Toyota C-HR sticker verkligen ut med sina extrema kurvor och utstickande detaljer. Bilen bygger på samma tnga-plattform (Toyota New Global Architecture) som Prius, och de båda bilarna har väldigt likartad hybriddrivlina.

I nya C-HR sitter en 1,2 liter stor bensinmotor och två elmotorer, och på pappret säger Toyota att bensinförbrukningen ligger på 0,39 liter per mil. Det är givetvis det här som gör bilen intressant, en bränslesnål hybrid som samtidigt är designad som en tuff crossover suv. Men vad kostar den i praktiken, och hur är det med körglädjen som Toyota vill lyfta fram?

Toyota C-HR 2018 test
Skärmen i mittkonsolen är rejäl och bilen har en tydlig backkamera.

Bilen ser inte ut att vara speciellt stor, men vi sitter bekvämt på förarplatsen och kupén känns rymlig. Även på insidan har Toyotas designers gått loss ordentligt även om vi direkt känner igen mmi:t i den feta touchskärmen i mittkonsollen. Materialvalet känns helt okej, även om plyschklädsel och icke elmanövrerad förarstol ger lite old school-vibbar. Men du kan självklart extrautrusta din C-HR med en hel del utan att priset drar iväg allt för mycket.

Bra hybriddrivlina men tråkig att köra

Motorerna i C-HR jobbar bra ihop, det märks inte annat än på motorljudet när bilen växlar mellan el- och bensindrift. Bilen är lättkörd och det är väldigt smidigt att ratta C-HR inne i Stockholms innerstad under rusningstrafik. Så länge du kör i lägre hastigheter känns bilen pigg och styrningen är lätt och precis.

På landsväg är det inte lika roligt att köra CV-HR, här märks det att motorn är lite klen och det läcker in en hel del ljud i kupén. Men framför allt har vi lite svårt för CVT-lådan som varvar högt och ibland inte känns som att den är med på noterna fullt ut när vi gasar på. "Designad för körglädje" säger Toyota i sin reklam, och här håller vi inte riktigt med.

Toyota C-HR 2018 test
Placeringen av de bakre dörrhandtagen är lite speciell i nya C-HR.

Mmi:t är ganska enkelt att hantera och skärmen är skarp och fin. Vi har dock lite svårt med att Toyota bantat bort analogt volymreglage, här får du dutta på skärmen för att justera volymen, alternativt använda knappar på ratten. Testbilen är utrustad med backkamera och p-sensorer fram och bak, och vintertid kommer rattvärmen att vara en uppskattad detalj.

Ljudanläggningen från JBL låter helt okej med tanke på priset, men bilen har inte stöd för Carplay eller Android Auto, och det är snålt med usb-portar och 12-voltskontakter.