Bra prestanda (för det mesta)

Oculus Go drivs av en Qualcomm Snapdragon 821-krets och en Adreno 530-gpu. Bland spelen vi laddar ned återfinns brädspelsklassikern Catan VR, berg- och dalbanespelet Coaster Combat, pingisliret Racket Fury och zombieskjutaren Dead and Buried.

Coaster Combat
Berg- och dalbaneaction i Coaster Combat.

För det mesta flyter spelen på bra, men ibland laggar det till eller dippar i bilduppdateringsfrekvensen. Vissa spel plågas av en hoppande bildruta, vilket gör pingismatcherna i Racket Fury mycket mer krävande än nödvändigt.

Viss suddighet präglar framför allt det mer stillsamma Catan VR. Att läsa vad som står på spelbrädet eller tyda vissa ikoner är här ansträngande och på gränsen till för jobbigt.

Bakom linserna hittar vi en lcd-skärm på 5,5 tum med en upplösning om 2 560 x 1 440 och 538 dpi. Det ger fullt godkänd bild och kvalitén överlag är högre än vad vi förväntat oss av ett vr-headset i den här prisklassen. Oculus Go använder en fixerad form av foveated rendering-tekniken, FFR, som gör bilden skarpare framför ögats mittpunkt. En annan bonus med FFR är att grafikkretsen avlastas.

Oculus Go

Precisionen i handkontrollen är häpnadsväckande bra, men i mer menytunga speltitlar tvingas vi ibland vicka oss fram för att hamna på rätt "lager" för att kunna trycka på vissa knappar. Irriterande och också ett problem som plågar det redan omnämnda Catan VR.

I Coaster Combat, som går ut på att skjuta pyttesmå objekt samtidigt som vi åker berg-och-dalbana, fungerar spårningen klockrent. För övrigt kan Oculus Go enbart spåra huvud- och handrörelser – och that's it. Du kan inte luta dig framåt eller bakåt för att titta närmare på något, och kan heller inte gå omkring rent fysiskt i vr-världarna du besöker.

Vr blir givetvis bäst när du har på dig hörlurar, men de integrerade högtalarna i Oculus Go är riktigt imponerande. Dessa är inbyggda i huvudremmarnas fästen och lyckas med bedriften att ge ett rikt, fylligt ljud, samtidigt som omgivningen inte behöver störas extremt mycket. Visst, det läcker en del ljud, men klart mindre än förväntat.

Batteritiden angivs som två timmar vid spelande och 2,5 timmars filmtittande (här finns exempelvis en Netflix-app som placerar dig i en virtuell biosalong - rätt coolt faktiskt). Det tycker vi är helt okej med tanke på att vi får en helt sladdfri upplevelse på köpet. Att ladda Oculus Go till fullt tar ungefär lika lång tid och vi hade gärna sett att det gick något snabbare. "Nertiden" blir ganska påtaglig, och vi rekommenderar inte att du försöker spela samtidigt som du laddar.

Omdöme: Bra vr-upplevelse mer tillgänlig än någonsin

Oculus Go

Som vi var inne på i början av den här texten gör Oculus Go en viktig markering inom virtual reality. Monsterspecar och dyra designval ger vika för en sällan skådad tillgänglighet och lättanvändhet. Headsetets syfte är att bredda upp ett tidigare ganska låst marknadssegment utan att kompromissa speciellt mycket med kvalitén.

Visst finns här problem. Ljusinsläppet kommer att störa många, och avsaknaden av positionsspårning är en annan faktor som påverkar vr-inlevelsen. Batteritiden hade gärna fått vara någon timme längre. Men med tanke på hur lätt det plötsligt blev att introducera noviser för vr – eller bara plocka upp för en halvtimmes skoj på egen hand – så väljer vi ändå att nicka uppskattande till Oculus Go.

Oculus Go

Testad: Maj 2018
Vad: Sladdlöst vr-headset.
Mått: 190 x 105 x 115mm.
Vikt: 467 gram.
Processor: Qualcomm Snapdragon 821.
Lagring: 32 eller 64 GB.
Display: 538ppi; 5.5 tum, 2560 x 1440 WQHD upplösning med fast-switch LCD-skärm.
Bilduppdateringsfrekvens: 60/72 Hz.
Pris: 219 euro (32GB) / 269 euro (64GB) hos Oculus - vi inväntar svenska priser.
Tillverkare: Oculus

plus

Extremt lättanvänt.
Sladdlöst!
Fin design.
Prisvärt.

minus

Läcker in ljus.
Lång nertid.
Ingen positionsspårning.

Betyg 4 av 5
Sida 2 / 2

Innehållsförteckning