Vi tog en tur till en möbeljätte strax söder om Stockholm, ett besök som resulterade i ett par nya garderober. Och att köra hem möbler av den kalibern är inte det lättaste om man äger en personbil av vanligt snitt – oavsett om det är en kombi eller inte. Om du inte kör Insignia vill säga, en bil som i Tourer-utförande sväljer det mesta.  

Opel Insignia
Foto: Andreas Bergsman

När vi första gången testade den senaste generationen Insignia lovordade vi bland annat köregenskaper, komfort och just lastutrymmet. Då var det en Grand Sport, det vill säga ”halvkombin”, som utvärderades – sedan dess har Insignia blivit en succé, kanske främst nere på kontinenten. Lite synd att samma framgångar inte rönts här i Sverige, med tanke på modellens alla fördelar, inte minst prismässigt.

Opel Insignia Country Tourer
Foto: Andreas Bergsman

Ett segment som utan tvekan är populärt är de stora herrgårdsvagnarna som förädlats med fyrhjulsdrift och högre markfrigång kryddat med plastdetaljer runt hjulhus och trösklar, liksom hasplåtar fram och bak. Volvo V90 Cross Country är ett exempel, Passat Alltrack ett annat. Och så då Opel Insignia Country Tourer.

Klassledande lastutrymme

Interiört är det inget som radikalt skiljer sig från Insignia Grand Sport. Vi sitter oförskämt bra i framsätet med gott om inställningsmöjligheter för rätt sittposition. Även bak är utrymmena väl tilltagna och kvalitetskänslan är högre i Opel än någonsin förut i paneler, reglage och knappar. Det som imponerar på oss mest är lastutrymmet som rymmer 560 liter med baksätet uppfällt och hela 1 800 liter med ryggstödet nedfällt. Mer än de flesta i klassen och något som illustreras bra på bilden nedan.

Opel Insignia Country Tourer
Foto: Andreas BergsmanBrutalt lastutrymme. Notera den två meter långa tumstocken.

Instrumenteringen består av två analoga visare samt en digital skärm på 4,2 tum i mitten som förutom hastighet kan visa färddata, media, telefon, navigation samt inställningar. Det är långt ifrån det snyggaste gränssnittet, men det fungerar klanderfritt och det är huvudsaken.

Opel Insignia Country Tourer
Foto: Andreas Bergsman

Centralt placerad på mittkonsolen hittar vi en 8-tums färgdisplay med Opels infotainmentsystem Intelli Link (R 4.0) som går under namnet Intelli Link Navi 900. Systemet är enkelt att använda, men även här skulle tillverkaren behöva se över gränssnittet som är i simplaste laget.

Men konstant uppkoppling samt Apple Carplay (liksom Android Auto) förlåter en hel del. Med uppkopplingen kommer även Opels Onstar-tjänst som innebär snabb kontakt med kundtjänst via en knapp i taket där du kan få hjälp med allehanda tjänster som rör bilen eller får hjälp att hitta en restaurang i närheten och sedan få rutten skickad direkt till den inbyggda navigatorn. SOS-knappen placerad alldeles intill är en trygghetsfaktor om olyckan skulle vara framme.  

Insignia Country Tourer
Foto: Andreas Bergsman

Konstant uppkopplad och smart appstyrning

Det finns även en dedikerad app till bilen som innebär att din smartphone blir som en fjärrkontroll, med vilken du där du kan låsa eller låsa upp på distans, se var du har parkerat och få information om exempelvis räckvidd och lufttryck i däcken. En tjänst allt fler tillverkare börjar erbjuda och som vi gillar skarpt. Tjänsten är gratis första året och kostar sedan runt en tusenlapp per år. Inom kort kommer tjänsten även innehålla Wifi hotspot för upp till sju enheter.

Insignia Country Tourer

Motorn i testbilen är en ny diesel på två liter med dubbelturbo som levererar 210 hästkrafter och ett vridmoment på 480 Nm. Den är riktigt pigg och gör 0-100 km/h avklaras på 8,2 sekunder. Kombinationen med den åttastegade automatlådan där växlingen sker i stort sett sömlöst och en riktigt bra ljudisolering resulterar i en riktigt komfortabel färd. 

Insignia Country Tourer
Foto: Andreas Bergsman

Grundpriset ligger på 335 900 kronor och då ingår faktiskt det mesta. Uppkoppling med Onstar-tjänster, led matrix-strålkastare, navigationssystemet, mörktonade rutor, trafikskyltsigenkänning och eluppvärmd ratt för att nämna några exempel. Testbilen är utrustad med ett par funktioner vi tycker du ska lägga till. Dels Avacerad Parkeringsassistans som innefattar backkamera, aktiv parkeringshjälp, döda vinkeln-varnare samt varningssystem för korsande trafik vid backning (6 900 kronor), Bose högtalarsystemet (5 900 kronor) som tar ljudet till en helt annan nivå samt head up-display (6 900 kronor).

Omdöme

Opel Insignia Country Tourer övertygar rejält med framkomlighet, komfort, smart och prisvärd teknik samt generösa utrymmen, där lastutrymmet verkligen överväldigar. Visst saknas premiumkänslan men den har Opel å andra sidan inte heller antytt att man aspirerar på.

M3 rekommenderar

Fakta Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Biturbo

Pris från: 335 900 kronor
Pris testbil: 407 800 kronor
Motor: 2,0 liter dieselmotor
Effekt: 210 hk vid 4 000 r/min
Vridmoment: 480 Nm vid 1750 – 2 500 r/min
Prestanda: 0–100 km/h, 8,2
Toppfart 228 km/h
Förbrukning (enl. tillverkaren), blandad körning: 7,2l/100 km
Förbrukning (enl. våra mätningar), blandad körning: 9.0l/100 km
CO2-utsläpp: 191 CO2 (g/km vid blandad körning)

plus

Komfort och utrymmen
Fyrhjulsdriften
Mycket i teknikväg ingår i grundutförandet

minus

Trist gränssnitt i MMI:t
Relativt bränsletörstig

Betyg 4 av 5