Testad produkt: Call of Duty Black Ops 4
Pris: 599 kronor till PS4 och Xbox hos Netonnet, 499 kronor till PC hos CDON.
Läs mer: callofduty.com/sv/blackops4

Under marknadsföringen av förra årets Call of Duty World War II återkom frasen “return of boots on the ground” gång på gång. Efter att Call of Duty Infinite Warfare året innan hade fått massiv kritik för sin futuristiska spelstil poängterade Sledgehammer Games tydligt att deras bidrag i spelserien skulle vara en återgång till det klassiska Call of Duty från förr. Inga dubbelhopp eller väggspringande här inte.

Call of Duty har alltid balanserat på en linje av olika typer av förväntningar. Vad fansen vill ha, vad de inte vill ha. Att skapa något nytt, men inte överge det som är populärt. I slutändan har de varje år kunnat leverera spel med hög lägstanivå, men som också känts aningen identitetslösa. I en genre med giganter som Overwatch, Player Unknown's Battlegrounds, Fortnite Battle Royale, Rainbow Six: Siege och Battlefield 1 – alla spel med en väldigt egen profil – är det svårt att veta vad som definierar Call of Duty. 

Cod

Ingen kampanj alls
Treyarchs svar på den tanken är ett fjärde Black Ops med ett tydligt fokus på flerspelarlägen. Huruvida kampanjen skrotades under utvecklingen eller om det aldrig var med i planen är oklart, men årets Call of Duty är det första någonsin som släpps utan en traditionell kampanj.

Läs mer: Senaste spelrecensionerna hittar du alltid på m3.se/gaming

Istället har de valt att väva in narrativa element knutna till de karaktärer du kan välja mellan i flerspelarläget. Genom dessa miniuppdrag lär du dig deras olika färdigheter och hur du använder dem på taktiska sätt, samtidigt som du får mer bakgrundsinformation till vilka karaktärerna är. De ska fungera ungefär som dramaturgiska tutorials (även om Treyarch själva inte vill använda den termen) för att underlätta steget in i det klassiska flerspelarläget.

Vi kollar in Black Ops 4 på E3-mässan i Los Angeles.

Karaktärernas respektive förmågor ger en mer taktisk aspekt till en spelserie som annars fokuserat mycket på snabba reaktioner. En run and gun-spelare ska kunna använda sig av karaktären Ruins Grav Slam för att döda fler spelare samtidigt, medan en mer försiktig spelare kan utnyttja Recons Sensor Dart för att avslöja var fienderna befinner sig för att kunna flanka dem.

Hälsonyheter

Andra stora förändringar är att hälsa inte återvänder automatiskt utan administreras själv när du väljer det. Det leder till ytterligare strategiska val där di måste välja huruvida du fortsätter attackera en fiende som försöker få hälsan tillbaka, eller att själv dra dig undan för att återhämta sig. Dessutom introduceras även en fog of war där fiender på kartan är dolda och där olika färdigheter kan både dölja lagkompisar eller vissa fiender.

Det är i allra högsta grad fortfarande det snabba och intensiva Call of Duty alla är vana vid.

I händerna på en erfaren spelare gör dessa förmågor stor skillnad i en match, men det är i allra högsta grad fortfarande det snabba och intensiva Call of Duty alla är vana vid. Förändringarna handlar snarare om nyanser.

Zombies återvänder i år igen, men till skillnad från tidigare år kommer det tre banor av spelläget med helt nya karaktärer. En bana är en gladiatorinspirerad arena med ett större fokus på handhållna vapen, en annan utspelar sig på ett sjunkande Titanic. Precis som tidigare zombie-lägen är det stort fokus på olika påskägg, mysterier och tydliga karaktärer. Samtidigt försöker Treyarch även här sänka tröskeln för nya spelare, bland annat genom möjligheten att välja svårighetsgrad, en tydligare tutorial och nya Zombies Rush som fungerar som en enklare variant av det vanliga spelläget.

Cod

Call of Duty + Player Unknown's Battlegrounds
Den tveklöst största förändringen i år är dock Blackout – Call of Dutys tolkning av den oerhört populära Battle Royale-genren. Tyvärr vet vi relativt lite av vad det kommer innebära, utvecklingen började så sent som i år. Treyarch är dock noga med att poängtera att det fortfarande kommer kännas väldigt mycket Call of Duty; hur du rör dig på kartan, hur vapnen känns och vilka färdigheter du kan använda dig av.

Läs även: Senaste ryktena om GTA VI

Kartan består av ett hopkok av tidigare populära Call of Duty-banor och ska enligt Treyarch vara “1 500 gånger större” än Nuketown, en bana från det första Black Ops. Dessutom med fordon för både mark, luft och vatten. Framför allt är det intressant att se hur en spelstudio med de stora pengarna tolkar genren, och huruvida spelläget har den livslängd som Activision hoppas på.

En schweizisk armékniv

Så kan Black Ops 4 leverera ett Call of Duty med en egen identitet? Det känns fortfarande som att spelserien är som en schweizisk armékniv av spellägen, där så många spelstilar och smaker som möjligt ska rymmas under samma titel.

Det klassiska flerspelarläget bygger en grund som känns både rakare och tydligare än tidigare.

Cod

Samtidigt finns det många förändringar som verkar för enmer underhållande upplevelse. Det klassiska flerspelarläget bygger en grund som känns både rakare och tydligare än tidigare, och med de olika karaktärernas specialuppdrag sänks ribban för nya spelare avsevärt. Treyarch vill få fler med på Call of Duty-tåget genom att underlätta och simplifiera, utan att ta bort det spelmekaniska djup som tidigare fans gillar.

Och så har vi så klart jokern Blackout. Det som är mest intressant av allt. Vad kan en stor spelstudio med Activisions pengar göra av Battle Royale-genren? Egen identitet eller inte; Black Ops 4 tar i alla fall ett steg ut ur sin egen comfort zone, och det blir spännande att se Treyarchs tolkning Call of Duty-serien när det kommer ut senare i höst.

Call of Duty Black Ops 4

Plattformar: Playstation 4, Xbox One, PC.
Lanseringsdatum: 12 oktober 2018
Pris: 599 kronor till PS4 och Xbox hos Netonnet, 499 kronor till PC hos CDON.
Läs mer: callofduty.com/sv/blackops4

Call of Duty: Black Ops 4 Pris vid test: 589 kr.

Bästa pris just nu: 576 kr