Opel Grandland X är storebror till Crossland X som vi testade samtidigt under mars månad. Det enda som gör Grandland X till större i avseendet storebror är egentligen kupén. Det sitter samma trecylindriga motor på 1,2 liter som i Crossland X men i detta utförande tar man ut 130 hästkrafter genom en manuell växellåda. Den manuella växellådan är räddningen i detta fall, för med en automatlåda så hade bilen sannolikt varit oerhört slö att köra.

Opel Grandland X

Just namnet Grandland X vilseleder en del. Bilen är inte speciellt stor, den har inte någon överdriven kapacitet för framkomlighet och den går inte att få med fyrhjulsdrift. I jämförelse med andra bilar i samma Crossover-klass så faller den tämligen kort. Hyundai Tuscon, Nissan Qashqai och Mazda CX-5 vinner på samtliga punkter.

Förarmiljön är enkel och tydlig men saknar all finess. Att placera knappen för rattvärmen i klustret för farthållaren känns inte helt genomtänkt. Spakarna för blinkers och vindrutetorkare är högt placerade, vi kan egentligen inte säga att det är fel men det känns onaturligt. Att funktionen för att växla bild i färddatorn sköts genom att vrida på blinkersspaken tar en stund att upptäcka.

Opel Grandland X

En fråga vi ställer oss till det annars ganska enkla och intuitiva MMI:t (multimedia interface) är varför man envisas med att ha ett tangentbord med löpande bokstäver och inte QWERTY-tangentbord?

Opel Grandland X har i detta utförande en hel del finesser att bjuda på, exempelvis nyckellöst system, skyltavläsning, körfältsassistans (med feedback i ratten), rattvärme, döda vinkeln-varnare, stöd för Apple Car Play och panikbromsassistans. Den har också parkerigsassistans som identifierar parkeringsluckor och sedan styr in bilen på dess plats, detta ter sig dock som överkurs när bilen inte ens har automatlåda. Vår modell är dessutom utrustad med parkeringssensorer fram och bak, backkamera och start/stopp-funktion.

HUD saknades tyvärr i testbilen. Delar i stolen är elektriska så som svankstöd och höjning av sittdynan. Vi saknade adaptiv farthållare men då måste bilen ha automatlåda.


Opel On Star, vägassistenten

Mest intressant på tekniksidan är att Opel Grandland X har Opels Onstar-tjänst. Via en knapp i taket kan du när som helst ringa och få hjälp med att exempelvis att hitta en destination. De gånger vi ringer svarar en norska i andra änden, och vi får hjälp med diverse saker. Lite trist bara att den här Opel Crossland X och Garndland X inte kan ta emot en rutt direkt till den inbyggda navigatorn, något som går i till exempel Opel Insignia. I detta fall skickas rutten till din mejl och du får sedan använda rutten i en separat navigationsapp.

Med Opels On Star-app My Opel låser du bilen på distans, ser var du har parkerat, håller koll på bränslenivå, lufttryck i däcken, med mera. Det här är riktigt bra till en bil för under 250 000 kronor. Tjänsten ingår det första året du äger bilen, därefter får du betala en tusenlapp per år för den.

Testbilen är extrautrustad med ett högtalarsystem från Denon för 6 900 kronor och eftersom vi inte testat bilen utan detta så kan vi inte riktigt avgöra om det är värt det men sannolikt inte. Ljudet i bilen är inte speciellt bra trots att kupén är tyst. Det saknas det mesta i ljudbilden och går inte att jämföra med andra tillverkares ljudsystem, inte ens de billigaste.

Testbilen drar som vanligt långt mer än vad tillverkaren anget – 0,75 liter per mil mot angivna 0,54 liter per mil. Alldeles för mycket för en bil i denna storlek och med manuell växellåda.

Opel Grandland X

Omdöme
Opel Grandland X är rymlig men inte stor, behaglig men inte bekväm. Den har många tekniska tillbehör men en omodern instrumentpanel. Det är en bra bil till ett bra pris men segmentet är stenhårt och det finns bättre bilar till samma pris.


Fakta Opel Grandland X 1,2 130hk

Testad: Mars 2018
Tillverkare: Opel
Biltyp: Crossover suv
Pris: 249 900 kr (testbilens pris 295 000 kr)
Motor: 1,2 liter 3-cylindrig turbo (bensin)
Effekt: 130 hk
Prestanda: 0-100 km/h på 11,1 sek
Toppfart: 188 km/h
Angiven bränsleförbrukning: 5,4 liter/10 km (blandad körning)
CO2-utsläpp: 124 g/km
Miljöklass: Euro 6

plus

Onstar-tjänsten
Bra lastutrymme
Rymlig för klassen

minus

Ej adaptiv farthållare
Känns inte ny
Varken hög markfrigång eller fyrhjulsdrift
Lite hög bensinförbrukning

Betyg 6 av 10