Mobila headset för vr och ar kan snart utrustas med svensk teknologi för ögonspårning. Idag gick nämligen Tobii ut med att man tecknat avtal med chipjätten Qualcomm om att ta eyetracking-tekniken till Snapdragon 845 Mobile VR Platform, som är företagets nya storsatsning på området. Denna innehåller bland annat bättre och mer resurseffektiv teknik för rendering, och ska vara cirka 30 procent snabbare än den tidigare Snapdragon 835-versionen.

Kolla! Den "magnetiska pizzan" Omnideck tar vr-spel till en helt ny nivå

Tobii och Qualcomm ska nu jobba fram en referensdesign och ett utvecklarkit för Qualcomms nya vr-plattform. Denna ska inkludera Tobiis Eyecore-algoritmer för ögonspårning och hårdvarudesign. Baserat på referensdesignen ska Tobii sedan licensiera sin teknologi direkt till headset-tillverkarna, uppger man i ett pressmeddelande.

– Ett stadigt ökande intresse för mobila vr-headsets, tillsammans med Qualcomms mycket starka
position inom segmentet, stärker ytterligare vår tro på potentialen för Tobii inom detta område. Eyetracking möjliggör för tillverkarna att bygga smartare och mer kapabla enheter, vilket i sin tur ger användarna starkare och mer naturliga upplevelser, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech i pressmeddelandet.

Vi testar Tobii Eye Tracker 4C: Häftiga ögontekniken imponerar

En av de största fördelarna med eyetracking i vr- och ar-headset är enligt Tobii att man möjliggör så kallad "foveated rendering". Detta innebär att bilden blir skarp precis där användaren vilar blicken, medan färre resurser läggs på att rita upp objekt och miljöer som befinner sig i periferin. I praktiken möjliggör det användande av mer högupplösta displayer, effektivare processering och längre batteritid.