Volvo valde i höstas Milano som plats för världspremiären av Volvos första modell i det så kallade ”kompakt-SUV-segmentet”. Att tidpunkten för den statiska visningen sammanföll med en stor internationell modevisning var knappast en slump. Om XC40 ska lyckas attrahera målgruppen bestående av välbeställda yngre och modemedvetna stadsbor är det lika bra att slå på stora trumman direkt. Den första provkörningen skedde för övrigt några månader senare i Barcelona. Se där, ytterligare en storstad.

Missa inte: Här kan du läsa allt om nya Volvo V60

Volvo XC40

Men det var då, nu har bilarna börjat rulla ut från handlarna i Sverige och den har även hunnit med att vinna titeln "årets bil 2018". Testbilen går under benämningen D4 AWD R-Design Intro och är rikligt utrustad med bland annat klädsel i Nappaläder, 18 tums aluminiumfälgar, dynamisk led-ljus, sportchassi samt en hel del detaljer med så kallad R-design. Motorn är en diesel med 190 hästkrafter och lådan är en åttastegad automatisk. I detta utförande kostar bilen 501 200 kronor, i jämförelse kan nämnas att en fullutrustad BMW X1 X Drive 20d kostar knappt 480 000 kronor. Med andra ord – det kostar rejält att köra Volvo numera, även i denna storleksklass, och det är knappast duvungar man utmanar i segmentet.

Missa inte: Bästa crossover SUV

Care By Volvo – Prenumeration som kostar

Volvos nya prenumerationstjänst Care by Volvo är i grund och botten är en så kallad privatleasing men som Volvo istället tycker ska gå under benämningen abonnemang. Argumenten är desamma oavsett namn – ”Ett enkelt, smidigt och bekymmersfritt bilägande” – och visst ingår en del tjänster i upplägget. Vi får service, försäkring, vinterhjul med tillhörande däckhotell samt möjlighet till extrabil (medlemskap i Sunfleet, Volvos bilpool, inklusive tio resor motsvarande max 500 kronor/resa). Men så kostar också XC40 T3 med utrustningsnivån ”Bas”, manuell låda samt tvåhjulsdrift kostar 6 886 kronor per månad.

Volvo XC40

Bortser vi från det ekonomiska och fokuserar på bilen har vi här en vågat designad modell som nu armbågar sig in i segmentet, och som är den snyggaste tillverkaren skapat. En kaxig och orädd framtoning som väcker känslor och viss väcks en viss köplust till liv. Markfrigången är på 21 centimeter och insteget högt, liksom sittpositionen. Något som ger känslan av att det är en riktig SUV och interiört känns den större och rymligare än vad den egentligen är. Dörrsidor och sittbrunnen är klädd i ett grovt tyg, i detta fall orange, vilket ger en ombonad känsla.

Prenumerera på M3:s Youtubekanal för att se de senaste biltesterna

Sensus Connect, grymt infotainmentsystem

Förarmiljön känns annars igen från Volvos övriga nya modeller. Instrumenteringen med digitala mätare med en stor infoskärm mellan dessa för bland annat kartfunktion fungerar utmärkt även om lösningen är långt ifrån lika snygg och anpassningsbar som Audis Virtual Cockpit. Infotainmentsystemet eller Sensus Connect”är detsamma som i exempelvis XC90 eller 90-modellerna och något vi lärt oss uppskatta över tiden. Skärmen är helt touch-baserad, den enda fysiska knappen sitter i underkant och tar dig till startmenyn.

Volvo XC40

I övrigt är det med svepande rörelser du navigerar mellan de tre huvudsidorna för att sedan peka på underliggande ikoner för respektive funktion. Enkelt och överskådligt, framför allt när bilen står stilla. Vid körning tar pekandet bort fokus från vägen i större utsträckning än vid användandet av reglage placerade mellan sätena. Men det är bara att gilla läget, Allt fler tillverkare väljer pekskärm och röststyrning som huvudsakligt alternativ i kombination med reglage på ratten.

Vi gillar Spotify-funktionen

Och på tal om funktioner: den fristående Spotify-applikationen är brutalt bra med sökfunktion, spellistor och annat. Logga in med användarnamn och lösenord och du kan glömma telefonen helt medan du befinner dig i bilen. För XC40 är givetvis konstant uppkopplad vilket innebär att du enkelt kan ladda ner nya appar och uppdateringar, dela ut internetåtkomst liksom fjärrstyra vissa av bilens funktioner från distans via din smartphone och appen Volvo on Call. Hur smidigt som helst.

XC40

Något vi verkligen gillar med XC40 är den genomtänkte kupén med smart förvaring och andra praktiska detaljer. Vi sitter också oförskämt bra. Framstolarna har gott om inställningsmöjligheter och ratten justeras enkelt i både höjd och djup för en perfekt sittposition. Även i baksätet är det rymligt och luftigt (speciellt med glastak) och lämpar sig för två passagerare. Det bjuds på gott om benutrymme och den lite högre sitthöjden ger ett skönt stöd för låren. Sikten utåt sidorna är däremot något begränsad, framför allt för små barn, i och med den höga och breda c-stolpen. Bagageutrymmetymmer 460 liter exklusive extrautrymmet under lastgolvet. Fäller vi ner baksätets ryggstöd, som är tvådelat, bildas en plan yta som rymmer upp till 1 336 liter.   

Volvo XC40

Förarhjälpmedel finns det så klart gott om. City Safety är standard i XC40 och ska känna igen andra fordon och fotgängare liksom stora djur på vägen framför (även i mörker), varna föraren och bromsa automatiskt om det behövs. Den adaptiva farthållaren, i kombination med aktiv filhållning, aktiveras enkelt på vänster sida av ratten och anpassar körningen till framförvarande bil på ett effektivt sätt utan ryckighet. Vi uppskattar att systemet hela tiden håller bilen mitt i körfältet och inte låter den vandra ut mot vägrenen innan aktiv justering.

Volvo XC40

Hur är bilen på vägen då? Jo, riktigt underhållande skulle man enkelt kunna sammanfatta det. Motorn svarar bra och de 190 hästkrafterna tar XC40 från noll till hundra på 7,9 sekunder. Framför allt gillar vi den direkta styrningen och den något hårda fjärdingen som gör att den ligger otroligt bra på vägen. Mindre trevligt är ljudisoleringen, en hel del vindbrus samt däckljud läcker in i kupén och förtar lite av den annars ombonade och komfortabla känslan.

Omdöme

XC40 är en djärvt designat liten SUV som känns rymligare än vad den egentligen är. Smarta förvaringslösningar, Sensus-systemet och köregenskaperna gillar vi skarpt. Men vi saknar både head up-display samt aktivt helljus som maskar av mötande och framförvarande trafik. Och varför inget miljöalternativ i form av ladd-hybrid från start istället för i höst?


Fakta Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro

Testad: februari 2018
Tillverkare: Volvo
Pris: från 430 900 kr
Pris testbilen: 501 200 kronor
Biltyp: Kompaktsuv
Motor: 2,0 liters fyrcylindrig turboladdad dieselmotor
Effekt: 190 hk vid 4 000 r/min
Vridmoment: 400 Nm vid 1750–2500 r/min
Prestanda: 0–100 km/h 7,9 sek
Toppfart: 210 km/h
Växellåda: Åttastegad automatlåda, Sportmode
Drivning: Fyrhjulsdrift
Bensinförbrukning (enl. tillverkaren): 5,0 liter/100 mil
Lastvolym: 460 / 1 336 liter
CO2-utsläpp: 133 gram/km

plus

Design och komfort.
Smarta förvaringslösningar.
Köregenskaper.
Infotainmentsystemet.

minus

Dyr.
Saknar adaptivt heljus samt HUD.
För närvarande inga miljöalternativ.

Betyg 7 av 10