Pickupmarknaden i Sverige växer snabbt och nu ger sig fransmännen in i leken med nya Renault Alaskan. Den här bilen bygger på Nissan Navara, precis som Mercedes X-klass som vi nyligen testade. Renaults modell är dock mer lik originalet än Mercedes variant, och den är heller inte helt ny då den faktiskt redan sålts i Sydamerika sedan en tid tillbaka.

Test Renault Alaskan


Väldigt likt originalet

Fronten skiljer sig tydligt åt från Navara med Renaults egen grill, led-strålkastare och stötfångare. Invändigt känner vi snabbt igen oss från den Navara Trek vi senast testade. Interiören är en aning plastig, och det är en bit kvar till den största konkurrenten i segmentet – Volkswagen Amarok. Men även jämfört med Ford Ranger Wildtrak är kvalitetskänslan i materialval och knappar ett steg ned. Tänk snarare Mitsubishi L200, Isuzu D-max, och givetvis originalet Nissan Navara. Knapparna på ratten och silverfärgad plast överlag utstrålar verkligen inte premiumkänsla.

Missa inte: Bästa pickup 2017

Vi sitter bekvämt i stolarna i bilen och öven baksätet får godkänt när det gäller utrymme. I mittkonsolen finns ett förvaringsfack, samt två mugghållare. Och det är här du får lägga mobiltelefonen eftersom det främre skålade förvaringsutrymmet framför växelspaken inte rymmer ens en Iphone X. Synd att så få biltillverkare tänker på att vi vill kunna lägga ifrån oss mobiltelefon och kanske plånbok när vi kör. Plus i kanten dock för Renault Alaskan som har ett tolvvoltsuttag uppe vid övre delen av instrumentbrädan. Denna gör att du kan få till snyggare (och kortare) kabeldragning från t ex en mobilhållare.

Test Renault Alaskan
Med ett vred växlar du mellan 2WD och 4WD med hög- eller lågväxel.

Testbilen hade rejäla insteg, vilket nästan är ett måste i den här typen av bil, men vi saknar så kallade off road-handtag på förarsidan. Dessa finns på passagerarplatsen, och de fyller en viktig funktion för dig som inte är jätteung och vig. Dessa underlättar när du kliver in i bilen, här får du istället greppa ratten om du behöver något att hålla dig i när du klättrar upp.

Hyfsat stark motor

Dieselmotorn i testbilen är en hyfsat stark 2,3 liter stor fyra som levererar 190 hästkrafter. Vridmomentet är specificerat till 450 Nm och bilen känns inte slö även om kraften inte kommer omedelbart när vi trycker på gasen. Detta i kombination med att den sjustegade automatlådan växlar relativt högt gör att motorn gör en del väsen av sig när vi kör. Motorn går ganska snålt, trots att vi mestadels kör korta turer på omkring fem mil med testbilen. Under en kall vecka i februari, snittar vi på strax över 0,8 liter per mil. Motsvarande siffra för den Ford Ranger Wildtrak (3,2 liter) vi kör parallellt ligger på omkring en liter per mil under samma förutsättningar.

Test Renault Alaskan
Motorn levererar 190 hk och det räcker gott och väl.

Till skillnad från bland annat Ford Ranger och Toyota Hilux använder Renault Alaskan skruvfjädring vilket gör att bilen är förhållandevis bra på att ta upp ojämnheter i vägen även med tomt flak. Färden blir inte lika stötig helt enkelt som med en del konkurrentmodeller och komforten överlag är helt okej.

Prenumerera på M3:s Youtubekanal för att se våra biltester

Med ett vridreglage växlar vi enkelt mellan 2WD, 4WD och 4WD low, och det ska mycket till för att du inte ska ta dig fram med den här bilen då den har hög markfrigång och kort överhäng. Testbilen saknar dock diffspärr men detta finns som tillval.


Begränsat med förarhjälpmedel

De pickuperna som släppts de senaste två åren har fått en hel del i utrustningsväg och är nästan jämförbara med vanliga pertsonbilar. Den Renault Alaskan vi testar har 360 graders kamera, backsensorer, hill descent/climb assist, keyless-system och sjutums touchskärm. Här finns också farthållare och hastighetsbegränsare, men tyvärr inte adaptiv farthållare som Ford erbjuder i sin Ranger. Döda vinkeln-varnare är en annan funktion vi saknar, liksom lane assist och parkeringssensorer fram. Kamerorna runt om bilen skapar en bild med ovanifrånperspektiv när vi ska parkera, vilket är smidigt, men skärmen är inte skarp nog för att vi ska se tydligt var vi har hinder omkring bilen. Här är till exempel Mercedes kameralösning betydligt vassare där du verkligen kan få hjälp att tydligt se hinder framför dig i branta backar.

Test Renault Alaskan
Bilens MMI är gammalt och skärmen inte speciellt skarp.

MMI:t är enkelt at använda, men det är samtidigt väldigt begränsat funktionsmässigt. Här saknas stöd för Carplay. Ljudet i musikanläggningen får knappt godkänt, här tar mellanregistret överhanden och vi saknar klarhet i diskanten och dynamik överlag. Och den inbyggda handsfree-mikrofonen är i stort sett oanvändbar.

Test Renault Alaskan
Plastiga knappar drar ned kvalitetsintrycket invändigt.

Testbilen har snygga lastbågar monterade och en rolltop från Mountain top. Detta är i stort sett ett måste om du inte köper kåpa, och just den här lösningen känns smidig att använda. Den håller dock inte riktigt tätt, men vi har ännu inte sett någon lösning som är felfri på den punkten och som låter dig köra igenom biltvätten utan att det läcker in lite vatten vid flaklämmen. Flaket är rymligt och här finns smidiga öglor att säkra lasten med.

Omdöme

Renault Alaskan tillför inte något nytt på pickupmarknaden men det är fullt förståeligt att tillverkaren vill kunna erbjuda en pickis i transportbilsutbudet. Vi ser inte att den här modellen har något unikt att erbjuda som inte originalet redan har, och konkurrensen från annat håll är samtidigt benhård både från dyrare och mer påkostade modeller och i lågpris-segmentet.


Fakta Renault Alaskan 2,3 dCi Legionnaire

Tillverkare: Renault
Pris från: 259 900 kr exlusive moms
Pris testbil: 305 900 kr exklusive moms
Motor: 2,3 liters Dieselmotor på 190 hk
Växellåda: 7-stegad automat
Prestanda: 0-100 km/h 10,8 sek
Topphastighet: 180 km/h
Angiven förbrukning: 0,69 liter/mil blandad körning (NEDC)
Max släpvikt: 3,5 ton
Lastförmåga: 1 020 kg
Totalvikt: 3 035 kg

plus

Fjädringen
Motorn

minus

Plastig interiör
Gammalt MMI

Betyg 6 av 10