Seat Ateca, Skoda Karoq eller VW Tiguan? Står du inför valet att införskaffa en ny bil, kanske rentav en suv i det mer kompakta formatet, är utbudet numera massivt, inte minst från Volkswagen-koncernen som erbjuder en rad modeller. Förutom de ovan nämnda har ju även Audi en uppställning i form av Q2 och Q3 så nog är konkurrensen stenhård, även internt i detta fall. 

Skoda Karoq

Rent storleksmässigt är Karoq jämförbar rakt av med Seat Ateca som är exakt lika bred, i övrigt skiljer det enstaka centimetrar. Ateca är enligt oss en av de mest intressanta modellerna i klassen och som erbjuder körglädje, komfort och bra med utrustning för en relativt låg prislapp. Här är det alltså nu tänkt att även Skoda Karoq ska söndra och härska.

Skoda Karoq

Karoq är givetvis konstant uppkopplad

Rent formmässigt är släktskapet med den större modellen Kodiaq uppenbar. Det är enkelt och snyggt med rena linjer och inne i kupén kommer alla Skodafantaster att känna igen sig direkt. Precis som i övriga modeller från Skoda är det just användarvänligheten vi gillar så mycket. Menysystemet är pedagogiskt och genomarbetat. Undermenyerna är logiska i sin uppbyggnad och din smartphone går givetvis att koppla upp mot systemet via Apple Car Play, Android Auto (när tjänsten lanseras även i Sverige) eller spegling.

Skoda Connect är samlingsnamnet för bilens uppkopplade tjänster. Precis som i övriga nya modeller från Skoda finns inget fabriksmonterat fast sim-kort installerat utan här är det uppkoppling mot din smartphone, eller ett extra sim-kort till ditt abonnemang (alternativt skaffa ett separat mobilt bredbands-abonnemang) som gäller och som monteras i kort-platsen som du hittar i handskfacket. Det senare är att rekommendera för att bäst utnyttja systemet och inte minst den dedikerade appen till fullo.

Skoda Karoq

En app vi gillar skarpt

I appen har du möjlighet att se bilens status, position och även fjärrstyra vissa fordonsfunktioner så som att låsa bilen, tuta eller aktivera blinkers. Realtidsinformation i form av trafiksituation, nyheter, väder och liknande får du oavsett vilket alternativ för uppkoppling du väljer. I navigationssystemet kan du även få kartorna visade genom Google Maps, riktigt trevligt och det här är något hela koncernen erbjuder i allt fler modeller. Samtliga onlinetjänster är gratis första året, från år två och framåt kostar det sedan 590 kronor per år.

Skoda Karoq

Förarmiljön är i övrigt riktigt trevlig med stolar som ger bra stöd och knapparna på ratten är logiskt placerade. Vi gillar framför allt knappen som ger snabb access till samtliga förarassistanssystem (döda vinkeln-varnare, utkörningshjälp, Lane assist, Front assist) där du enkelt och snabbt bockar i vilka du vill använda dig av. Smart och något fler tillverkare borde ta efter. Att behöva leta sig in i undermenyer för att hitta dessa väsentliga funktioner snabbt är bara trams.

Skoda Karoq

Digital intrumentpanel på väg

Skoda envisas med analogt mätarkluster, så även i Karoq. Något som kan tyckas märkligt då både Audi och Volkswagen kan erbjuda en helt digital miljö framför ratten sedan en lång tid tillbaka. Men räds inte, till årsmodell 2019 kommer även Skoda kunna erbjuda en digital uppsättning till de flesta modeller.

Något som gör Karoq speciell är det så kallade Vario Flex-baksätet som innebär att stolarna kan skjutas individuellt, fällas eller vikas upp mot framsätesstolarna och dessutom plockas ur helt ur bilen. Då gäller det förstås att du har någonstans att förvara stolarna men vi gillar upplägget och de olika kombinationerna av inställningar som erbjuds. Karoq rymmer 521 liter med baksätet på plats och nedfällt 1 630 liter. Med sätena urplockade ryms hela 1 810 liter, rena rama skåpbilen alltså…