Mercedes har all rätt att vara stolta – nya A-klass är rymligare, tystare och, om ni frågar oss, snyggare! Dessutom är den fullsmetad med teknik som vi annars bara hittar i betydligt större och dyrare modeller, och A-klass är först ut med Mercedes nya infotainmentsystem som går under namnet MBUX.

Mercedes A-klass
Foto: Andreas BergsmanSnyggt uppställda inför provkörningen nere i Split, Kroatien.

Fronten är lägre och betydligt aggressivare än tidigare och släktskapet med nya CLS är uppenbart. Baktill är det främst de mer utdragna led-ljusen som smalnar av centralt som drar till sig nyfikna blickar. Axelavståndet är utökat med tre centimeter och totallängden är nu 441,9 centimeter, vilket är hela 12 centimeter längre än föregångaren. Och det märker vi direkt när vi kliver in i kupén som är riktigt rymlig även i baksätet. Här sitter två vuxna riktigt bra med gott om plats för benen. Även bagageutrymmet har ökat och rymmer 370 liter istället för som tidigare 341 liter. 

Mercedes A-klass
Större bagageutrymme i nya generationen A-klass.

Premiumkänsla rakt igenom

Det är inte bara innerutrymmena som imponerar i nya A-klass. Även den så kallade ”premiumkänslan” finns här, både i knappar och reglage, och detaljarbetet överlag ger ett bestående positivt intryck på oss. Stolarna är mycket bekväma med gott om inställningsmöjligheter och i testbilarna erbjöds även massagefunktion.

Mercedes A-klass
Nya infotainmentsystemet debuterar i A-klass.

Infotainmentsystemet MBUX är helt nytt och A-klassen är först ut med detta. Den analoga instrumenteringen liksom den centralt placerade skärmen har fått ge vika för två skärmar som tillsammans löper horisontellt längs med den övre delen av panelen, nästan hela vägen bort till passagerarplatsen. Det är sjukt snyggt och liknar till mångt och mycket lösningen i nya E-klass.

Mercedes A-klass

De båda skärmarna kommer i olika storlekar, 7 eller 10,25 tum, och de kan kombineras på olika sätt även om det yttre måttet på själva ”ramen” runt skärmarna är detsamma. Oavsett kombination ser skärmarna ut att flyta ihop till en och samma enhet och funktionerna kan styras direkt på skärmen, via reglagen mellan sätena, eller med hjälp av touchknapparna på ratten. Det fungerar otroligt smidigt och det tar inte många minuter innan vi lärt oss det mesta och hittar rätt bland alla funktioner.

Massor av teknik i nya A-klass

Funktionsmässigt finns en hel del och många av dessa hittas vanligtvis i modeller högre upp i näringskedjan. Döda vinkeln-varnare, Lane assist, head up-display för att nämna några och systemen för att bilen ska bli alltmer självkörande är imponerande i träffsäkerhet. Mycket tack vare kameror och radar som scannar av trafiken upp till 500 meter framför bilen. Det aktiverade navigationssystemet anpassar bland annat hastigheten till rondeller, avfarter och andra ”hinder” som kan tänkas dyka upp och som förmedlas i realtid till bilen via en konstant uppkoppling. Det är till och med möjligt att låta bilen själv byta fil (Active Lane Asist), en funktion som aktiveras genom som vanligt röra vid blinkersspaken men då även låta bilen på egen hand byta fil när bilens system anser att det är riskfritt. Det känns onekligen ovant till en början men det fungerar verkligen. Huruvida funktionen är tillåten i respektive land låter vi vara osagt, men riktigt coolt är det!

Mercedes A-klass
Foto: M3

Under den flyktiga bekantskapen hann vi även testa den nya röststyrningsfunktionen som påminner en hel del om Siri. Du säger helt enkelt ”Hey Mercedes” och sedan ditt kommando. Det kan vara alltifrån tips om restauranger i närheten till att du tycker det är lite väl kyligt inne i kupén och du skulle vilja få det lite varmare. Och den stora grejen här är att det verkligen fungerar! Det finns otaliga tillverkare som dyrt och heligt lovat att systemen i deras bilar nu minsann är ”smartare” men det här första gången vi på riktigt kan föra en diskussion med bilen, utan att du behöver prata extra tydligt och med på förhand bestämda och exakta fraser. Vi hade förvisso bara möjlighet att testa systemet på engelska men det ska fungera även på svenska. 

Tre motorer vid lansering i Sverige

Motorerna vi hann prova var samtliga tre som kommer att finnas vid lanseringen, det vill säga två bensinmotorer och en dieselmotor. A 200 är instegsalternativet med 163 hästkrafter och 250 newtonmeter. Den har cylinderavstängning och kan fås med antingen en sjustegad automatlåda eller en sexväxlad manuell låda. Den och dieselalternativet (A 180 d, 116 hästkrafter och 260 newtonmeter) känns båda som klippt och skurna för nya A-klass och svarar riktigt fint på gaspådrag, både på kurviga landsvägar och rakare motorväg. Fjädring, styrning samt motor anpassas rejält efter vilket körläge som valts och går även att anpassa var för sig i det individuella läget.

Mercedes A-klass

A 250 heter den stora bensinaren som bjuder på 224 hästkrafter och det är nu vi börjar snacka körglädje. Det är den här du vill ha om du verkligen vill dra på. 224 hästkrafter och 0 – 100 km/h avverkas på 6,2 sekunder och kan endast kombineras med en sjustegad automatlåda. Pratar vi konkurrenter dyker Golf GTI osökt upp som en klockren jämförelse. Fler motoralternativ liksom 4Matic (fyrhjulsdrift på Merca-språk) lanseras senare.

Instegspriset ligger på 275 900 kronor och då gäller det dieselvarianten A 180 d och då ingår bland annat MBUX-infotainmentsystemet, körprogramväljare och backkamera. Bensinaren A 200 kostar från 283 900 kronor och kommer även att kunna privatleasas från 3 495 kronor per månad. Värstingen A 250 börjar på 328 900 kronor.