287 km står det på räckviddsmätaren när vi sätter oss i nya Nissan Leaf med fulladdat batteri. Den nya modellen är betydligt snyggare än föregångaren, i våra ögon. Designen är lite mer nedtonad och inte lika futuristisk som tidigare, och nya Leaf känns mer som en vanlig bil till det yttre. Nissan Leaf är världens mest sålda elbil, och den nya modellen som vi har testat bjuder på en hel del förbättringar.

Test Nissan Leaf 2018
Interiören i Leaf känns lite plastig, men framsätet är välplanerat och hyfsat rymligt.

Invändigt sitter vi bekvämt i förarstolen och miljön i framsätet känns helt okej. Lite plastigt förvisso, och växelknoppen som låter oss skifta mellan dríve och back är lite säregen. Känslan påminner om en leksaksbild, helt enkelt. Testbilen har ett Keyless-system och startknapp, och en rejäl skärm i mittkonsolen.

Segt MMI och störande varning

Mmi:t känns gammal och segt, och varje gång vi startar bilen måste vi godkänna (eller avvisa) meddelandet: "Detta fordon tillåter åtkomst till telematiktjänster...". Det här är den enda bilen vi kan minnas att vi har testat som läser upp fartkameravarningar som text, istället för ett varningspip. Här finns en navigator, och denna fungerar helt okej, men skärmen är seg och mmi:t reagerar inte blixtsnabbt när vi trycker på skärmen. Plus i kanten för att systemet stöder Apple Carplay, och för att det finns ett smidigt litet fack för din smartphone framtill i mittkonsollen.

Test Nissan Leaf 2018
Den nya e-pedalen funkar riktigt bra, men det tar lite tid att vänja sig vid den.

Ljudanläggningen från Bose låter inte riktigt så bra som vi hade hoppats på med tanke på loggan, men så har fokus även legat på ett energisnålt ljudsystem. Kanske är det därför vi inte får ut den dynamik eller klarhet i ljudet vi hade hoppats på. Till viss del handlar det även om läckande vägljud – men det kan inte Nissan skylla på när det gäller handsfree-mikrofonen. Den är helt enkelt usel och de vi pratar med gnäller på distande ljud och ber oss att ringa upp när vi klivit ur bilen.


Bra förarhjälpmedel

Med en knapp på ratten aktiverar du funktionen Propilot, som består av en adaptiv farthållare med start/stopp-funktion, samt lane assist. Det här är riktigt bra funktioner som vi verkligen uppskattar både på landsväg och i bilköer. Här finns också en parkeringsassistans-funktion (Propilot Park) som hjälper dig att styra in bilen i parkeringsfickor utan att du behöver sköta ratten. Oftast hittar Nissan Leaf rätt, men ibland behöver den hjälp för att identifiera vilken typ av parkeringsplats du letar efter.

Bilen har kameror runt om och presenterar en bild i 360 grader uppifrån. Inte knivskarp, men helt klart en bra hjälp. Lite synd att bilen piper och varnar redan när vi befinner oss 30-40 centimeter från hinder, vilket gör att hjälpen från sensorerna är starkt begränsad i praktiken.

Med appen Nissan Connect kan du aktivera klimatanläggningen på distans, och bland annat kontrollera laddstatus och räckvidd. Riktigt smidigt. Extra bra är att du kan starta värmaren medan bilen är inkopplad, och på så sätt spara på batteriet. Just strömsparande märks tydligt även i andra delar, om du vill ha värme i bilen medan du kör måste du först aktivera värmefunktionen, det hjälper inte att bara ställa upp temperaturen.

Genomtänkta detaljer

Motorn i Nissan Leaf är härligt tystgående och bilen reagerar snabbt på gaspådrag, något vi verkligen gillar med elbilar. Bilen känns aldrig seg, men vi kan heller inte prata om någon vidare körglädje. Styrningen är neutral och bilen känns lätt att hantera överlag. Vi sitter hyfsat bra även i baksätet och bagageutrymmet sväljer en hel del packning. Nissan Leaf är genomtänkt och praktisk och den har även genomgående bra säkerhetstänk. När vi lägger i backen varnar ett pipande ljud personer omkring dig, och backspeglarna har döda vinkeln-varnare.

Den nya e-pedalen är en smart detalj för att ytterligare öka på laddningen. Den här funktionen har vi sett i en del andra bilar, men Nissan Leafs lösning är väldigt bestämd, den stannar till och med bilen helt utan att du behöver trycka på bromsen. Den här funktionen kräver dock en del övning innan du vänjer dig vid den, men vi märker av en viss förbättring i effektförbrukning när vi nyttjar e-pedalen ett par dagar, framför allt i kö-körning.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning