De tvådimensionella plattformsspelens glansdagar var räknade när spelvärlden gick över till polygoner i mitten på nittiotalet. Men helt död är inte subgenren, och inte minst har den firat triumfer på Nintendos format de senaste åren, med bland annat New Super Mario Bros och Donkey Kong Country Returns. Det sistnämnda lanserades till Wii 2010, och var i ett svinsvårt, charmigt och fantasieggande plattformsspel som led av en del påtvingade viftmekaniker (som så många andra Wii-spel från den tiden).

Ett av genrens bästa

Inför Wii U-uppföljaren hade utvecklaren Retro Studios letat reda på bristerna. Donkey Kong: Country Tropical Freeze var inte bara ett bättre spel överlag, det var också Retro Studios kreativa höjdpunkt – något som inte säger lite med tanke på att studion har Metroid Prime på meritlistan.

I mångas ögon är plattformmspel simpla historier som mest är kul för stunden, men för oss konnässörer handlar det om mycket mer än så. Egentligen utgör genren själva fundamentet i speldesign; att man introducerar nya utmaningar, låter spelaren bemästra dessa för att stegvis öka svårighetsgraden. Nintendo brukar sägas vara obestridda mästare i den här designkategorin, men med Donkey Kong Country: Tropical Freeze visade Retro Studios att man absolut är med där i toppen.

Donkey Kong: Tropical Freeze

Som så många andra Wii U-titlar får Donkey Kong Country: Tropical Freeze en Switch-version. Och om vi börjar med det uppenbara: Ja, det håller lika bra än i dag. Under de drygt tio timmarna spelet pågår bjuds det på en kavalkad i nya moment, och just när vi trott oss sett det bästa dyker nästa sak upp – bara för att slängas bort och aldrig återvända igen.

Tempot är skyhögt, och hindras egentligen bara av plikttroget samlande av bananer och diverse symboler som används för att låsa upp gömda banor. Visuellt är det simpelt, med mjuka animationer och barnkalaskulör och den David Wise-komponerade musiken sätter stämningen från bana ett.

Svårt som tusan

Bakom den färggranna ytan döljer sig dock ett helvetiskt svårt spel som lär få den mest hårdnackade plattformsfantatikern att slita sitt hår. Utmaningen stegras hela tiden upp, och mot slutet krävs det en hel del försök på varje nivå. För att inte tala om bonusnivåerna som tar varje tillfälle att hånskratta oss rakt upp i ansiktet.

För att ändå försöka locka en yngre publik bjuder Switch-verisonen på ett läge där du spelar som Funky Kong – den solglasögonprydde apan som annars kränger prylar i spelets affär. Förutom att han har fler liv kan han dubbelhoppa, andas under vatten och gå på spikar och annat otyg som Donkey Kong inte klarar av. Det blir inte en helt smärtfri resa ändå, men lätt flera varv enklare än annars.

Donkey Kong: Tropical Freeze
Det blir betydligt enklare med Funky Kong.

Borde varit billigare

I övrigt bjuder Switch-versionen inte på mycket nytt. Vi får rumble-funktioner som skakar kontrollen vid tillfällen och naturligtvis möjligheten att spela bärbart i 620p. Med tanke på att Nintendo har valt att ta fullpris för det här känns det ju lite snålt att man samtidigt inte kan bjuda på fler nyheter. Ett par, tre hundralappar hade känts mer motiverat.

Donkey Kong Country Tropical Freeze

Genre: Plattformmspel
Format: Nintendo Switch