Det här är ert blott andra Mobile World Congress. Hur känns det att vara tillbaka?

Det är en spännande tid för oss. Vi är ett 15 månader gammalt företag. Förra året var vi här och lanserade våra första smartphones, och så givetvis 3310 som tog internet med storm. För att vara ett så ungt företag tycker jag att vi har haft ett anständigt första år med 70 miljoner enheter sålda.

Nu lanserar vi givetvis en ny linje av telefoner, men presenterar också vårt fördjupade samarbete med Google, som vi är extra stolta över. Vi har under det senaste året jobbar hårt på att leverera säkert, rent och alltid uppdaterat Android, och nu får vi Googles kvalitetsstämpel på det med Android One-varumärket.

Just 3310 fick väldigt mycket uppmärksamhet, men vi har ingen riktig koll på hur bra den verkligen sålde.

Vi har presenterat en total försäljngsiffra för alla enheter där Nokia 3310 ingår men delar inte upp det ytterligare. Det jag kan säga är att den definitivt har sålt bra och vi räknar den som en succé. Det vi kan se är att efterfrågan efter den i Norden är rätt så stabil efter den initiala hypen, så den förtjänar att räknas som en enhet bland alla andra i vårt utbud.

Hoppas ni på samma succé med 8110 som ni fick med 3310?

Jag tycker vi har ett riktigt intressant koncept med den . För det första det faktum att det är en 4g-telefon, vilket är rätt stort steg. Den har också lite mer intelligens inbyggd än 3310, ett smartare operativsystem som kan köra fler appar. Den har Facebook, Twitter, webbläsare, Google Maps, Google Assistant... du kan även använda den som wifi-hotspot och du kan synka dina kontakter och sms med en riktig smartphone så att den fungerar som en behändig andra-telefon.

På presskonferensen nämnde du att det vore en bra resetelefon.

Ja, som resetelefon, eller på vildmarksturen, eller på festen... Och jag tycker att det just är mångsidigheten med den som gör den extra intressant. Den här kategorin av telefoner kallar vi för Nokia Originals och jag tycker att har ett par riktigt fantastiska produkter. Men det stora för den svenska marknaden är givetvis vårt smartphoneutbud, som vi nu dels har förnyat, dels introducerat nya modeller till.

Berätta lite om de nya Android-telefonerna, vad tycker du själv om dem?

Nokia 6 var en väldigt framgångsrik produkt för oss. Så det vi gjort här är att bygga vidare på den, lyssnat på feedback från användarna och gjort uppdateringar. Usb c-anslutning, kompaktare mått, fingeravtrycksläsare på baksidan, uppgraderad processor till Snapdragon 630. I den här prisklassen, under 3000 svenska kronor tycker jag det är riktigt fantastiskt.

Nokia 7 Plus är min favorit med en toppkamera, 18:9-skärm, och en riktig premium-design och konstruktion. På insidan sitter Snapdragon 660, 4 gigabyte ram 64 gigabyte lagring och ett stort 3830 mAh batteri. Allt detta under 4 000 kronor.

Och slutligen vår absoluta topprodukt, Nokia 8 Sirocco. Den bör verkligen hållas i handen och upplevas. Skandivanisk design, vacker oled-display, rostfritt stål och rundat fram- och baktill. Telefonens yta är 95 procent glas. Den kör Snapdragon 835, den har 6 gigabyte ram, IP67-klassning, trådlös laddning, och samma kamera som i Nokia 7 Plus.

Nokia 1 kan fungera som ett bra val för den som har en funktionstelefon och vill ta steget över till sin första smartphone, eller om man behöver en prisvärd andratelefon. Tack vare att Google kom med Android Go Edition med viktiga Google-appar optimerade, kunde vi nu bygga en kvalitetes-smartphone som upplevs som snabb och rapp, fast på lägre specifikationer och, och därmed med en prispunkt på så lite som 85 Euro. Och den får fortfarande fulla Andoid-upplevelsen, tillgång till Play Store och alla uppdateringar från oss.

Ni lanserar alltså totalt fem telefoner här på MWC. Det är mycket. Är du inte orolig att folk kommer bli förvirrade över vilken de ska välja?

Det vi tror vi kommer att se i ett land som Sverige är att kunder kommer välja främst mellan Nokia 6 eller Nokia 8 Sirocco. Sen har vi Nokia 8110 och Nokia 1 som lever sitt egna liv vid sidan av smartphoneserien.

Många tillverkare väljer att lägga in sina egna gränssnitt och appar. Varför har vi valt det här spåret med rent Android-system?

Vi anser att användare inte behöver bloatware, duplicerade tjänster och godtyckliga egna gränssnittsskal som förvirrar. Enligt oss är den rena Android-upplevelsen den bästa, och att Googles appar och tjänster är bästa valen för användaren. Men det är bara en av två viktiga orsaker till vår Android-strategi. Vi är väldigt fokuserade på är att hålla telefonen så säker som möjligt och levererar månatliga säkerhetsuppdateringar trådlöst.

Alla våra telefoner kommer att få full systemuppdatering i två år. Det har vi fått mycket positiv feedback från konsumenter på, och vi tror verkligen vi är på rätt spår. Det gäller för hela vårt utbud, och kunder ska veta att om de väljer en Nokia-smartphone så är det det de får, utan undantag. Och det är verkligen unikt på marknaden just nu.

Hur har du upplevt att jobba så nära tillsammans med Google?

Vi är mycket nöjda med vårt Google-samarbete. Vi har framför allt jobbat mycket med dem när det gäller b2b-sidan, där det här med löpande säkerhetsuppdateringar och högt säkerhetstänk verkligen är viktigt. Vi har många företag som visat intresse av den orsaken, de förstår precis hur vi tänker och ställer krav som vi kan leva upp till, tack vare det sätt vi arbetar tillsammans med Google.

Vilket förhållande har ni med Nokia? Är det bara ett delat varumärke eller går samarbetet djupare än så?

Ja, som ni kan se delar vi utställningsutrymme här på MWC, och vi samarbetar också när det gäller marknadsföring, teknik och utveckling. Ett exempel på det är mikrofonsystemet i Nokia 8 och nya Nokia 6, ett 360 graders system med tre mikrofoner för surrpundsoundinspelning. Det är framtaget tillsammans med Nokia och kommer från början från Nokias 360-graders vr-kamera.

Vad händer kommande året? Vad ser du som de stora utmaningarna för er framöver?

Vi har haft ett riktigt hektiskt första år, och nu vill vi fortsätta växa under 2018. Vi satte tidigt ett mål att vi inom fem år skulle bli en av de fem största mobilleverantörerna. Det är ambitiöst för oss, vi är fortfarande i praktiskt anseende ett uppstartföretag och ser oss som det. Vi får arbeta extra hårt, vi är bara runt 600 personer globalt, och ska operera på multipla marknader, så vi måste vara väldigt effektiva med de relativt små resurser vi har.