Våren är här och så är även moppeässongen! Här listar vi fem intressanta elmopeder för alla smaker och hur de skiljer sig.

Läs också: Stort test av elmopeder – vi testar 9 heta modeller


Viarelli GT1E

Prisvärt värre!
En av de billigaste modellerna på marknaden, som trots allt inkluderar det mesta man kan tänkas kräva av en modern elmoped. Här får du en körsträcka på sex mil under optimala förutsättningar, skivbroms både fram och bak och en lastkapacitet på 150 kilo.

Specifikationer Viarelli GT1E
E4 klass 1 Moped
Vikt: 62 kg
Maxlast: 150 kg
Motor: Borstlös DC 72 volt
Batteri: Bly-gel 3.0 2,0 kW, 20 Ah, 1440 kW/h
Laddtid: 6-8 timmar
Maxhastighet: 45 km/h
Räckvidd (optimala förhållanden): 6 mil
Fälgstorlek: 10 tum
Bromsar: Skivbroms fram och bak
Pris: 11 995 kronor hos Motorsweden


Niu M1 Pro

Smart moped för innerstadskörning
Nius mopeder skiljer sig lite från resten då de kopplas till din mobil via tillhörande app. Här får du full koll på körhistorik, batteriets status, hastighet och mycket mer. Dessutom får du varningsnotiser om någon försöker stjäla din moppe. M1 Pro har två olika körlägen beroende på trafiksituation. Precis som elbilar har den bromsåtervinning för att batteriet ska räcka så långt som möjligt. Räckvidden är tio mil under optimala förutsättningar och fyra till sju mil vid blandad körning.

När vi testade M1 Pro tyckte vi den var perfekt för dig som mest kör i stadsmiljö, då den ä rlättmanövrerad och kvick. Dessutom är den riktigt snygg. Läs hela testet här!

Specifikationer Niu M1 Pro
E4 klass 1 moped
Vikt: 50 kg
Räckvidd: 10 mil (vid blandad körning 4-7 mil)
Maxlast: 160 kg
Motor: 1540 w/h
Maxhastighet: 45 Km/H
Batteri: Lithium 48V 32Ah
Fälgstorlek: 10”
Belysning:
Pris: 22 995 kronor hos Elcykelvaruhuset


Vinzero

Snyggast i stan

En av de snyggare modellerna på marknaden. Den här kostar och väger lite mer än andra elmopeder, men så får du lite mer också. Bland annat så har Vincero betydligt fler laddcykler än flera av konkurrenterna. Körsträckan är sex mil och det tar mellan sex och åtta timmar att ladda batteriet.

När vi testkörde Vincero tyckte vi inte bara om designen utan även kvalitetskänslan och komforten. Läs hela testet här!

Viarelli Vincero (klass 1)
E4 klass 1 moped
Vikt: 88 kg
Maxlast: 150 kg
Maxhastighet: 45 km/h
Motor: Borstlös dc, 3 kw
Batteri: Litium, 28 Ah, 1280 kW/h
Laddtid: 6-8 timmar
Laddcykler: 600
Körsträcka: 6 mil
Fälgstorlek: 12”
Pris: 28 990 kronor hos Motorsweden


Niu N1S

Stort batteri och förvaringsutrymme

Den här elmopeden har ett 60 voltsbatteri placerat under förarens fötter som ger upp till åtta mils räckvidd. Under sadeln finns utrymme antingen för ett extra batteri eller valfri annan packning. Precis som andra hojar från samma märke har du full koll på mopeden via tillhörande app och det finns usb-uttag för att ladda till exempel din mobil. Fälgarna är 12 tum och maxlasten är 150 kilo.

Niu N-Sport
E4 klass 1
Motor: 1,8 kW, 120 Nm
Batteri: Lithium 60V 29 Ah 1704Wh. Sitter under förarens fötter.
Räckvidd: 8 mil (4-6 mil vid blandad körning).
Fälg: 12”
Vikt: 60 kg
Maxlast: 150 kg
Pris: 32 995 kronor hos Kopenscooter.


Viarelli Gt1E klass 2

För dig utan körkort
Självklart finns det även elmopeder som räknas till klass 2, det vill säga med begränsad maxhastighet på 25 km/h. De här behöver du inte ett körkort för att köra, men ett förarbevis (läs mer exakta krav på Trafikverkets hemsida). Trots att den här hojen enbart räknas till klass 2 får du en körsträcka på upp till sex mil och en maxlast på 150 kilo. Fälgarna är tio tum och den är utrustad med skivbroms såväl fram som bak.

Viarelli GT1E (klass 2)
E4 Klass 2 Moped
Vikt: 62 kilo
Maxlast:150 kg
Motor: Borstlös dc 1,5 kW i bakhjulet
Batteri: Bly-gel 20 Ah 1200 kW/h
Laddtid: 6-8 timmar
Laddcykler: mindre än 300
Räckvidd: 6 mil
Bromsar: Skivbromsar
Fälgstorlek: 10”
Pris: 9 569 kronor hos Motorsweden