Med sina dryga 60 år på nacken är Toyota Land Cruiser en bil som hängt med extremt länge. Och bilen har ett rykte om sig att vara extremt tålig och kunna ta sig fram överallt. Även om bilen inte är speciellt vanlig ute på de svenska vägarna är den marknadsledande i sitt segment i många länder. Det är ofta Land Cruisers vi ser exempelvis när FN-personal tar sig runt i Afrika. Nu är 2018 års modell här och vi testar Land Cruiser 150 Premium-versionen med 177-hästars dieselmotor under huven.

Toyota Land Cruiser 2018
Dubbla batterier och rejält med plats framför kylaren är detaljer som uppskattas i en bil som ska klara tuff miljö.

Byggd som en tank

Bilen är stor. Riktigt stor. När den står parkerad bredvid en ny Toyota Hilux ser helt plötsligt pickupen inte alls speciellt fet ut längre. Den nya Land Cruisern har bland annat fått ny grill, huv och nya fram- och baklyktor. Och den har blivit några centimeter längre än föregångaren. Vi gillar designen överlag, även om den inte känns direkt modern. Den är helt klart byggd för att vara praktisk och känslan när vi kör den är lite av en stor tank. På gott och ont.

Toyota Land Cruiser 2018
Bagageluckan öppnas i sidled, och dörren är förstärkt i nederkant.

Invändigt är det också tydligt att Toyota valt att fokusera på praktisk körning till hundra procent. Sikten är riktigt god och vi sitter bra på förarplatsen. Det är rejält tilltaget utrymmesmässigt och under mittarmstödet finns ett ordentligt utrymme med kylning som du kan slå på. Inte av den enklare typen som i exempelvis Ford Ranger, här snackar vi verkligen kylskåp.

Baksätet är också rymligt, även om stolarna inte är jättesköna och påkostade. Materialvalen i bilen andas inte direkt hög kvalitet, ljus takbeklädnad och blank plast med lite träinlägg för tankarna till lite äldre amerikanska bilar.

Det är snålt med usb- och tolvvoltsuttag i bilen. Framtill finns ett usb-uttag, det är det enda vi hittar i bilen. Ett ciggarettändaruttag (tolv volt) finns fram och ett i baksätet, samt i bagageutrymmet hittar vi ett 220-uttag vilket är bra. Men överlag känns det dumsnålt att Toyota dragit in på kontakter.

Toyota Land Cruiser 2018
Här finns en hel panel med knappar och reglage för off-road-körning.

Det känns verkligen att det är en stor bil vi kör, flera gånger under testveckan kommer vi på oss själva med att vi tror att vi är ute och kör pickis. Motorn som vi får nöja oss med på den svenska marknaden är en förhållandevis liten fyrcylindrig 2,8-liters diesel. 177 hästar i en bil som väger nästan 2,5 ton är inte så mycket, och det går lite trögt när vi gasar för att köra om på motorvägen. Men här finns kraft för att ta oss upp för branta backar, och för att dra tungt. Bilen får dra släp på upp till 3 ton, vilket är bra för dig som till exempel har båt eller hästar att transportera.


Bra för terrängkörning

Bilens är samtidigt konstruerad för att klara körning i terräng. Vaddjupet är hela 70 centimeter och tack vare konstruktionen fram- och baksitt klarar nya Land Cruiser aggressiva in-och utgångsvinklar. Du kan köra i uppförsbackar med 42 graders stigning, och samma lutning i sidled, något vi inte riktigt vågade testa i praktiken fullt ut. Men det här är helt klart en bil som tar sig fram väldigt bra, och givetvis kan du aktivera diffspärr och använda Crawl-läge för att låta bilen sköta gas och broms automatiskt i branta backar.

Här finns även ett läge som heter 2nd Start, som tvingar bilen att starta med tvåans växel. En bra funktion när det är halt väglag för ökat fäste. Under testveckan provar vi bilen på riktigt dåliga skogsvägar och i branta backar, och den hade aldrig svårt att hitta väggrepp eller ta sig fram.

Toyota Land Cruiser 2018
MMI:t har en del gemensamt med Toyotas andra bilar, exempelvis Hilux, men samtidigt känns skärmen som en modell sämre.

Ovanför off-road-knapparna sitter en rejäl touchskärm, men denna är en riktig besvikelse. Det sviktar oroväckande mot fingertopparna när vi använder skärmen, den är extremt blek och oskarp och vi störs ordentligt av en fördröjning i mycket av det vi gör. Inte ens volymreglaget fungerar bra. En enkel animering hackar fram på skärmen och vi noterar en fördröjning på någon sekund från att vi vrider volymratten. Inte okej i en bil för närmare 700 000 kronor. Dessutom har inte Toyota Land Cruiser stör för Carplay eller Android Auto.

Toyota Land Cruiser 2018
Navigatorn i bilen är en aning seg, och dessutom lite otydlig i vissa lägen. Som här till exempel när det nästan ser ut som att vi skulle kunna köra över gräsmattan (som dessutom inte var gräs i verkligheten).

På ratten sitter ett stort antal knappar på båda sidor, men det är obegripligt hur Toyota lyckats röra till färddatorgränssnittet som de gjort. Exempelvis tar det tid innan vi hittar hur vi aktiverar eller inaktiverar de olika säkerhetsfunktionerna och fartkameravarnaren. Reglagen för farthållaren sitter på en separat spak på höger sida. Instrumentpanelen analog, med färddatorbiten i mitten.

Det finns utan tvekan en hel del bra säkerhetsfunktioner i nya Land Cruiser, som en helt okej adaptiv farthållare, lane assist och varning för korsande trafik när du kör ut från parkeringsplatser. Det är bara synd att tillverkaren inte lyckats göra gränssnittet för hanteringen av dessa bättre.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning