Headset som HTC Vive, Oculus Rift och Playstation VR har onekligen gjort den uppslukande virtual reality-tekniken mer lättillgänglig. Den där magiska inlevelsen har dock svårt att infinna sig när spelaren måste klicka på en knapp eller styra med en spak på handkontrollen för att röra sig framåt. Rumsliga och tekniska begränsningar hindrar oss från att uppnå den där totala känslan av rörelsefrihet.

Några som kämpat i åratal för att bryta den barriären är svenska Omnifinity, som en vinterklafsig onsdagseftermiddag bjudit in pressen för en förhandstitt på Omnideck. Skådeplatsen är vr-centret Mission IX på Södermalm i Stockholm, där den skrymmande uppfinningen är placerad i en stor alkov. 16 segment á 80 kilo bildar en metallisk cirkel med en solid mittpunkt. De motoriserade rörelseytorna består av tätt placerade cylindrar, som visuellt påminner om ett gammalt kassarullband där gummiytan saknas.

Video: Högre upplösning ger häftigare VR med HTC Vive Pro

"Som en magnetisk pizza" säger utvecklarna själva under presentationen för att sätta någon slags bild i huvudet på oss – även om de flesta här nog hunnit dra den parallellen själva.

Omnideck låter spelaren röra sig fritt i alla riktningar, och tack vare motorerna dras hen sakta tillbaka mot mitten när gåendet upphör. I den fysiska världen alltså – i spelvärlden står man kvar på en och samma plats. Produkten är möjlig att integrera med multiplattformsspelmotorer som Unity och Unreal. För tracking- och vr-teknik används HTC Vive.

Omnideck
Omnifinitys Richard Guilfoyle framför Omnideck.

Omnifinity ser flera potentiella användningsområden för sin 360-plattform. Mäklare kan låta spekulanter gå runt "på riktigt" i vr-renderingar av lägenheter. Militären får äntligen en mer verklighetstrogen simulator att jobba på stridsövningar med. Spelarna får en helt ny nivå av vr-underhållning. Förutom samarbetet med vr-centret Mission IX jobbar man även ihop med vr- och 3d-visualiseringsbyrån Sightline, teknikkonsultföretaget Tikab och den kreativa studion Rust. Omnifinity samarbetar även med W-5 Solutions, som är partner med med amerikanska Lockheed Martin och L-3 Technologies.

Omnifinitys säljchef Richard Guilfoyle tror hårt på spelsegmentet.

– Vi har verkligen lyckats att skapa något som världen aldrig tidigare har sett. Det finns helt enkelt ingen annan produkt där ute som kan leverera vad vi gör, nämligen möjligheten att röra sig fritt och obegränsat i en vr-miljö. Detta har gjort att vi fått mycket uppmärksamhet bara genom att bara existera.

Efter demonstrationen får åhörarna chansen att prova Omnideck. I början känns det svajigt att flytta fötterna och gå naturligt över de olika segmenten. "Gå mer bredbent! Du kommer inte att ramla", uppmuntrar den lyhörde instruktören som märker av vår nervositet. Gånghastigheten i själva spelet känns inte helt representativ för de snabba kliv vi tar på Omnideck, men detta kan justeras upp och ned efter behag. Vissa av speltitlarna är heller inte kalibrerade för svenskarnas vr-plattform ännu.


Bonusvideo - vi provar Omnideck:

Osäkerheten försvinner gradvis under den femminutersperiod vi befinner oss på Omnideck. Det blir tydligare var de olika gränserna går och hur vi ska sätta fötterna för att inte hamna i obalans. Att sakta rulla bakåt mot mittpunkten när vi står still börjar kännas mer naturligt.

– Det är faktiskt ingen som ramlat under en Omnideck-demonstration, säger Richard Guilfoyle, trots att vi själva kände att en olycka var rätt nära förestående i början av "testpromenaden".

På frågan om vad ett Omnideck kan tänkas kosta får vi svaret "det beror på vem som frågar". Med detta indikerar Omnifinity att man är öppna för alla möjliga typer av samarbeten kring sin produkt, men att ett riktpris troligen ligger omkring en miljon kronor. Kommer produkten att dyka upp i spelhallar och e-sportsammanhang i framtiden? Det vet vi inte ännu. Det enda vi vet med säkerhet är att Omnideck möjliggör en vr-upplevelse vi aldrig tidigare varit med om.