Sea of Thieves säljs in med löften om att få uppleva episka piratäventyr. Du och dina tre närmsta vänner på en galjon, ute på det böljande blå. På väg mot oupptäckta skatter, konkurrerande piratskepp och mystiska öar. Det är en klassisk rollspelsfantasi som få spel använt sig av tidigare och även den främsta anledningen till att Sea of Thieves lockar så.

Den andra anledningen är att Rare ligger bakom det, denna legendariska utvecklare som under flera årtionden skapat spelklassiker som Goldeneye, Perfect Dark och Battletoads. Sea of Thieves representerar deras första storspel på flera år.

Sea of Thieves
Sea of Thieves bjuder på gott om förföriskt vackra vyer.

Sandlådespel i toppform

Så finns magin från företagets storhetstid kvar? Det korta svaret är ja. Det finns ett tillfälle under de första timmarna med spelet då något klickar. Oftast på däck när vågorna slår mot skeppet och solen sakta rör sig neråt på horisonten. Någon tar fram ett dragspel samtidigt som du spejjar efter andra piratskepp uppe på mastens topp.

Även om du ger dig iväg från en utpost för att försöka hitta två hönor finner du dig plötsligt i blodig kamp mot både ett annat piratskepp och den mytomspunna Kraken.

Eller när du första gången hör det dova dunket när någon kör ner sin spade i sanden och stöter på en kista efter att ihärdigt ha letat efter krysset på skattkartan, för att sekunden senare se en hel besättning piratskelett plötsligt kravla sig upp ur stranden. Det är sandlådespel i toppform, när de bästa stunderna inte är regisserade av en cineastisk actionscen utan något som utvecklats organiskt utifrån din interaktion med andra spelare och världen du befinner dig i.

Det innebär att ingen spelssession är den andra lik. Även om du ger dig iväg från en utpost för att försöka hitta två hönor till The Merchants Guild finner du dig plötsligt i blodig kamp mot både ett annat piratskepp och den mytomspunna Kraken tio minuter senare. Det finns inga raka vägar på havet i Sea of Thieves, vinden tar dig ofta till oväntade platser.

I en tid med konstanta quest marks, kartor och uppdragsbeskrivningar är det förvånansvärt befriande. Sea of Thieves har inga avancerade system, men den håller inte heller spelarens hand. Det är till exempel lätt att (i teorin i alla fall) förstå hur din galjon ska styras, men svårare att bemästra i praktiken.

Samtidigt betyder det att mängden roligt du har i Sea of Thieves är helt upp till dig själv. När spelet inte ger dig ett tydligt uppdrag är det upp till dig och dina besättningsmedlemmar att själva bestämma vad ni vill göra, vilket för vissa kan vara en svår puckel att komma över.

Sea of Thieves

Tomt på innehåll

Det lite längre svaret på huruvida Sea of Thieves infriar sitt löfte om episka piratäventyr är faktiskt nej, inte egentligen. Det må vara en stor lekplats, men det finns alldeles för få aktiviteter att göra. Efter att nyhetens behag lagt sig och du gräver upp den 26:e kistan i ordningen börjar tristessen ta över. Sea of Thieves har tre organisationer som du kan göra uppdrag för, men alla uppdragen är snarlika och uppdragen inom organisationen är identiska. De fungerar mer som en liten (väldigt liten) morot för att ta sig ut på havet.

Till och med på de öppna haven finns väldigt lite variation. Öarna är tomma och livlösa utan något väsentligt att upptäcka. Fienderna är enbart några få variationer av samma skelett och en Kraken som snabbt reduceras till en irriterande gubben-i-lådan. Det går att uppleva alla aktiviteter i Sea of Thieves på en kväll.

Sea of Thieves är egentligen inte ens halvfärdigt, utan går snarare att jämföra med ett tidigt Early Access-spel för 200 kronor.

Kopplat till det här finns ett nivåsystem hos de tre organisationerna som ger dig mer lukrativa varianter av samma kontrakt som i sin tur ger dig möjlighet att utsmycka dig själv och din båt på nya sätt. Det går inte att köpa nya vapen eller båtdelar som gör dig starkare, som i alla andra spel av den här sorten. Ett rimligt beslut med tanke på Sea of Thieves spelfilosofi om att alla ska kunna spela med alla, men samtidigt krångligt när man försöker skapa något som människor ska vilja spela under en lång period.

Sea of Thieves
Mycket handlar om att samarbeta.

Sea of Thieves är inte ett färdigt spel. Det är egentligen inte ens halvfärdigt, utan går snarare att jämföra med ett tidigt Early Access-spel för 200 kronor. Rare har lovat att konstant lägga till nya saker och händelser i spelet, men att i det här läget ta 600 kronor och kalla det för ett färdigt storspel är inte okej. Då har man missförstått konceptet med “spel som service” där man utvecklar spel som redan släppts.

Det är mellan dessa ytterligheter Sea of Thieves pendlar mellan: ena sekunden är det ett briljant piratäventyr med helt oförberedda magiska stunder, andra sekunden är det ett högst mediokert ramverk till spel med återupprepande uppdrag och mål.

Blandar och ger

Rare har skapat en imponerande spelvärld. Vattnet är tveklöst det bästa tv-spelsvattnet någonsin. Solnedgången i horisonten kan skapa en tår hos även den saltaste av alla pirater. Ljussättningen är både verklighetstrogen och stämningsskapande. Här finns humor och charm, och flera imponerande system som är både enkla att förstå men svåra att bemästra. I sina bästa stunder är det både spännande och intensivt i all sin enkelhet

Men det är också en tom spelvärld med få intressanta saker och aktiviteter att upptäcka. Många klagade på No Mans Sky när det släpptes för att det inte fanns någon bra berättelse och lite variation, men Sea of Thieves har ännu mindre innehåll i jämförelse. Det kommer säkert ändras de närmsta månaderna med nya uppdateringar, men just nu är det där episka piratäventyret fortfarande enbart ett löfte.


Fakta Sea of Thieves

Genre: Äventyr
Utvecklare: Rare
Utgivare: Microsoft
Plattform: Pc, Xbox One
Testad plattform: Xbox One
Lanseringsdatum: Ute nu

plus

Bästa vattnet i ett spel.
Roliga system för co-op.
Stämningsfull ljussättning.

minus

För lite variation på uppdrag.
För få fiendesorter.
Livlös värld.

Betyg 5 av 10