För den som missat upptakten till släppet av Josef Fares A Way Out handlar det kort och gott om hur du och en kompis bryter er ut ur ett fängelse och sedan håller er undan lagens långa arm. Esset i rockärmen är just samarbete och är något som utvecklaren Hazellight lagt mycket krut på. Faktum är att det inte går att spela emsam – du måste ha en annan att spela med. Ett val lika uppfriskande som farligt smalt.

Karaktärerna vi får följa heter Vincent och Leo, och större delen av spelet spelas därmed på delad skärm. Ett grepp som både är följsamt och smidigt. Det påminner mångt och mycket om klassiska soffspel ur den aspekten (det går för övrigt att spela med någon i samma soffa, alternativt online).

A-way-out-1
Det handlar alltså om att rymma ifrån ett fängelse. Till en början i alla fall...

Rätt ofta hamnar vi i situationer som kräver ett aktivt val. Över eller under, upp eller ned. Försiktigt eller vårdslöst? Det är här de två karaktärernas personligheter kommer in i bilden. Leo är mera rakt fram och impulsiv, och tenderar till att sparka in dörren innan han ringer på klockan. Vincent är raka motsatsen. Inför varje moment kommer vardera karaktär att komma med ett förslag baserat på dennes synsätt, och sedan blir det upp till oss att välja. Grejen är den att vi måste vara överens om samma väg. Först då fortsätter spelet.

En annan sak som gör att A Way Out sticker ut är variationen i både miljön och händelserna. Framför allt det sistnämnda. Josef Fares har haft som ambition att låta oss uppleva mängder av olika scenarion. Och även om Hazelight till mångt och mycket lyckats med detta är en del passager snarlika – och spelmekaniken känns aningen tjatig, då det är samma tillvägagångssätt varje gång.

A-Way-Out-2

Vissa skulle kanske till och med hävda att A Way Out spelar sig självt. Det går, hårdraget, ut på att ta sig fram till en markering, trycka på den knapp som visas, och sedan se vad som händer. På samma sätt sköts spelets mer hektiska ögonblick. Klättra med vänster styrspak, tryck på samma knapp samtidigt för att ta sig vidare, eller upprepat stresstryckande på samma knapp för att exempelvis undkomma kniven som pressas mot halspulsådern.

Motståndare till så kallade quick-time-events lär rygga tillbaka, men det passar faktiskt in. A Way Out är nämligen uppbryggt kring dess handling och inte kring spelmekaniken. Dessa moment kommer dessutom med rätt långt mellanrum och varar inte allt för lång tid.

A-Way-Out-3

Miljön är också enkel att imponeras av. Vi får besöka allt från fängelsetrånga och monotona celler till en lummigt höstsolig skog med sluttande berg och fantastiska utsikter. Därutöver har vi alla färgstarka och unika karaktärer vi möter längs med vägen.

A-Way-Out-4
Striderna är en av spelets svagare punkter.

M3 rekommenderarBortsett från att de olika valen leder till mer eller mindre samma resultat (undantaget en mellansekvens eller två) och att några av animationerna är i stelaste laget, är det faktiskt svårt att hitta några större nackdelar. Det skulle vara balansen episoderna emellan. Utan att avslöja för mycket så känns vissa partier aningen framstressade, vi hade gärna sett några ta lite mer plats.

Omdöme

A Way Out är visserligen inte för alla, men gillar du samarbete och historiefokuserade upplevelser, och dessutom är intresserad av en fräsch tagning på actiongenren lär du inte bli besviken.

Fakta A Way Out