På uppfarten står en femdörrars sportcoupé som i vilken annan dimension som helst skulle kunna vara tillverkad av Audi, BMW eller kanske någon jänkare. Ruskigt snygg och med stor potential – under huven huserar en 370 hästkrafter stark best.

Kia Stinger GT

Kia går som tåget

Det går bra för Kia i Sverige och tillverkaren växlar mellan att ligga på tredje eller fjärde plats på försäljningslistan. Inte så konstigt med tanke på att Kia på senare tid lanserat flertalet spännande modeller som vid sidan av storsäljaren Ceed säljer allt bättre. Genomgående snygg design, en blygsam prissättning liksom attraktivt garantiåtagande är ett vinnande koncept, tillsammans med ett brett återförsäljarnät.

Kia Stinger GT

Stinger har samma generösa garanti och designen lämnar lite att önska. Priset däremot är allt annat än modest. 514 900 kronor betingar denna värsting. Förvisso kommer den då i stort sett fullutrustad, så när som på läderklädsel och metalliclack, men det fortfarande en rejäl sudd som få av oss har råd att lägga på en bil. Nu finns det förvisso en något billigare variant av modellen med 2,2 liters diesel på 200 kusar istället för denna sexa med smått galna 370 hästkrafter.

Sportigt inre och yttre

Insteget är lågt, som det ska vara på en sportbil, så det krävs en viss dos av ungdomlig vighet för att komma på plats i de djupt skålade stolarna, i detta fall i ilsket rött läder, och det är enkelt att snabbt hitta en bekväm sittposition. Sidostödet är ställbart vilket innebär att det kan krama om dig rejält i skarpa kurvtagningar om du så önskar. De svarta panelerna blandas upp med detaljer av kromad plast och visst matchar interiören det sportiga yttre.

Kia Stinger GT
Bättre kan ni! Ett trist menysystem och avsaknad av uppkoppling hamnar på minuskontot.

Så fort bilden startar dyker ett meddelande upp på den 8 tum stora skärmen om att du måste godkänna trafikregler och annat innan du får tillgång till menysystemet. Det försvinner förvisso automatiskt efter ett par sekunder men visst är det smått irriterande är det att varje gång mötas av detta förmanande. 

Trist MMI och ingen uppkoppling

Menysystemet är i enklaste laget och något av bilens akilleshäl. Trist och lågupplöst och utan någon som helst möjlighet till fast uppkoppling och eventuella fördelar det medför. Fjärrstyrning via en app från din smartphone, lokalisering av fordonet och så vidare – funktioner allt fler tillverkare erbjuder men som här lyser med sin frånvaro.

Det finns en ”Wifi”-ikon men här handlar det om att du kan koppla upp bilen mot din mobiltelefon och därigenom skapa en hotspot övriga åkandes kan nyttja. Det vill säga istället för att dela din internetuppkoppling direkt från din mobiltelefon lägger du här till ytterligare ett steg. Men det betyder inte att upplägget inte fungerar. Tvärtom så är menysystemet enkelt och användarvänligt, men som sagt, vansinnigt trist.

Navigationssystemet fungerar klanderfritt och det är enkelt att mata in adresser med medföljande förslag på destinationer. Under skärmen är funktionsknapparna för volym, mediakälla och spårbyten placerade och under dessa hela klustret av knappar och reglage för klimatanläggningen.

Kia Stinger GT

Instrumentpanelen är tydlig och informativ, om än med analoga visare. Mellan dessa finns en digital där du kan välja vilken information som ska presenteras, i form av navigation, förarassistanssystem samt däcktryck. Visst fungerar det men ett digitalt alternativ vore på sin plats i bil för över halvmiljonen.

Ljudsystemet signerat Harman Kardon inkluderar hela 15 högtalare och det finns en hel del inställningsmöjligheter för att få ljudet att låta så bra som möjligt just för dig. Och det låter magiskt bra… så länge bilen står stilla. De ljuva tonerna elimineras raskt av vind-, däck och motorljud så fort vi beger oss ut på vägarna. Svensk grov asfalt och ljudanläggningen är inte bästa kompisar, om vi utrycker oss milt.

Bra utrymmen

Mittkonsolen är riktigt trevlig med logiskt uppbyggt och, i vårt tycke, riktigt snygg. Här finns bland annat reglaget för de olika körlägena (fem olika alternativ), rattvärme, parkeringshjälp samt ett för att styra värmen eller ventilationen i sätena.

I baksätet sitter två vuxna bra, givet att de inte är allt för resliga med tanke på det sluttande taket. Bagageutrymmet är, som i de flesta GT-vagnar, bättre än man kan tro och rymmer 406 liter med baksätet uppfällt och 1 114 liter med de bakre ryggstöden fällda.

Kia Stinger GT
Bagageutrymmet rymmer en hel del. 406 liter närmare bestämt.

När det kommer till förarassistanssystem och säkerhet finns här det mesta vi kan begära av en modern bil, förutom då konstant uppkoppling. Aktiv filövervakning och adaptiv farthållare (med kökörningsassistans), autobroms med fotgängarskydd, trötthetsvarnare, vägskyltsavläsning samt en 360-graders kamera som är ovärderlig vid parkering. Dessutom en riktigt lyckad HUD (head up-display) som vi gillar skapt. Tydlig och anpassningsbar och som även kan visa information från döda vinkel-varnaren. Suveränt!

Kia Stinger GT

Körglädje i fokus

Men när en bil som Stinger ska bedömmas är det givetvis köregenskaperna som ska ligga i fokus. Teknik i all ära, men vem är intresserad av en sportig femdörrars GT-vagn i halvmiljonklassen som inte presterar där ute på vägarna?

Effekten på 370 hästkrafter från bensinsexan med dubbelturbo, fyrhjulsdrift, en tajt åttastegad låda i kombination med elektriskt justerbara dämpare talar sitt självklara språk – här ska det köras, och det rejält!

Tack vare fyrhjulsdriften biter sig Stinger fast i underlaget och att provocera fram ett släpp är inte det enklaste även om du kopplar ur antispinnsystemet. 0 – 100 avverkas på blygsamma 4,9 sekunder och de justerbara dämparna känns perfekt konfigurerade i sportläget. En något hårdare fjädring hade varit pricken över i:et då bilen har en tendens att kränga något vid skarpa och snabba rattutslag på kurviga landsvägar. I gengäld sväljer den ojämnheter i underlaget föredömligt och som landvägslok är Stinger svårslagen.

Synd bara på allt oljud som läcker in i kupén och som förtar lite av helhetskänslan. Stinger kräver även sin tribut vid bensinstationen och det är i stort sätt omöjligt att hålla förbrukningen under en liter per milen hur försiktigt du än behandlar gaspedalen.

Omdöme

Kia är väl värd en provkörning för den som är ute efter en bekväm GT-vagn som kan ryta ifrån när det behövs. Men i bruset av tyska prestandavagnar är det nog tyvärr så att många kommer att missa denna pärla. 514 400 kronor är en rejäl slant och värt att nämna är att för nästan samma summa får du exempelvis en Audi A5 3.0 TDI Quattro med tiptroniclåda. Vilken väljer du?

plus

Grym prestanda
I stort sett fullutrustad som standard
Bra Head up display
Bra utrymmen

minus

Kostar som en tysk prestandabil
Ljudisoleringen
Saknar uppkoppling
Trist MMI

Fakta Kia Stinger GT

Motor: 3,3 liter, V6, dubbelturbo
Effekt: 370 hk vid 6 000 r/min
Vridmoment: 510 Nm 1 300 - 5 500 r/min
Drivning: Fyrhjulsdrift
Växellåda: 8 växlad automat
Prestanda: 0–100 km/h 4,9 sek
Toppfart: 270 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,6 l/100 km (enligt tillverkaren)
Pris: Från 514 900kr

Betyg 7 av 10