Enligt Wikipedia beskrivs en klassisk GT som ”en tvådörrars coupé, i regel något större än vanliga sportbilar och har ofta fyra sittplatser i ett så kallat 2+2-arrangemang, av vilket uttyds att de båda bakre sittplatserna är avsedda för provisoriskt bruk”, samt: ”Trots att GT-bilar ofta är utrustade med många lyxdetaljer har de ofta prestanda jämförbar med andra sportbilar.”

BMW 630D GT

Mycket av detta passar in på 6-serie Gran Turismo även om vi här snarare möts av en femdörrars halvkombi där baksätet knappast behöver bära epitetet ”provisoriskt”. I ensamt majestät ser den förvisso sportig och relativt smärt ut, men ställer du bilen bredvid några andra bilar på parkeringsplatsen blir upplevelsen en annan. Med en längd på hela 509 centimeter och ett lastutrymme (610 liter samt 1 800 liter med baksätet fällt) nästan lika stort som i BMW X5 ter sig denna nya modell som gigantiskt, vilket den också är.

BMW 630D GT

Både sportig och rymlig

Nya 6-serien har alltså samma halvkombilösning som 3-serien och den nyligen nedlagda 5-serien. En lösning som är något av en favorit här på redaktionen, oavsett bilmärke och prisklass, då utrymmena ofta är väl tilltagna och inlastningen enklare än i både sedan- och kombi-versionerna. På köpet får du en sportigare look, liknande en coupe. Nu finns 6-serien även som Gran Coupé, men det är en helt annan historia.

BMW 630D GT

Interiören andas BMW och påminner mycket om motsvarigheten i 5-serien och 7-serien, det vill säga stilrent, avskalat och inbjudande. Detaljarbetet i knappar och reglage är imponerande och hela kupén andas premium. I mitten av instrumentpanelen har vi den 10,25 tums stora pekskärmen med samma menysystem som vi lärt oss uppskatta i de senaste modellerna från tillverkaren. Tydliga och avgränsande grupperingar med tillhörande undermenyer gör användandet enkelt och vi får styrning via touchfunktion eller med hjälp av Idrive-vredet mellan framsätena. Dessutom kan en del funktioner styras med hjälp av gester, en funktion som introducerades först i 7-serien och som sedan implementerats i fler modeller.

BMW 630D GT

Markfrigången är på strax över 20 cm, vilket ger ett lätt insteg och en något högre sittposition jämfört med 5- och 7-serien. Just stolarna är något av de bekvämaste vi sjunkit ner i. I framsätet finns massor av inställningsmöjligheter för att hitta en perfekt körställning – skulle du exempelvis känna för lite massage erbjuds även det. Vi får också eluppvärmda säten för samtliga passagerare samt även ventilerade i framstolarna. Och precis som med rattvärmen kan dessa aktiveras individuellt beroende på utetemperatur eller tid på dygnet.

BMW 630D GT

När det gäller moderna tjänster och funktioner kan dessa summeras under Connected Drive samt Personal Co Pilot, där vi under förstnämnda hittar konstant uppkoppling med wifi-hotspot, trafik- och kartuppdateringar i realtid och fjärrstyrning av vissa funktioner (exempelvis låsa/låsa upp bilen eller se området runt bilen i 3D) med hjälp av en app. Här erbjuds även Concierge Services med tillgång till ett callcenter där du kan få hjälp med att exempelvis hitta en restaurang där den aktuella adressen sedan skickas direkt till ditt navigationssystem.

Fullsmetad med förarassistanssystem

Under Personal Co Pilot hittar vi alla intelligenta förarassistanssystem, däribland körfältsassistans och adaptiv farthållare. Vi hittar även en tydlig, informativ och anpassningsbar display, liksom en aktiv parkeringsassistent som mäter parkeringsluckorna och parkerar bilen helt automatiskt parallellt med eller vinkelrätt mot gatan. En annan cool funktion är mörkerseende, som aktiveras med en knapp på vänster sida av ratten där en värmekamera skannar av området framför bilen för att upptäcka både djur och människor i mörkret.

BMW 630D GT
Vi gillar dedikerad Spotify-funktion.

Köregenskaperna är riktigt trevliga. Bilen går otroligt tyst och komforten lämnar lite att önska. Betoningen ligger på just komfort, den är inte lika sportigt i uppträdandet som 6-serie Grand Coupe, och vi har i dagsläget svårt att hitta en bättre bil för långfärden. Testbilen är dessutom utrustad med tillverkarens effektiva fyrhjulsdrift, elektronisk stötdämparkontroll samt sportväxellåda. Motorn i 630d GT xDrive är en treliterssexa på 265 hk med 620 Nm i vridmoment.

0-100 km/h avverkas 6,0 sekunder. Kraft så det räcker alltså och något som imponerade på oss är den relativt modesta förbrukningen som under testveckan hamnar på 0,65 liter per mil, inte långt från tillverkarens uppgift på 5,9 l/100 km.

Omdöme

6-serie GT har precis allt du kan begära av en långfärdsbil, speciellt om du vill färdas med stil. Köregenskaper, förarassistanssystem samt infotainment håller absolut högsta klass. Grundpriset för en 630d xDrive ligger på 637 000 kronor och, som i detta fall, fullutrustad 1 057 000 kronor.


Fakta BMW 630 GT xDrive

Pris från: 637 000
Pris testbil: 1 057 000 kronor
Motor: 3,0 liter sexcylindrig dieselmotor
Effekt: 265 hk vid 4 000 r/min
Vridmoment: 620 Nm vid 2 000 – 2 500 r/min
Prestanda: 0–100 km/h, 6,0 sekunder
Toppfart 250 km/h
Förbrukning (enl. tillverkaren), blandad körning: 5,9l/100 km
Förbrukning (enl. våra mätningar), blandad körning: 6,5l/100 km
CO2-utsläpp: 154 CO2 (g/km vid blandad körning)
M3 rekommenderar

plus

Grym design och komfort i världsklass
MMI samt förarsassistanssystem
Går relativt snålt trots bra prestanda

minus

Saknar prediktiv farthållare
Inte lika effektiva adaptiva strålkastare som exempelvis Audis Matrix-Led

Betyg 9 av 10