Det fanns en tid då samarbete i spel var vedertaget. Då dedikerade flerspelarlägen var näst intill lika utförliga och självklara som spelets enspelarläge. Och då pratar vi spel med en kompis i samma soffa, inte över nätet. Men i takt med att internet växte sig allt större, förpassades flerspelarläget allt mer till onlinemiljön.

Det är något Josef Fares vill ändra på och med A Way Out. I hans andra spel efter Brothers: A Tale of Two Sons får vi just det – ett samarbetsläge hårt drivet av berättande, och som enbart går att spela tillsammans med en annan spelare.

AwayOut1
Under smygandet gäller det att hålla koll på var din motspelare befinner dig... Utfall du behöver assistera om denne blir upptäckt.

Premissen kretsar kring hur två män med vitt skilda personligheter tillsammans bryter sig ut ur ett fängelse och hur deras väg undan lagen utvecklar sig. När vi kliver in i handlingen har det hunnit gå en stund, och vi är redan på flyende fot. De två protagonisterna, Vincent och Leo, småspringer stressat genom en skog, och direkt efter det att den inledande mellansekvensen avslutats delas skärmen upp i två. En spelare fokuserar på Vincent och den andre på Leo. Tillsammans smyger vi genom buskar och snår, undviker våra antagonister och utför perfekt synkroniserade smygattacker på poliser i vår väg.

Vi kommer fram till en hårt bevakad bro. Då karaktärerna har olika sätt att se på saken, finns två alternativ: Ett mer lågmält, som går ut på att smyga under bron, och ett mer riskabelt – slå ut polisen som står bredvid en polisbil och köra rakt över. Meningen med att då, då ge spelarna ett val baserat på respektive karaktärs attityd (och då spelarna måste enas om ett) är för att få fram diskussion om hur man ska göra. Vi lyckas övertala vår medspelare Josef Fares att gå med på det mer högtflygande, och det dröjer inte längre förrän vi bränner över bron, med skrikande poliser i släptåg. Alltså upptäckta.

AWayOut2
Vissa moment kräver att spelarna gör samma sak. Samtidigt. Annars är det kört.

Senare passerar vi en övergiven campingplats, där en av oss täljer ett improviserat spjut och den andre ställer sig i vattensnåret bredvid. Just denna typ av passager är något Josef Fares satsat mycket på i A Way Out. För att behålla spelarens intresse krävs en upplevelse som är fräsch och unik, där vi inte känner att att vi tvingas göra om samma saker. Bara en sådan enkel sak som att vi får möjlighet att skvätta vatten på varandra är ett exempel på ögonblick som Josef Fares hoppas ska ätsa sig fast i spelarnas minnen.

En annan del belyser hur stor miljö-, och tempovariationen är. Vincent och Leo befinner sig på ett sjukhus, men det dröjer inte länge förrän de är upptäckta och polisen omringat byggnaden. Smygande byts ut mot flykt, fast kamera mot åkningar och den tvådelade skärmen mot en helskärm. Vi följer en karaktär åt gången och när det är som mest spännande skiftar kameran till den andre. Det gäller att snabbt trycka på den knapp som visas på skärmen, annars är det kört. Vi sitter med andan i halsen och den styrda färden avslutas med ett slagsmål sett ur tvådimensionellt perspektiv.

AWayOut3
Om det färdiga spelet innehåller lika varierande scenarion som demon vi testade, så har vi många spännande passager att se fram emot.

Idén till A Way Out föddes då Josef Fares förgäves letade efter ett samarbetsspel där han skulle bli involverad i storyn och bry sig om karaktärerna.

– Kan vi få en storyupplevelse i en film tillsammans måste vi kunna uppleva det i ett spel också. Spel som bygger på strikt samarbete på samma sätt som A Way Out finns det inte så många av, förklarar Josef Fares.

Bland de främsta inspirationskällorna finns bland annat Nyckeln Till Frihet, men Josef Fares är samtidigt noga med att påpeka att det inte funnits en definitiv förlaga. Vi frågar ändå om det funnits en film som spelat in mer och får då svaret att filmen Oldboy legat till grund för en av scenerna.

Det som får A Way Out att stå ut från mängden är främst dess variation. Vetskapen om att det vi just gjort aldrig kommer upprepas under samma genomspelning gör upplevelsen mycket mer levande. Vi märker också att mer uppmärksamhet ägnats varje moment och att man verkligen velat ge spelarna fullständig kontroll så ofta som möjligt.

AWayOut4
Filmen Old Boy är en av många inspirationskällor.

Hade samma sak förekommit flera gånger är risken stor att känslan försvunnit och att hela idén med spelet gått förlorad. På samma gång kan det här valet både skrämma iväg och dra till sig olika spelare. Att köra på enbart samarbete som konstant kräver en medspelare är verkligen vågat i dagens spelvärld. Vissa kommer med säkerhet kasta sig över det. Andra inte. En linjär upplevelse som prioriterar ett lugnare tempo och en mera styrd presentation, är inte för alla.

Vi tror i alla fall att det här kan, med sin djupt involverade historien och sitt fokus på samarbete, lyckas väldigt, väldigt bra.

A Way Out släpps den 23 mars till pc, Playstation 4 och Xbox One.