/dark age
Varje epok utspelas nu samtidigt för alla spelare och efter varje epok räknas poäng du samlat in ihop. Poängen avgör om du hamnar i golden age, normal, eller dark ages.

Nya civilisationer/ledare
Cree (Pundmaker), Holland (Wilhelmina), Georgien (Tamar), Indien (Ny ledare, Chandragupta), Korea (Seondeok), Mongoliet (Djingis khan), Mapuche (Lautaro), Skottland (Robert the Bruce) och Zulu (Shaka)

Governers
Du kan få upp till åtta guvernörer. Varje guvernör ger bonus i loyalty, men har också unika specialförmågor som du kan uppgradera.

Catastrofic event
När något stort händer och någon civilisation drar ifrån i utvecklingen kan de andra länderna gå samman för att stoppa denna.

Tidslinje
En tidslinje samlar nu alla dina framsteg så att du kan gå tillbaka och se allt du gjort.