Det här är tredje generationen CLS och ända sedan det blev officiellt att den skulle släppas i Sverige under våren/försommaren har vi på redaktionen gått och dreglat över bilderna. Vi testar CLS 350d 4Matic Coupé-versionen och bilen gör oss inte besvikna när vi hämtar upp den hos Mercedes. Den utstrålar både sportighet och elegans och varje detalj känns genomtänkt och påkostad. Jämfört med föregångsversionen, som fick en ansiktsupplyftning för tre år sedan har det hänt en hel del. Bland annat är grillen helt ny och bilen har fått ett slankare utseende överlag.

Test Mercedes CLS

Lyxig och påkostad
Inuti bilen möts vi av samma lyxiga och påkostade interiör som vi är vana vid från Mercedes. Stolarna är fasta och med hjälp av de dörrmonterade reglagen kan du ställa in exempelvis längden på lårstödet. Lite märkligt att vi måste in i menyerna för att justera svankstödet. Nackkudden känns nästan som en dunkudde när vi lutar oss tillbaka och givetvis kan vi välja massage, med eller utan värme. Både i förar- och passagerarstolen, och med knådning både i ryggstöd och under rumpan.

Läs även: Mercedes E-klass – en knockout som imponerar på alla plan

Mercedes CLS
Du justerar stolarna med dessa reglage i dörren, och vi gillar att det går att förlänga lårstödet.

Mmi:t känner vi igen sedan tidigare och här finns två rejäla skärmar som sitter ihop i en enhet. Inte som i nya A-klass där det upplevs som en enda gigantisk skärm, här är det samma system som i E-klass. Skärmarna saknar touchfunktion, du styr istället med hjälp av ett rullhjul i mittkonsolen, alternativt med touchreglagen på ratten. Här finns massor av funktioner och inställningar att utforska och allting presenteras snyggt och tydligt på den knivskarpa skärmen.

Mercedes har sin egna röststyrningsfunktion, men denna är inte jättebra på att tolka våra kommandon. Här kommer en rejäl uppgradering i nästa generation mmi som vi ser fram emot, men som du tyvärr får klara dig utan om du köper en CLS idag. Givetvis kan du använda Apple Carplay och Siri, men tyvärr inte trådlöst. Här finns också stör för Android Auto, som dock inte är lanserat i Sverige ännu.


Härligt ljud

Ljudanläggningen i Burmester-systemet i testbilen (ingår i Premiumpaket Plus som kostar 54 200 kronor extra) låter fantastiskt bra med klarhet över hela registret, imponerande dynamik och ordentligt med kraft. Även handsfree-mikrofonern håller hög kvalitet vilket tyvärr inte tillhör vanligheten ens i dyrare bilar. Tack vare den välisolerade kupén är det inga problem att ta samtal även om du kör på motorväg i hög hastighet. Tilläggas bör att testbilen även har Akustik Komfort-paketet för 12 700 kronor med extra ljudisolering och absorberande folie i rutorna. I Premium Plus-paketet ingår även 360-graders kameror vilket ger oss full koll på bilen när vi ska parkera. Och här snackar vi riktigt bra kameror av hög kvalitet.

Test Mercedes CLS
Interiören är otroligt påkostad och lyxig.

Materialvalen i testbilen är otroligt påkostade och vi gillar de belysta turbinfläktarna och ledslingorna som du kan anpassa till den färg du föredrar. Utrymmet framtill i bilen är helt okej, men det är värre i baksätet. Vuxna över 1,75 får i regel svårt att sitta här utan att huvudet tar i taket, vilket är priset du får betala för bilens slanka och sluttande design. Bagageutrymmet däremot är riktigt stort.

Bilen är ständigt uppkopplad och via Mercedes Me-appen kan du hålla koll på bilen på distans, exempelvis se hur mycket bränsle du har i tanken, hålla koll på var bilen är och låsa/låsa upp dörrarna. Mobilappen är snygg och lätt att använda.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning