I dag gick Konsumentverket ut med att KO stämmer företaget bakom sajten trafikenheten.se. Anledningen är att aktören anses ha lurat konsumenter att betala avgifter för tjänster som till största delen är gratis hos Transportstyrelsen. Exempelvis har aktören tagit 495 kr för avställning av en bil – en handling som i sig inte är olaglig, men som enligt KO har utförts på ett sätt som fått konsumenter att tro att de använt en myndighetstjänst.

Transportstyrelsen ska ha tagit emot 100-150 samtal om dagen från kunder som känt sig lurade att betala, och många ska även ha upprättat polisanmälningar mot trafikenheten.se på eget initiativ.

– Det är överträdelser av mycket allvarlig art som den här företagaren ägnar sig åt. Många har drabbats och KO ser allvarligt på att konsumenterna inte kan lita på vem som är avsändaren. Förutom onödiga kostnader för konsumenterna kan det på sikt undergräva förtroendet för myndigheter och statlig verksamhet, säger Carolina Andersson, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

KO:s stämningsansökan innehåller åtta olika yrkanden, som bland annat går ut på att trafikenheten.se måste bli tydligare med att man inte är en myndighet. Näringsidkarens beställningsformulär anklagas för att ha använt liknande layout, formuleringar och begrepp som Transportstyrelsen. Trafikenheten.se har också köpt annonsplatser av Google, som fått formulären att hamna högst upp i sökresultat rörande saker som "ställa av bil" och "registreringsbevis".

Vilseledande marknadsföring, tycker KO, som även rapporterar att polisen tagit emot 190 anmälningar mot trafikenheten.se sedan 27 december förra året. KO kräver att Patent- och marknadsdomstolen stoppar den anklagade verksamheten omedelbart och att mannen bakom sajten betalar 30 000 kronor i marknadsstörningsavgift.