Enligt Nissan är X-trail deras mest sålda bil globalt (på den amerikanska marknaden går den under namnet Rogue). Det är också tillverkarens största suv på den svenska marknaden, eftersom den större Pathfinder inte säljs i Sverige.

Den bil vi testar har den nya tvåliter stora dieselmotorn på 177 hästar och Tekna-paketet med en del påkostade tillval. Här finns exempelvis stolsvärme både fram och bak, och inredning som går i kombinationen svart och brunt läder.

Vi sitter bekvämt både på förarplats och i baksätet i testbilen, och bilen känns rymlig och välplanerad överlag. Vi gillar den D-formade ratten och de nya knapparna som inte känns lika plastiga som tidigare. Bortsett från att några av knapparna, exempelvis rattvärmeknappen, sitter dumt till (långt ned på vänster sida) har vi inte mycket att anmärka på när det gäller planering och placering av reglage.

X-trail

Automatisk fyrhjulsdrift

Bilen vi testar har fyrhjulsdrift och du väljer körläge med ett reglage i mittkonsolen. Antingen 2WD eller automatisk 4WD. Om du vill kan du även låsa till 4WD men det fungerar bara i hastigheter upp till 40 km/h. Det automatiska läget fungerade dock riktigt bra, vi testar bilen under en snörik vecka i februari med tufft väglag och bilen känns trygg att köra med bra väggrepp trots odubbade däck.

Motorn är inte sportig på något sätt men det finns kraft här så att det räcker för att göra säkra omkörningar. Dessutom jobbar automatlådan på bra utan att göra mycket väsen av sig. Lite trist bara att vägljudet snabbt blir störande i högre hastigheter, det är inte lätt att föra en konversation med någon i baksätet när vi kör i 90-100 km/h på motorväg.

Nya X-trail har fått en hel del små uppdateringar utseendemässigt, både på utsidan och insidan, men tyvärr har inte MMI:t uppdaterats ännu. Systemet i testbilen har hängt med länge nu och det är inte speciellt spännande. Här finns en lättanvänd (men långsam) navigator, men utöver det inte mycket att utforska.

X-trail

Säkerhetsfunktioner

Bilen varnar för fartkameror, med ett rejält pip-ljud, och vi hittar inget sätt att stänga av det, eller justera volymen. När det gäller ljudsignalen som varnar när vi korsar filmarkeringen i vägen så är den betydligt mer diskret, och när vi lyssnar på musik hör vi inte den här varningen. Och den känns heller inte i ratten. I testbilen finns parkeringssensorer både fram och bak, och funktionen Cross Traffic Alert som är bra på att varna om det kommer bilar när du kör ut från en parkeringsplats. Här finns också döda vinkeln-varnare, dessa är dock lite väl diskreta i vår smak.

På plus-sidan gillar vi att bilen är smart planerad utrymmesmässigt, att den finns som sjusitsvariant och att den är lätt och trevlig att köra. Den känns också mer påkostad överlag än vad prislappen visar, men det som gör att vi ändå råder dig att avvakta är att ett nytt MMI samt nya förarhjälpmedel står inför dörren väldigt snart. Nissans kommande Pro Pilotsystem, som bland annat består av adaptiv farthållare, ska dyka upp i X-trail inom kort.

Ljudanläggningen i bilen kommer från välrenommerade Bose, men här blir vi lite besvikna. Det låter inte dåligt, men vi hade förväntat oss mer med den här loggan på sidohögtalarna i dörren. Ljudbilden är väl balanserad över frekvensregistret men vi saknar lite klarhet och dynamik när vi drar på volymen. Samtidigt är handsfree-mikrofonen inte speciellt bra vilket gör att vi snabbt går över till att använda våra Airpods när vi behöver prata i telefonen under körning.

X-trail


Omdöme

Det är med blandade känslor vi lämnar tillbaka den här testbilen. Den är praktisk, lättkörd och genomtänkt på många sätt, och du får helt klart mycket för pengarna. Samtidigt saknar vi adaptiv farthållare och ett mer modernt MMI, och eftersom vi vet att detta är på ingång i Nissans bilar känns det inte rätt tidsmässigt att slå till på den här bilen innan detta är på plats.


Fakta Nissan X-trail

Tillverkare: Nissan
Pris: 239 900 kr, testbilens pris 372 900 kr
Utrustningsnivå testbil: Tekna
Motor: 2 liters diesel, 177 hk
Prestanda: 0-100 km/h 10 sek
Toppfart: 196 km/h
Växellåda: Xtronic automat
Förbrukning (angiven): 6,1 liter/10 km (blandad körning)
CO2-utsläpp: 162 g/km (19 tum)

plus

Prisvärd.
Praktisk och lättkörd.

minus

MMI:t.
Ej adaptiv farthållare.

Betyg 7 av 10