Bortser vi från den bland tjänstebilsförarna omåttligt populära Outlander PHEV (plug-in hybrid) är Mitsubishis modeller en relativt ovanlig syn i den svenska trafikfaunan. Galant, Lancer, Colt och den gamla lyxsedanen Sigma är förpassade till de sälla jaktmarkerna och Mitsubishis utbud ser numera ganska skralt ut. Space Star, hur ofta har du stött på en sådan i trafiken?

Mitsubishi Eclipse Cross

Men med nya Eclipse Sport hoppas givetvis Mitsubishi på ytterligare en succé vid sidan om det större syskonet Outlander. Det bör dock nämnas att Eclipse inte kommer som ladd-hybrid, i alla fall inte initialt, vilket kan tyckas märkligt. Varför låter vi vara osagt men Mitsubishi själva säger att en ladd-hybrid troligen kommer lanseras innan 2020.

Mitsubishi Eclipse Cross

Nåväl, oavsett drivlina är det en riktigt snygg bil som möter upp i Upplands Väsby där Mitsubishi har sitt huvudkontor. Designen påminner om Outlandern med dess kantiga och aggressiva front med massor av krom och strålkastarna som i underkant ramas in av led-ljus. Midjan lutar uppåt samtidigt som taklinjen sluttar svagt nedåt vilket ger ett coupélikande avslut som vi gillar skarpt. Fronten är lite lik Honda CR-V, något vi knappast kan säga om det akterpartiet och den delade bakrutan som onekligen är originell.

Läs även: Mitsubishi Pajero: Tung arbetshäst med få konkurrenter

Interiören är ett klart lyft gentemot tidigare modeller

Interiört blir vi än mer positiva. Det är knappast den lyxigaste kupén vi stött på, men den fungerar. Knappar och reglage är logiskt placerade och komforten i stolen är det minsann inget fel på. Sittpositionen är hög och ger en bra överblick och som hjälp finns även en head-up-display. Även den relativt enkelt men den visar den viktigaste informationen i form av hastighet, farthållare samt varningsmeddelanden. 

Mitsubishi Eclipse Cross interiör

Instrumenteringen är analog men mellan visarna hittar vi en liten display där du i överkant kan bläddra mellan olika färddata. Knappast nyskapande men det är överskådligt och pedagogiskt. Infotainmentsystemet är helt nytt och skärmen är placerad högst upp på mittkonsolen. Uppkoppling saknas helt men kommer modellåret 2019 (lanseras i början av 2019). Förutom uppkoppling till SOS Alarm kommer det även funktioner du kan styra från din mobiltelefon såsom som att låsa bilen, hantera klimatanläggningen och se med hjälp av kartfunktion var bilen befinner sig.

Menysystemet är relativt begränsat men enkelt att förstå och vi kommer snabbt in i användandet. Du styr de få funktioner som finns genom att antingen trycka på skärmen eller använda dig av en pekplatta placerad till höger om växelspaken. Skärmen är dessvärre relativt okänslig så det blir till att trycka till rejält, ibland även flera gånger, för respons.

Mitsubishi Eclipse Cross interiör

Utrustningsnivån är hög även i instegsmodellen (som i Sverige heter Komfort) och som bland annat innefattar autobroms, döda vinkel-varnare, varning för korsande trafik vid backning, lane assist (passiv), adaptiv farthållare, 360 graders parkeringskamera, head-up-display, eluppvärmd framruta och ratt, eluppvärmt baksäte och 18 tums fälgar. En gedigen lista som lär ge konkurrenterna huvudbry.

I den högre utrustningsnivån ingår även led-strålkastare, läderklädsel, ett lite bättre högtalarsystem (Rockford Fosgate), samt panoramaglastak.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning