Det närmar sig en vecka med nationella isdygn och vi hade nog hellre stannat hemma än kämpat i den rekordkalla snövinden på väg mot flådiga Operakällarn i centrala Stockholm. Samtidigt befinner sig stora delar av branschen på årliga mobilmässan MWC i Barcelona. Med andra ord: man skulle kunna tycka att tajmingen på Canal Digitals lanseringsfest för sin nya digitalbox inte är den allra bästa. Bara det faktum att tv-jätten ens bjuder upp till plockmat och bubbel för att fira en digitalbox är ju aningen märkligt i sig. Digitalboxar känns ju inte direkt som den hetaste potatisen i en tid då utbudet domineras av streamingtjänster, smarta tv-apparater och Chromecast. Ta Tivo som exempel: om Comhems digitalbox inte ens var aktuell när den först kom får den i dag snarare skämmas i vår tv-bänk. Tablå-tv andas inte direkt 2018.

Canal Digital är inte dummare än att man insett åt vilket håll det barkar. Deras nya satsning heter One Place, och är kort och gott en Techicolor-tillverkad tv-box som gör sitt bästa för att ligga rätt i tiden. Först och främst bygger den på Android TV-plattformen – vilket betyder att den, förutom Canal Digitals eget programutbud, även har tillgång till spel och appar från Google Play Store. Här ska vi kunna skräddarsy vår egen upplevelse, och installera de appar vi själva vill.

Oneplace
Här är den: Canal Digitals nya digitalbox.

Allt på samma ställe

Tanken från Canal Digitals sida är att samla allt innehåll på samma ställe. På så sätt blir One Place snarare en konkurrent till Apple TV, spelkonsolen eller vad du nu har där hemma – men med möjligheten att visa traditionell tablå-tv.

– Vi ville bort från det här med att man tänker ”Var hittar jag egentligen Planet Earth II, eller var någonstans kan jag se en specifik serie, förklarar Tone Krohn Clausen, produktchef på Canal Digital.

Att det finns ett självförtroende är svårt att ta miste på. Canal Digital vill gärna få oss att tro att vi står inför en stundande revolution – och att räddningen för tablå-tv stavas Google. Man skryter bland annat om att One Place får stöd för Chromecast, vilket gör att vi kan strömma material från exempelvis vår mobil. Dessutom lyfter man gång på gång att boxen lär sig våra vanor och rekommenderar saker utefter vad vi tittar på. 

Oneplace
Menyn anpassas efter hur vi använder boxen.

Tone Krohn Clausen igen:

– Det som sker på digitalboxmarknaden just nu är det vi såg på mobilsidan för några år sedan, när alla tillverkare hade sina egna operativsystem. Genom att använda Android TV öppnar vi upp helt nya möjligheter, bland annat kan vi göra ändringar snabbare än tidigare och ta in saker som Google Assistent.

Google Assistant-stöd

På tal om det. One Place har en dedikerad knapp för röstsök – som alltså använder Google Assistant för att lokalisera det vi ber om. Googles röststyrning finns som bekant inte på svenska, vilket i kombination med att One Place är konfigurerad för just svenskt språk gör att det inte helt kommer till sin fulla rätt. Vi kan visserligen söka efter serier som Game of Thrones, men särskilt mycket smartare än så blir det inte. Åtminstone inte innan Google får tummen ur och lanserar Google Assistant här.

Förutom den öppna plattformen och alla Google-funktioner gör One Place ungefär det vi förväntar oss. Det är en rapp box, som vid sidan av en del lagg när vi försöker spela Android-spel (med handkontroll, för övrigt), reagerar snabbt på våra kommandon. Här finns också stöd för både 4k och hdr, låt sedan gå för att Canal Digital än så länge inte har något 4k-material i sitt utbud. Inspelningsmöjligheter finns också, även om du då behöver införskaffa en slot-in-hårddisk.

Oneplace
Det är även möjligt att spela spel på One Place.

Räddningen?

Det ska poängteras att det här inte är någon ny företeelse. I USA har tv-distributörer erbjudit liknande boxar ett tag nu. Dessutom har Android TV som format haft förtvivlat svårt att få fäste. Nu är det lite annorlunda att stora aktörer som Canal Digital stödjer format här i Sverige, men att Google plötsligt skulle vara frälsaren för branschen är ärligt talat svårt att föreställa sig.

Men även om One Place kanske inte kommer att revolutionera svenskarnas sätt att se på tv är det åtminstone en välkommen nyhet i en bransch som haft förtvivlat svårt med att kännas aktuell. Och faktiskt också relevant.