M3 for ner till Ingolstadt redan i mitten av mars tillsammans med en utvald skara motorjournalister för vara med om avtäckningen av nya Audi A6 Avant. Vi blev imponerade av den helt nya bilen, som visar ett tydligt släktskap med nyligen lanserade nya A8 och A7. Dessa var först ut med tillverkarens nya, skarpare linjer med bland annat en bredare grill och klart mer aggressiva strålkastare. Avanten har även identiska led-bakljus som på sedanen med de kännetecknande ribborna i nederkant.

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant

Givetvis hittar vi Audis nya digitala touchskärmar (MMI Touch Response) som även nya A7 och A8 utrustats med, och med detta har även de flesta knappar och reglage fått ta mindre plats. MMI Navigation ingår som standard och det mer intuitiva MMI Navigation Plus finns som tillval. Då ingår även Audis helt digitala instrumentering ”Virtual Cockpit”.

Nya A6 Avant går även att få med fyrhjulsstyrning som tillval, vilket innebär att den då blir smidigare att manövrera i stadstrafik samtidigt som den blir mer stabil i högre farter. Modellen kommer för övrigt i fyra olika chassivarianter, bland annat ett med dämparreglering och adaptiv luftfjädring.

Audi A6 Avant

När det gäller förarassistans-system finns precis allt du kan önska och förvänta dig av en ny modell i premiumsegmentet. De är fördelade i utrustningspaketen City och Tour och i standardutrustningen för den svenska marknaden ingår bland annat MMI Navigation med touch response, adaptiv förarassistans med farthållare, vägfilshållare och kökörningsassistent, där den adaptiva farthållaren kan förutse hastighetsgränser, kurvor, rondeller och anpassa farten till dessa som en del av farthållarfunktionen om navigation är aktiv. 

Fullsmetad med teknik

I assistanspaketet City ingår en korsningsassistent som varnar och bromsar för korsande trafik, Audi pre sense 360°, dolda vinkeln-varnare, exit warning samt cross traffic assist rear, som varnar och bromsar när du backar ut från exempelvis en parkeringsficka. Emergency assist upptäcker om föraren inte längre verkar reagera och då varnas denne såväl visuellt som med ljud och vibrationer. Om föraren trots det inte reagerar tar systemet över, sätter på varningsblinkers och ser till att automatiskt stanna bilen i sitt eget körfält.

Audi A6 Avant

Storleksmässigt har nya Audi A6 Avant i stort sett samma yttermått som föregångaren, men de nya linjerna ger den nästan fem meter långa bilen ett biffigare och kraftfullare intryck som vi gillar skarpt. Bagageutrymmet rymmer precis som i den tidigare generationen 565 liter och med fällt bakre ryggstöd 1 680 liter (Volvo V90 rymmer 560/1 526 liter). Bakluckan på nya A6 Avant har för övrigt en smart liten detalj i form av ett högtrycksmunstycke som spolar av den bakre kameran (parkeringshjälp) som annars ofta snabbt blir skitig. En liknade funktion finns även för rengöring av laserskannern i fronten. Smart!

Audi A6 Avant

Lanseras i september

Nya A6 Avant kommer till Sverige tidig höst (samtidigt som sedanen) och då initialt med en turboladdad 3.0 TFSI V6-motor på 340 hk samt en 3.0 TDI-motor på 286 hk, även den en V6:a. Båda två kommer med fyrhjulsdrift som standard liksom automatlåda (7-stegad S tronic i respektive tiptronic). Ytterligare motoralternativ kommer att vara ännu en V6-diesel med 231 hästkrafter, samt en 2.0 liters TDI-dieselmotor med fyra cylindrar och 204 hästkrafter. Några priser finns i dagsläget inte tillgängliga.