Att Mallorca är ett populärt ställe för biltillverkarna att förlägga sina provkörningar av nya modeller är inte konstigt. Varierande miljöer med allt ifrån motorväg till kringliga landsvägar uppe i bergen är lockande och asfalten håller för det mesta hög klass. Det är värre med väggrenarna, och att hantera mötande bilar och bussar är dramatiskt varje gång. För att inte tala om cyklister som det kryllar av. Att ta sig fram med en nästan två meter bred sportbil kan med andra ord vara en utmaning på sina håll.

BMW i8

Gott om kraft från en himelsk förening
BMW har sålt drygt 13 000 i8:or sedan 2014 och av dessa har ett hundratal funnit ägare i Sverige. Den är alltså fortfarande något av en doldis och drar uppmärksamhet till sig var den än visar sitt aggressiva tryne. Något även Roadster-versionen garanterat lär göra när den snart når sina väntande kunder.

BMW i8

I samband med lanseringen av i8 Roadster uppdateras även coupémodellen med en del förbättringar. Batteriets kapacitet har ökat från 7,1 till 11,6 kWh och elmotorn har fått ytterligare 12 hästkrafter. Det gör att du kan köra i upp till 105 km/h på bara el, medan det tidigare var upp till 70 km/h som gällde. Förbränningsmotorn går i normalläget bara igång vid högre hastigheter eller om du trycker till rejält på gaspedalen. Det är onekligen en häftig känsla att åka ljudlöst genom de små byarna i bergen och på gatorna i Palma stad.

Och kraft finns det gott om. Den trecylindriga motorn på 1,5 liter med turboladdning levererar 231 hästkrafter och ett vridmoment på 320 Nm. Kombinationen med elmotorn som driver framhjulen ger en sammanlagd effekt på 374 hästkrafter. 0-100 går på hisnande 4,6 sekunder och toppfarten är satt till 250 km/h. Varje gång vi trycker ner gaspedalen och förbränningsmotorn aktiveras bjuds det även på ett härligt, artificiellt motorljud genom de högtalare som placerats inuti och utanpå bilen. Vill du skrämma upp omgivningen lite är det bara att välja ”Sportläget” – då hörs det konstgjorda ljudet konstant. I samma läge hjälper förbränningsmotorn till med att ladda batteriet snabbare.

Räckvidd för pendlaren

Räckvidden på el är numera 53 km enligt NEDC-testcykeln och alltså tillräckligt för de flesta pendlarna för att ta sig till och från arbetet. Nu provkör vi bilen under optimala förhållanden, och kylslagna dagar här uppe i norr lär dra ner kapaciteten – men på pappret ser det riktigt bra ut. Annars är regenereringen av ström i nerförsbackar och inbromsningar brutalt effektiv och efter ett par timmars körning – många gånger riktigt provocerande – landade bensinförbrukningen på 0,9 liter per mil.

BMW i8

Väghållningen är skrattretande bra och bilen följer dina beslut hur snabb du än är med ratten. Detta var något som blev påtagligt på de krokiga bergsvägarna med tillhörande cyklister. Bilen är otroligt ”snäll” i den mening att den hela tiden tar dig dit du vill utan att trilskas, vilket innebär att du blir lätt fartblind och riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen.

BMW i8

Interiört känner den inbitne BMW-fantasten igen sig direkt i form av instrumentering och MMI, liksom knappar och reglage. Inget ont i det; BMW kan det här med att smakfullt inreda sina modeller. Under de timmar vi tillbringade med i8 Roadster fanns inte mycket tid för att riktigt grotta ner oss i infotainmentsystemet. Med hjälp av navigationssystemet ska bilen dock – med trafikinformation via den konstanta uppkopplingen – i alla fall kunna analysera rutten och därefter anpassa användningen av elmotorn för en så bränsleeffektiv körning som möjligt. En av funktionerna vi får återkomma till senare när vi får möjlighet att köra bilen på hemmaplan, med andra ord.

BMW i8

Insteget är lågt, men väl på plats sitter du fantastiskt bra. Bakom stolarna finns ett litet utrymme för några småväskor – bagaget rymmer endast 88 liter; ungefär en weekendbag och lite till. Taket kan fällas upp på 15 sekunder i hastigheter upp till 50 km/h. Och givetvis vill vi ratta en roadster nercabbat under en klarblå himmel. Då måste vi nämna det som kanske är lite mindre roligt: Priset för en BMW i8 Roadster kommer att landa på 1,6 miljoner kronor, så räkna inte med att stöta på en alltför ofta när du är ute och kör.

Fler biltester hittar du på M3.se/motor