Lara Croft är tillbaka i Shadow of the Tomb Raider, den tredje delen av den rebootade serien, och den här gången bär det av till Sydamerika. Handlingen kan sammanfattas i en mening: Lara måste hitta några viktiga artefakter innan organisationen Trinity kommer över dem och utplånar mänskligheten.

Handlingen är med andra ord inte jätteengagerande, men ger alla anledningar att i sann Indiana Jones-anda få ge sig ut och skända gravar och upptäcka hemliga civilisationer. Det är miljöerna och äventyrskänslan som lyfter alla de nya Tomb Raider-spelen och detta är inget undantag. Det är fantastiskt snyggt.

Inte mycket nytt

Men allting är sig också likt. Alltså, verkligen likt. Shadow of the Tomb Raider känns som om utvecklaren tagit föregångaren Rise of the Tomb Raider, tryckt ctrl+c och ctrl+v och bytt snötexturer mot djungel. Samma vapen, samma spelmekanik, samma upplägg.

Shadow of the tomb raider
Miljöerna i Shadow of the Tomb Raider är väldigt snygga och välgjorda.

Det behöver förstås inte vara något dåligt i sig. Att ändra på saker bara för att är förstås ingen poäng, men det hade mått bra av en uppfräschning av… i princip allt.

Shadow of the Tomb Raider innehåller samma handfull distinkta typer av spelmoment som föregångarna. Här finns snabba actionscener där Lara Croft måste springa och hoppa medan marken rämnar, stealth-scener där det gäller att smyga ihjäl tungt beväpnade skurkar, bergsklättring och olika pussel. Dessutom gäller det att samla erfarenhetspoäng, prylar och växter för att kunna uppgradera färdigheter och vapen.

Det känns som om Crystal Dynamics försöker vara alla till lags, och istället för att välja en väg och göra det riktigt bra, stoppar de in alla moment och gör det ganska bra. Lite rollspel, fast ändå inte. Öppen värld, fast ändå inte. Uncharted, fast ändå inte.

Shadow of the tomb raider recension
Upptäck hemliga kryptor och bortglömda tempel i Shadow of the Tomb Raider.

Som en lång tutorial

Dessutom verkar utvecklaren (fortfarande) inte lita på spelarens förmåga, och vägrar låta dig försöka själv. Kameravinklar som visar vilket håll du borde gå, popup-skyltar berättar vilken knapp du ska trycka på, färgade träd, berg och väggar visar var du ska klättra – och så vidare. Hela spelet känns från och till som en enda lång tutorial som aldrig tar slut.

Men den största invändningen är ändå att de ännu inte har fixat Laras suicidala sidor, vi kan kalla det Assassins Creed-syndromet. När du klättrat i vad som känns som en evighet och bara ska göra ett litet hopp åt sidan för att ta tag i sista kanten: ”Nope, jag dör hellre”, tänker då Lara och slänger sig tillbaka ut i stupet mot sin död. Gångerna kontrollen har varit nära att flyga ut genom fönstret går inte att räkna på en hand…

Shadow of the tomb raider recension
Hög äventyrskänsla genom hela spelet.

Nu kanske det här låter som en sågning, men riktigt så illa är det inte. Det finns många positiva sidor också, i alla fall om du bara är ute efter ett enkelt spel att mysa med i soffan. Shadow of the Tomb Raider är aldrig speciellt utmanande, men det är desto mer underhållande. Det gäller åtminstone de flesta uppdrag i huvudstoryn. Du kommer att ha hjärtat i halsgropen när du blir jagad av äckliga tempelmonster. Du kommer ha kul när du testar olika typer av pilar för att ninjadöda fiender (favoriten är pilen som gör dem galna och skjuter ner sina kumpaner). Och du kommer att uppskatta hur snyggt allting är. 

Omdöme

Shadow of the Tomb Raider är mer av samma och det är goda nyheter för dig som älskade de två tidigare spelen. Dock börjar upplägget för Tomb Raider kännas föråldrat. Det fungerar även denna gång, men på nåder.

Det bästa med spelet är att följa huvuduppdraget. Tyvärr är det lite kort och du ges för få tillfällen att göra det som är kul – smyga på fiender (även om ai:n fortfarande är ett rikspucko). Sidouppdrag och annat som du kan göra i de öppna delarna känns ganska överflödiga och mest tidsödande.

Om du inte spelat några av de nya Tomb Raider-spelen rekommenderas att du börjar med de första spelen i serien. Inte för att historierna är speciellt sammankopplade, utan för att det är ett billigare sätt att se om du gillar serien. Alla spelen är nämligen ungefär desamma.

Läs även: Här hittar du vår recension av Rise of the Tomb Raider


Fakta Shadow of the Tomb Raider

Utgivare: Square Enix
Genre: Action
Format: Pc, Xbox One, Playstation 4
Testat format: Xbox One (Xbox One X)
Pris: 538 kronor hos Spelbutiken till PS4 och Xbox. 549 kronor hos Webbhallen till pc.

plus

Väldigt snyggt.
Stundtals mycket underhållande.

minus

Tråkiga sidouppdrag.
Meningslös hoarding av material, då uppgradering av vapen och färdigheter inte spelar så stor roll.
Fixa kontrollerna vid klättring!

Betyg 6 av 10