Läs även: Stort test av laddhybrider – hetaste modellerna
2022-12-13: Artikeln uppdaterad med test av Toyota bZ4X
Om du är inne på att köpa elbil är du inte ensam. Laddhybrider i all ära, det är först när du går all in och satsar på en ren elbil som konceptet kommer till sin fulla rätt. I den här artikeln samlar vi alla tester av de senaste elbilarna i det vi kallar mellanklass-segmentet. Det vill säga familjebilar som du kan privatleasa för omkring 5 000 kronor per månad och som inte sticker ut med extrema egenskaper. Kort och gott den typen av elbilar som är populärast idag.
Testade elbilar
- Citroen e-C4
- Fiat 500e
- Hyundai Ioniq 5
- Ford Mustang Mach-E GT
- Kia e-Niro
- Kia EV6 AWD
- Lexus UX300e
- Mercedes EQA 250
- MG4 Electric
- MG5 Electric
- MG Marvel R Electric
- MG ZS EV
- Nissan Ariya
- Peugeot e-2008 el-suv
- Polestar 2
- Toyota bZ4X (NY)
- Tesla Model 3 RWD
- Tesla Model Y Performance
- Tesla Model Y Long Range AWD
- Volkswagen ID.3
- Volkswagen ID.4
- Volkswagen ID.5
- Volvo C40 Recharge
- Xpeng P5
- Äldre testade modeller
Det här ska du tänka på
När du köper (eller leasar vilket blir allt vanligare) en elbil är det lite andra saker att kolla upp och ta hänsyn till än när du köper en traditionell bensinare/dieselbil. Liksom på den tiden gäller det exempelvis att ta angiven räckvidd med en nypa salt. Står det att bilen klarar 40 mil på en laddning enligt WLTP-cykeln, ja då betyder inte det att du kan köra 40 mil i praktiken. Framför allt inte en vinterdag om du vill ha värmen på i kupén, vilket ju kan vara trevligt. Dessutom bör du inte alltid ladda batteriet till 100 procent om du vill maximera livslängden.En annan sak som är viktig att kolla upp är hur snabbt du kan ladda elbilen, både i en vanlig AC-laddbox hemma (så kallad destinationsladdare), och via snabbladdning på stan (DC). Här har det hänt en hel del på sistone. Om du är ute på långresa är det stor skillnad om din bil maxar ut på 100 kW eller 150 kW. Kanske inte under första laddstoppet när du kökar lunch, men garanterat efter ett tag.
Batterierna i elbilen tar en del plats i anspråk, och det påverkar bilens vikt en hel del. Det är vanligt att bagageutrymmet är betydligt mindre än en motsvarande modell med förbränningsmotor, och ofta påverkas även utrymmet i baksätet. Sedan beror det på om bilen baseras på en ren elbilsplattform, eller om man tagit en bil designad för förbränningsmotor och sedan gjort den till en elbil. Men det är ingen slump att de flesta elbilar på marknaden är av mindre modell.
Ytterligare sak som kan vara bra att tänka på är att elbilar ofta inte får dra lika tungt som en vanlig bil. Det är bra att veta om du hade tänkt kunna köra med släpvagnen till sommarstället, eller kanske vill kunna dra den där lilla husvagnen som står hemma. I de flesta fall är det bara att glömma.
En sak är säker, i stort sett alla tillverkare erbjuder moderna elbilar och vi konstaterar att det skett en rejäl mognad i tekniken och att räckvidd och laddtider förbättrats avsevärt sedan vi testade de första elbilarna.
Audi Q4 50 e-tron Quattro: Lyxig och komfortabel el-SUV
Komfortabel, lättkörd och vansinnigt vacker.

Omdöme
Positivt
- Komfortabel och rymlig
- Underhållande köregenskaper
- MMI:t och konstant uppkoppling
Negativt
- Fullt utustat drar priset iväg
- Överkänsliga reglage på ratten
Testad: Januari 2022
Räckvidd (WLTP): 480 km
Toppfart: 180 km/h
Pris: Från 687 800
Läs hela testet av Audi Q4 50 e-tron Quattro
Citroen e-C4: Budgetfransos för kortare turer
Citroens nya elversion av C4 ser intressant ut på pappret och vi gillar den utvändiga designen. Invändigt är den här fransosen en tämligen trist historia.

Omdöme
Positivt
- Snygg
- Rymlig för sin storlek
Negativt
- Räckvidden
- MMI:t
- Plastig inredning
Testad: Februari 2022
Angiven räckvidd: 350 km (WLTP)
Toppfart: 150 km/h
Pris: Från 429 990 kronor
Läs hela testet av Citroen e-64
Fiat 500e: Cool retrobil som gjord för storstan
Fiat 500 är charmig med sin retrolook och äntligen har tillverkaren släppt den i elversion.

Omdöme
Positivt
- Lättkörd och lättparkerad i stan
- Snygg både in- och utvändigt
- Gott om moderna funktioner
Negativt
- Trång (framför allt baksätet)
- Autobromsen är för känslig
- Buggig döda vinkeln-varnare
Testad: Mars 2021
Angiven räckvidd: 320 km (WLTP)
Toppfart: 150 km/h
Pris: Från 341 900 kr (Icon)
Hyundai Ioniq 5: Modern elbil i djärv design
Nya Ioniq 5 från Hyundai sticker ut med djärv design samtidigt som den bjuder på flera unika funktioner.

Omdöme
Positivt
- Snygg och modern
- Skön att köra med god komfort
- Snabbladdningen
- Möjligheten att plocka ut el (kräver speciell adapter)
Negativt
- Lite omständigt och plottrigt MMI
- Lane assisten
- Dörrhandtagen
Testad: November 2021
Toppfart: 185 km/h
Snabbladdning: Ja (400V & 800 V)
Pris: Från 479 900 kr (58 kW)
Läs hela testet av Hyundai Ioniq 5
Ford Mustang Mach-E GT: Brutal, snygg och bekväm
En bil med brutala prestanda och läcker färg.

Omdöme
Positivt
- Prestandan
- Bra komfort
- Snygg
- Tydligt MMI och mätarkluster
Negativt
- Hög förbrukning
- Laddkurvan (DC)
- Förhållandevis dyr
Testad: Juni 2022
Toppfart: 200 km/h
Pris: Från 970 900 kronor
Läs hela testet av Ford Mustang Mach-E GT
Kia e-Niro: En av de bästa elbilarna vi testat
Kia e-Niro utmanar de betydligt dyrare alternativen med rejäl räckvidd till ett riktigt konkurrenskraftigt pris.

Omdöme
Positivt
- Priset och ägandekostnaden
- Bra räckvidd
- Lätt och trevlig att köra
- Lättanvänd app (Uvo connect)
Negativt
- Väldigt begränsad dragmöjlighet
- Skärmen och MMI:t
Testad: Januari 2021
Angiven räckvidd: 455 km (WLTP)
Snabbladdning: Ja, 0–80 % på 54 min
Pris: Från 489 900 kr
Kia EV6 AWD: Härlig elbil med alla bitar på plats
Kias EV6 i fyrhjulsdrivet utförande gör det mesta rätt.

Omdöme
Positivt
- Härlig att köra
- Snabbladdad
- Praktisk och bekväm
- Moderna förarhjälpmedel
- Vehicle-to-load
Negativt
- Kvalitetskänslan i baksätet
- Bugg i appen
- Opraktiska dörrhandtag
Tillverkare: Kia
Batteri: 77,4 kWh
Räckvidd (WLTP): 506 km
Toppfart: 185 km/h
Pris: Från 674 700 kr (före klimatbonus)
Läs hela testet av Kia EV6 AWD
Lexus UX300e: Bekväm och lyxig, men inget för långresor
Lexus UX 300e är inte billig men den är påkostad och håller vad den lovar.

Omdöme
Positivt
- Bekväm och påkostad (i luxury-version)
- Härlig körkänsla
- Bra batterigaranti
Negativt
- Låg räckvidd med tanke på priset
- Ingen ccs-kontakt för snabbladdning
Tillverkare: Lexus
Angiven max räckvidd: 315 km (WLTP)
Toppfart: 160 km/h
Batteri: 54,3 kWh
Pris: Från 579 900 kronor (testbilen "luxury" kostar 679 900 kr), innan klimatbonus
Läs hela testet av Lexus UX300e
Mercedes EQA 250: Eldriven crossover-suv
Mercedes har gett sig in i klassen eldrivna små suv:ar, och det med en modell som bjuder på välbekant lyxkänsla i framsätet.

Omdöme
Positivt
- Komforten
- Mmi:t och förarmiljön
- Drivlinan
Negativt
- Baksätet och bagageutrymmet
- Dyr med moderna tillval
Tillverkare: Mercedes
Motor: Elmotor 190 hk, framhjulsdriven
Angiven räckvidd: 420 km (WLTP)
Toppfart: 160 km/h
Pris: Från 529 900 kronor hos Mercedes
Läs hela testet av Mercedes EQA 250
MG4: Snygg och modern men med allvarliga barnsjukdomar
Sticker ut med läcker design och på pappret verkar den klockren. Efter en vecka med den är vi dock inte särskilt övertygade.

Omdöme
Positivt
- Snygg
- Pigg och skön att köra
- Skärmen framför ratten
Negativt
- Laddproblem
- Segt MMI
- MG Pilot
Tillverkare: MG
Motor: Elmotor, 150 kW
Räckvidd (WLTP): 435 km
Toppfart: 160 km/h
Pris: Från 414 990 kronor
Läs hela testet av MG4 Electric
MG5 Electric: Sveriges billigaste elkombi har allvarliga brister
MG5 Electric är den enda elbilen i kombiutförande idag. Är det här framtidens Svenssonkärra?

Omdöme
Positivt
- Stöd för Vehicle to load
- Relativt lågt pris
- Bra app
Negativt
- Komforten
- Långsam dc-laddning
- Ingen värmepump
- Klimatregleringen
Tillverkare: MG
Motor: PSM Motor 115 kW
Räckvidd: 380 km (WLTP)
Toppfart: 185 km/h
Pris: från 374 290 kronor (standard range)
Pris testbil: 429 990 kr (innan klimatbonus)
Läs hela testet av MG5 Electric
MG Marvel R Electric: Snygg suv med tveksam insida
MG:s elsuv Marvel R Electric är snygg och lovar mycket på pappret. Men står den sig egentligen mot konkurrenterna i segmentet?

Omdöme
Positivt
- Snygg
- Skön att köra
- Bra app
Negativt
- Långsam dc-laddning
- MMI:t
- Dålig lane assist
Tillverkare: MG
Motor: Elmotor bak, 179 hk
Räckvidd: 402 km (WLTP)
Toppfart: 200 km/h
Pris: från 514 990 kronor
Läs hela testet av MG Marvel R Electric
MG ZS EV: Snygg och uthållig men skenet bedrar
MG:s elsuv ZS EV har uppdaterats med större batteri och fräsch design. Men den saknar en del andra viktiga detaljer jämfört med konkurrenterna.

Omdöme
Positivt
- Snygg och hög
- Mätarklustret
- Bra räckvidd
Negativt
- Segt MMI
- Långsam och buggig laddning
- Ingen värmepump
- Väghållningen i högre hastigheter
- MG Pilot
Tillverkare: MG
Motor: Elmotor, 156 hk
Räckvidd (WLTP): 440 km
Toppfart: 175 km/h
Pris: Från 412 990 kronor
Läs hela testet av MG Marvel R Electric
Nissan Ariya: Så bra är den nya elsuven
Tolv år efter att Nissan Leaf äntrade scenen är det äntligen dags för tillverkarens andra eldrivna modell.

Omdöme
Positivt
- Snygg design – både exteriört och interiört
- Förarassistanssystem som håller högsta klass
- Komfortabel och rymlig
Negativt
- Menysystems gränssnitt
- Saknar frunk
Tillverkare: Nissan
Motor: Elmotor. Max effekt 160 kW/ 218 hk. Max vridmoment 300 Nm.
Räckvidd: 393 km (WLTP)
Toppfart: 160 km/h
Pris: 619 200 (Advance 578 200 kronor)
Läs hela testet av Nissan Ariya
Peugeot e-2008 el-suv: Modern, snygg och säregen
Peugeot 2008 är en snygg och modern crossover suv.

Omdöme
Positivt
- Snygg och modern
- Okej räckvidd för prisklassen
- Bekväm och praktisk
Negativt
- Hemskt MMI
- Placeringen av vissa knappar och reglage
Tillverkare: Peugeot
Snabbladdning: CCS-uttag
Räckvidd: 33,1 mil (WLTP)
Toppfart: 150 km/h
Pris: Från 404 900 kr (innan klimatbonus)
Läs hela testet av Peugeot e-2008 el-suv
Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar lite att önska
När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del.

Omdöme
Positivt
- Designen, både in- och utvändigt.
- Härlig motor.
- Google Assistent samt integrerat Spotity
Negativt
- Räckvidden, framför allt i kyla.
- Stötig känsla.
- Inte det mest användarvänliga mmi:t.
- Fortfarande ingen app.
Tillverkare: Polestar.
Angiven räckvidd: 470 km.
Toppfart: 205 km/h.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Pris: Från 659 000 kronor.
Toyota bZ4X: Snygg och bekväm – men hur är det med räckvidden?
Den första riktiga elbilen är riktigt trevlig att köra och har gott om utrymme för både last och passagerare, men batterikapacitet och räckvidd ger oss visst huvudbry.

Omdöme
Positivt
- Underhållande köregenskaper
- Fyrhjulsdrift
- Snabbladdning upp till 150 kW
- Bra batterigaranti (10 år/100 000 mil)
Negativt
- Räckvidden
- Irriterande förarövervakningsfunktion
- Ljudisolering hjulhus
Tillverkare: Toyota
Räckvidd (WLTP): 415 km
Toppfart: 160 km/h
Drivning: Fyrhjulsdriven
Pris: Från 610 900 kronor
Läs hela testet av Toyota BZ4X
Tesla Model 3 RWD: Snygg, sportig och prisvärd
Om du står i begrepp att köpa en Tesla är nya billigare RWD-versionen av Model 3 klart intressant.

Omdöme
Positivt
- Laddnätverket (och integreringen med navigatorn)
- Trådlösa uppdateringar
- Snygg och kul att köra
- Ljudanläggningen
Negativt
- Bakhjulsdrift vintertid kan ställa till det
- Konceptet med endast en mittenskärm
Tillverkare: Tesla
Angiven räckvidd: 491 km (WLTP)
Toppfart: 225 km/h
Drivning: Bakhjulsdrift.
Pris: Från 604 990 kronor (innan klimatbonus)
Läs hela testet av Tesla Model 3 RWD
Tesla Model Y Long Range AWD: Minimalistisk el-suv med imponerande räckvidd
Dyr, men du får mycket för pengarna.

Omdöme
Positivt
- Laddinfrastrukturen
- MMI:t och funktionerna
- Ljudanläggningen
- Bra prestanda
Negativt
- Förhållandevis dyr att köpa
- Väl minimalistisk
Tillverkare: Tesla
Angiven räckvidd: 507 km (WLTP)
Toppfart: 217 km/h
Drivning: AWD
Pris: 729 000 kronor (innan klimatbonus)
Läs hela testet av Tesla Model Y Long Range AWD
Tesla Model Y Performance: Prestanda och räckvidd i en skön kombination
Är du ute efter en el-suv? Då har du säkert sneglat på Tesla Model Y. M3 har testat den nya prestandaversionen som bjuder på makalös körglädje.

Omdöme
Positivt
- Brutal prestanda
- Bra räckvidd
- Teslas laddnätverk
- Massor av smarta och unika funktioner
Negativt
- Aningen för avskalad i vår smak
- Lane assist-funktionen
Batteri: 82 kWh (brutto), 75 kWh (netto)
Räckvidd (WLTP): 514 km
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sek
Toppfart: 250 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 729 990 kronor (inkl dragkrok)
...
Läs hela testet av Tesla Model Y Performance
Volkswagen ID.3: Sveriges mest sålda elbil
Populära elbilen är både prisvärd och rymlig.

Omdöme
Positivt
- Smidig att köra
- Prisvärd
- Rymlig och bekväm
Negativt
- Snålt med utrustning i grundversionen
- Knapparna till MMI:t
Tillverkare: Volkswagen
Räckvidd: 423 km (WLTP)
Toppfart: 160 km/h
Pris: 434 900 kr (innan klimatbonus) för Life-versionen hos Volkswagen
Läs hela testet av Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.4: Bäddat för succe med nya eldrivna suv:en
Volkswagen följer upp succén med elbilen ID.3 med ID.4 som är bättre på alla punkter.

Omdöme
Positivt
- Räckvidden
- Smidig att köra
- Prisvärd
- Kvalitetskänslan och designen
Negativt
- Knapparna (både vid skärm och ratt)
- Dyr extrautrustning
- Endast 2-hjulsdrift i skrivande stund
Tillverkare: Volkswagen
Elmotor: 204 hk, 310 Nm
Toppfart: 160 km/h
Räckvidd: 520 km (WLTP)
Pris: Från 514 900 kr (före klimatbonus)
Läs hela testet av Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.5: Komfortabel och rymlig elbil med få brister
Äntligen är coupéversionen av den omåttligt populära ID.4 här. Mycket är sig likt, men visst är den snyggare?

Omdöme
Positivt
- Rymlig och komfortabel
- Välutrustad med gott om förarhjälpmedel
- Snygg design
- Bra räckvidd
Negativt
- Ljudsystemet
- Gränsnittet i MMI:t
Tillverkare: Volkswagen
Elmotor: Dubbla elmotorer på totalt 299 hk
Toppfart: 180 km/h
Räckvidd: 487 km (stadskörning 610 km)
Pris: Från 634 900 kronor
Läs hela testet av Volkswagen ID.5
Volvo C40 Recharge Twin – hög prestanda och bra komfort i omodern elbil
Ett riktigt kraftpaket som bjuder på härlig körglädje. Samtidigt känns bilen ändå gammal jämfört med konkurrenterna.

Omdöme
Positivt
- Köregenskaperna
- Google-integreringen
- Snygg!
Negativt
- Trångt baksäte
- Bara 130 kW snabbladdning
Tillverkare: Volvo
Motor: Dubbla elmotorer med sammalagt 480 hk
Toppfart: Uppgift saknas
Räckvidd: 444 km (WLTP)
Pris: Från 559 900 kronor
Läs hela testet av Volvo C40 Recharge
Xpeng P5: Kinesisk utmanare med en hel del brister
Xpeng P5 kopierar en hel del från Tesla, men när den kostar nästan lika mycket som originalet, samtidigt som den har tydliga brister, då blir vi inte imponerade.

Omdöme
Positivt
- Räckvidden
- Bra komfort
- V2L-adapter tillval
Negativt
- Max 70 kW snabbladdning (DC)
- Sensorerna
- Problem med värmen
- Buggar i MMI:t
Tillverkare: Xpeng
Motor: 155 kW (211 hk)
Räckvidd (WLTP): 46,5 mil
Pris: Från 550 000 kronor (innan miljöpremie)