Läs även: Stort test av laddhybrider – hetaste modellerna

2022-12-13: Artikeln uppdaterad med test av Toyota bZ4X

Om du är inne på att köpa elbil är du inte ensam. Laddhybrider i all ära, det är först när du går all in och satsar på en ren elbil som konceptet kommer till sin fulla rätt. I den här artikeln samlar vi alla tester av de senaste elbilarna i det vi kallar mellanklass-segmentet. Det vill säga familjebilar som du kan privatleasa för omkring 5 000 kronor per månad och som inte sticker ut med extrema egenskaper. Kort och gott den typen av elbilar som är populärast idag.

Testade elbilar


Det här ska du tänka på

När du köper (eller leasar vilket blir allt vanligare) en elbil är det lite andra saker att kolla upp och ta hänsyn till än när du köper en traditionell bensinare/dieselbil. Liksom på den tiden gäller det exempelvis att ta angiven räckvidd med en nypa salt. Står det att bilen klarar 40 mil på en laddning enligt WLTP-cykeln, ja då betyder inte det att du kan köra 40 mil i praktiken. Framför allt inte en vinterdag om du vill ha värmen på i kupén, vilket ju kan vara trevligt. Dessutom bör du inte alltid ladda batteriet till 100 procent om du vill maximera livslängden.

En annan sak som är viktig att kolla upp är hur snabbt du kan ladda elbilen, både i en vanlig AC-laddbox hemma (så kallad destinationsladdare), och via snabbladdning på stan (DC). Här har det hänt en hel del på sistone. Om du är ute på långresa är det stor skillnad om din bil maxar ut på 100 kW eller 150 kW. Kanske inte under första laddstoppet när du kökar lunch, men garanterat efter ett tag.

Batterierna i elbilen tar en del plats i anspråk, och det påverkar bilens vikt en hel del. Det är vanligt att bagageutrymmet är betydligt mindre än en motsvarande modell med förbränningsmotor, och ofta påverkas även utrymmet i baksätet. Sedan beror det på om bilen baseras på en ren elbilsplattform, eller om man tagit en bil designad för förbränningsmotor och sedan gjort den till en elbil. Men det är ingen slump att de flesta elbilar på marknaden är av mindre modell.

Ytterligare sak som kan vara bra att tänka på är att elbilar ofta inte får dra lika tungt som en vanlig bil. Det är bra att veta om du hade tänkt kunna köra med släpvagnen till sommarstället, eller kanske vill kunna dra den där lilla husvagnen som står hemma. I de flesta fall är det bara att glömma.

En sak är säker, i stort sett alla tillverkare erbjuder moderna elbilar och vi konstaterar att det skett en rejäl mognad i tekniken och att räckvidd och laddtider förbättrats avsevärt sedan vi testade de första elbilarna.
 

Audi Q4 50 e-tron Quattro: Lyxig och komfortabel el-SUV

Komfortabel, lättkörd och vansinnigt vacker.

Audi Q4 50 e-tron quattro

Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Efter att ha tillbringat många mil bakom ratten i Audi Q4 50 e-tron quattro kan vi bara konstatera att det är en av de trevligaste upplevelserna på länge. Den går tyst och erbjuder en bekväm och underhållande körupplevelse oavsett underlag. En rymlig landvägskryssare av rang, som drar blickarna till sig och hade nu undertecknad bara haft möjlighet till laddning i anslutning till bostaden skulle orderblocket ha varit undertecknat för länge sedan.

Positivt

  • Komfortabel och rymlig
  • Underhållande köregenskaper
  • MMI:t och konstant uppkoppling

Negativt

  • Fullt utustat drar priset iväg
  • Överkänsliga reglage på ratten 
Tillverkare: Audi
Testad: Januari 2022
Räckvidd (WLTP): 480 km
Toppfart: 180 km/h
Pris: Från 687 800

 Läs hela testet av Audi Q4 50 e-tron Quattro


Citroen e-C4: Budgetfransos för kortare turer

Citroens nya elversion av C4 ser intressant ut på pappret och vi gillar den utvändiga designen. Invändigt är den här fransosen en tämligen trist historia.

Citroen e-C4
Betyg 3 av 5

Omdöme

Citroens e-C4 håller inte vad den lovar när det gäller räckvidd, samtidigt känns den plastig och billig invändigt. Den är dock enkel att köra och även om MMI:t är trist så har bilen en del moderna förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner.

Positivt

  • Snygg
  • Rymlig för sin storlek

Negativt

  • Räckvidden
  • MMI:t
  • Plastig inredning
TillverkareCitroen
Testad: Februari 2022
Angiven räckvidd: 350 km (WLTP)
Toppfart: 150 km/h
Pris: Från 429 990 kronor

 Läs hela testet av Citroen e-64


Fiat 500e: Cool retrobil som gjord för storstan

Fiat 500 är charmig med sin retrolook och äntligen har tillverkaren släppt den i elversion.

Fiat 500e
Betyg 4 av 5

Omdöme

En snygg och smidig elbil för storstan, med okej räckvidd och bra pris. Men den är inte för alla, det trånga baksätet är bilens stora akilleshäl och sensorerna till säkerhetsfunktionerna var allt för känsliga i testbilen.

Positivt

  • Lättkörd och lättparkerad i stan
  • Snygg både in- och utvändigt
  • Gott om moderna funktioner

Negativt

  • Trång (framför allt baksätet)
  • Autobromsen är för känslig
  • Buggig döda vinkeln-varnare
Tillverkare: Fiat
Testad: Mars 2021
Angiven räckvidd: 320 km (WLTP)
Toppfart: 150 km/h
Pris: Från 341 900 kr (Icon)

 Läs hela testet av Fiat 500e 


Hyundai Ioniq 5: Modern elbil i djärv design

Nya Ioniq 5 från Hyundai sticker ut med djärv design samtidigt som den bjuder på flera unika funktioner.

Hyundai Ioniq 5
Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Ioniq 5 är en modern elbil som ger mersmak. Den är rymlig, smart och möjligheten att plocka ut el liksom snabbladdningen är riktigt bra funktioner du kommer att uppskatta. Det som sänker helhetsintrycket en aning är detaljer i MMI-hantering, lane assisten och att räckvidden är aningen låg för pris- och storleksklassen..

Positivt

  • Snygg och modern
  • Skön att köra med god komfort
  • Snabbladdningen
  • Möjligheten att plocka ut el (kräver speciell adapter)

Negativt

  • Lite omständigt och plottrigt MMI
  • Lane assisten
  • Dörrhandtagen
Tillverkare: Hyundai
Testad: November 2021
Toppfart: 185 km/h
Snabbladdning: Ja (400V & 800 V)
Pris: Från 479 900 kr (58 kW)

 Läs hela testet av Hyundai Ioniq 5 


Ford Mustang Mach-E GT: Brutal, snygg och bekväm

En bil med brutala prestanda och läcker färg.

Ford Mustang Mach-E GT
Betyg 4 av 5

Omdöme

En riktigt läcker elbil som är kul att köra och som bjuder på en hel del bra funktioner utöver brutal motorprestanda. Den kostar betydligt mer än största konkurrenten, Teslas Model Y Performance, men den har samtidigt en del praktiska fördelar gentemot Tesla. Och den har en mustang på grillen…

Positivt

  • Prestandan
  • Bra komfort
  • Snygg
  • Tydligt MMI och mätarkluster

Negativt

  • Hög förbrukning
  • Laddkurvan (DC)
  • Förhållandevis dyr
TillverkareFord
Testad: Juni 2022
Toppfart: 200 km/h
Pris: Från 970 900 kronor

 Läs hela testet av Ford Mustang Mach-E GT


Kia e-Niro: En av de bästa elbilarna vi testat

Kia e-Niro utmanar de betydligt dyrare alternativen med rejäl räckvidd till ett riktigt konkurrenskraftigt pris.

Kia e-Niro
Betyg 5 av 5

Omdöme

Om du är ute efter en prisvärd elbil som även klarar längre resor, då är det här ett klockrent alternativ. Inte den roligaste att köra eller den coolaste crossover-suv:en designmässigt, men i övrigt genomtänkt, praktisk och trevlig på alla sätt.

Positivt

  • Priset och ägandekostnaden
  • Bra räckvidd
  • Lätt och trevlig att köra
  • Lättanvänd app (Uvo connect)

Negativt

  • Väldigt begränsad dragmöjlighet
  • Skärmen och MMI:t
Tillverkare: Kia
Testad: Januari 2021
Angiven räckvidd: 455 km (WLTP)
Snabbladdning: Ja, 0–80 % på 54 min
Pris: Från 489 900 kr

 Läs hela testet av Kia e-Niro 


Kia EV6 AWD: Härlig elbil med alla bitar på plats

Kias EV6 i fyrhjulsdrivet utförande gör det mesta rätt.

Kia EV6 AWD
Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Om du är ute efter en modern elbil med kapacitet att ta dig cirka 30 mil på en laddning är det här en riktigt intressant bil. Den är modern, snygg och bekväm och den bygger på en riktigt bra plattform som möjliggör extremt snabb laddning och även att du kan plocka ut ström till andra prylar. Rekommenderas!

Positivt

  • Härlig att köra
  • Snabbladdad
  • Praktisk och bekväm
  • Moderna förarhjälpmedel
  • Vehicle-to-load

Negativt

  • Kvalitetskänslan i baksätet
  • Bugg i appen
  • Opraktiska dörrhandtag
Testad: Januari 2022
Tillverkare: Kia
Batteri: 77,4 kWh
Räckvidd (WLTP): 506 km
Toppfart: 185 km/h
Pris: Från 674 700 kr (före klimatbonus)

 Läs hela testet av Kia EV6 AWD 


Lexus UX300e: Bekväm och lyxig, men inget för långresor

Lexus UX 300e är inte billig men den är påkostad och håller vad den lovar.

Lexus UX300e
Betyg 4 av 5

Omdöme

Lexus UX 300e är en riktigt bekväm och påkostad elbil, men den begränsade räckvidden sätter gränser för dess användningsområde. Som lyxig andrabil, eller för dig som inte reser långt, är den riktigt trevlig.

Positivt

  • Bekväm och påkostad (i luxury-version)
  • Härlig körkänsla
  • Bra batterigaranti

Negativt

  • Låg räckvidd med tanke på priset
  • Ingen ccs-kontakt för snabbladdning
Testad: Juni 2021
Tillverkare: Lexus
Angiven max räckvidd: 315 km (WLTP)
Toppfart: 160 km/h
Batteri: 54,3 kWh
Pris: Från 579 900 kronor (testbilen "luxury" kostar 679 900 kr), innan klimatbonus

 Läs hela testet av Lexus UX300e 


Mercedes EQA 250: Eldriven crossover-suv

Mercedes har gett sig in i klassen eldrivna små suv:ar, och det med en modell som bjuder på välbekant lyxkänsla i framsätet.

Mercedes EQA 250
Betyg 3 av 5

Omdöme

EQA 250 är riktigt trevlig att köra om du prioriterar komfort, moderna förarhjälpmedel och är beredd att betala för det – då är bilen absolut intressant. Men med tanke på priset och konkurrensen i segmentet hade vi förväntat oss mer.

Positivt

  • Komforten
  • Mmi:t och förarmiljön
  • Drivlinan

Negativt

  • Baksätet och bagageutrymmet
  • Dyr med moderna tillval
Testad: November 2021
Tillverkare: Mercedes
Motor: Elmotor 190 hk, framhjulsdriven
Angiven räckvidd: 420 km (WLTP)
Toppfart: 160 km/h
Pris: Från 529 900 kronor hos Mercedes

 Läs hela testet av Mercedes EQA 250 


MG4: Snygg och modern men med allvarliga barnsjukdomar

Sticker ut med läcker design och på pappret verkar den klockren. Efter en vecka med den är vi dock inte särskilt övertygade.

MG4
Betyg 2,5 av 5

Omdöme

Det är hade kunnat bli riktigt bra men efter drygt en vecka med nya MG4 Electric är vi återigen besvikna. Problem med laddningen, dåligt MMI och bristfälliga förarhjälpmedel sänker helhetsintrycket. Förhoppningsvis kan vi testa bilen igen när den fått nödvändiga uppgraderingar och revidera omdömet.

Positivt

  • Snygg
  • Pigg och skön att köra
  • Skärmen framför ratten

Negativt

  • Laddproblem
  • Segt MMI
  • MG Pilot
Testad: November 2022
Tillverkare: MG
Motor: Elmotor, 150 kW
Räckvidd (WLTP): 435 km
Toppfart: 160 km/h
Pris: Från 414 990 kronor

 Läs hela testet av MG4 Electric


MG5 Electric: Sveriges billigaste elkombi har allvarliga brister

MG5 Electric är den enda elbilen i kombiutförande idag. Är det här framtidens Svenssonkärra?

MG5
Betyg 1,5 av 5

Omdöme

Långsam DC-laddning och avsaknad av värmepump kan vi leva med i en "billig" elbil, men då MG5 dessutom har stora brister i komfort och MMI känner vi att det inte funkar. Utrymmesmässigt är den långt ifrån jämförbar med det du normalt förknippar med en kombi.

Positivt

  • Stöd för Vehicle to load
  • Relativt lågt pris
  • Bra app

Negativt

  • Komforten
  • Långsam dc-laddning
  • Ingen värmepump
  • Klimatregleringen
Testad: Oktober 2022
Tillverkare: MG
Motor: PSM Motor 115 kW
Räckvidd: 380 km (WLTP)
Toppfart: 185 km/h
Pris: från 374 290 kronor (standard range)
Pris testbil: 429 990 kr (innan klimatbonus)

 Läs hela testet av MG5 Electric


MG Marvel R Electric: Snygg suv med tveksam insida

MG:s elsuv Marvel R Electric är snygg och lovar mycket på pappret. Men står den sig egentligen mot konkurrenterna i segmentet?

MG Marvel R Electric
Betyg 2 av 5

Omdöme

MG Marvel R Electric håller inte måttet jämfört med andra elsuvar i samma storleksklass, trots att den har sina positiva sidor. Det som främst sänker betyget är långsam dc-laddning, dåligt MMI och usel lane assist.

Positivt

  • Snygg
  • Skön att köra
  • Bra app

Negativt

  • Långsam dc-laddning
  • MMI:t
  • Dålig lane assist
Testad: November 2022
Tillverkare: MG
Motor: Elmotor bak, 179 hk
Räckvidd: 402 km (WLTP)
Toppfart: 200 km/h
Pris: från 514 990 kronor

 Läs hela testet av MG Marvel R Electric


MG ZS EV: Snygg och uthållig men skenet bedrar

MG:s elsuv ZS EV har uppdaterats med större batteri och fräsch design. Men den saknar en del andra viktiga detaljer jämfört med konkurrenterna.

MG ZS EV
Betyg 2 av 5

Omdöme

Trots att MG:s suv är riktigt snygg, förhållandevis billig och bjuder på bra räckvidd kan det inte bli godkänt. Avsaknaden av värmepump, långsam (och buggig) snabbladdning samt ett segt MMI sänker helhetsintrycket ordentligt.

Positivt

  • Snygg och hög
  • Mätarklustret
  • Bra räckvidd

Negativt

  • Segt MMI
  • Långsam och buggig laddning
  • Ingen värmepump
  • Väghållningen i högre hastigheter
  • MG Pilot
Testad: November 2022
Tillverkare: MG
Motor: Elmotor, 156 hk
Räckvidd (WLTP): 440 km
Toppfart: 175 km/h
Pris: Från 412 990 kronor

 Läs hela testet av MG Marvel R Electric


Nissan Ariya: Så bra är den nya elsuven

Tolv år efter att Nissan Leaf äntrade scenen är det äntligen dags för tillverkarens andra eldrivna modell.

Nissan Ariya
Betyg 4 av 5

Omdöme

Nissan Ariya erbjuder generöst utrymme, en komfortabel och läcker interiör med roliga tekniska detaljer. Trevliga köregenskaper och kompententa förarassistentfunktioner i kombination med en modest prissättning…det är som upplagt för försäljningssuccé!

Positivt

  • Snygg design – både exteriört och interiört
  • Förarassistanssystem som håller högsta klass
  • Komfortabel och rymlig

Negativt

  • Menysystems gränssnitt
  • Saknar frunk
Testad: Oktober 2022
Tillverkare: Nissan
Motor: Elmotor. Max effekt 160 kW/ 218 hk. Max vridmoment 300 Nm.
Räckvidd: 393 km (WLTP)
Toppfart: 160 km/h
Pris: 619 200 (Advance 578 200 kronor)

 Läs hela testet av Nissan Ariya 


Peugeot e-2008 el-suv: Modern, snygg och säregen

Peugeot 2008 är en snygg och modern crossover suv.

Peugeot e-2008 el-suv
Betyg 3 av 5

Omdöme

En snygg och modern elbil med helt okej räckvidd för de flesta. Kan du leva med det i våra ögon svårnavigerade MMI:t, då är bilen absolut intressant, även om den är har en hel del udda detaljer.

Positivt

  • Snygg och modern
  • Okej räckvidd för prisklassen
  • Bekväm och praktisk

Negativt

  • Hemskt MMI
  • Placeringen av vissa knappar och reglage
Testad: Juni 2021
Tillverkare: Peugeot
Snabbladdning: CCS-uttag
Räckvidd: 33,1 mil (WLTP)
Toppfart: 150 km/h
Pris: Från 404 900 kr (innan klimatbonus)

 Läs hela testet av Peugeot e-2008 el-suv 


Polestar 2: Härlig körkänsla – men räckvidden lämnar lite att önska

När temperaturen kryper nedåt påverkas räckvidden en hel del.

Polestar 2
Betyg 3 av 5

Omdöme

Den här bilen är, som vi tidigare konstaterat, riktigt härlig att köra med fantastisk drivlina och snygg design. Men med tanke på hur räckvidden försämras radikalt i vinterväder och att appen fortfarande inte är ute, är vi inte lika imponerade efter en andra testperiod.
 

Positivt

  • Designen, både in- och utvändigt.
  • Härlig motor.
  • Google Assistent samt integrerat Spotity

Negativt

  • Räckvidden, framför allt i kyla.
  • Stötig känsla.
  • Inte det mest användarvänliga mmi:t.
  • Fortfarande ingen app.
Testad: Mars 2021
Tillverkare: Polestar.
Angiven räckvidd: 470 km.
Toppfart: 205 km/h.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Pris: Från 659 000 kronor.

 Läs hela testet av Polestar 2 


Toyota bZ4X: Snygg och bekväm – men hur är det med räckvidden?

Den första riktiga elbilen är riktigt trevlig att köra och har gott om utrymme för både last och passagerare, men batterikapacitet och räckvidd ger oss visst huvudbry.

Toyota bZ4X
Betyg 3 av 5

Omdöme

Nya Toyota BZ4X är givetvis en intressant bil, inte minst med tanke på tillverkaren bergfasta rykte gällande kvalitet och andrahandsvärde. Den är bekväm, både att köra och att färdas i. De kompetenta assistanssystemen (bortsett från förarövervakningen) borgar för en trygga mil. Men en tillförlitlig räckvidd är en viktig parameter och här tycker vi att det svajar rejält gentemot vad som utlovas.

Positivt

  • Underhållande köregenskaper
  • Fyrhjulsdrift
  • Snabbladdning upp till 150 kW
  • Bra batterigaranti (10 år/100 000 mil)

Negativt

  • Räckvidden
  • Irriterande förarövervakningsfunktion
  • Ljudisolering hjulhus
Testad: December 2022
Tillverkare: Toyota
Räckvidd (WLTP): 415 km
Toppfart: 160 km/h
Drivning: Fyrhjulsdriven
Pris: Från 610 900 kronor

 Läs hela testet av Toyota BZ4X


Tesla Model 3 RWD: Snygg, sportig och prisvärd

Om du står i begrepp att köpa en Tesla är nya billigare RWD-versionen av Model 3 klart intressant.

Tesla Model 3 RWD
Betyg 4 av 5

Omdöme

En riktigt snygg, trevlig och prisvärd Tesla som vi tror kommer att ge Model 3 nytt liv, då den är förhållandevis billig. Om du är ute efter en sportigare sedan och inte räds bakhjulsdrift är den ett bra köp!

Positivt

  • Laddnätverket (och integreringen med navigatorn)
  • Trådlösa uppdateringar
  • Snygg och kul att köra
  • Ljudanläggningen

Negativt

  • Bakhjulsdrift vintertid kan ställa till det
  • Konceptet med endast en mittenskärm
Testad: Maj 2022
Tillverkare: Tesla
Angiven räckvidd: 491 km (WLTP)
Toppfart: 225 km/h
Drivning: Bakhjulsdrift.
Pris: Från 604 990 kronor (innan klimatbonus)

 Läs hela testet av Tesla Model 3 RWD


Tesla Model Y Long Range AWD: Minimalistisk el-suv med imponerande räckvidd

Dyr, men du får mycket för pengarna.

Tesla Model Y
Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Tesla Model Y Long Range är en riktigt bra elbil för dig som letar rymlig suv med bra räckvidd och hög utrustningsnivå. Och för dig som vill kunna ladda snabbt när du är ute på resa i Sverige eller hela Europa för den delen.

Positivt

  • Laddinfrastrukturen
  • MMI:t och funktionerna
  • Ljudanläggningen
  • Bra prestanda

Negativt

  • Förhållandevis dyr att köpa
  • Väl minimalistisk
Testad: Maj 2022
Tillverkare: Tesla
Angiven räckvidd: 507 km (WLTP)
Toppfart: 217 km/h
Drivning: AWD
Pris: 729 000 kronor (innan klimatbonus)

 Läs hela testet av Tesla Model Y Long Range AWD


Tesla Model Y Performance: Prestanda och räckvidd i en skön kombination

Är du ute efter en el-suv? Då har du säkert sneglat på Tesla Model Y. M3 har testat den nya prestandaversionen som bjuder på makalös körglädje.

Tesla Model Y Performance
Betyg 4,5 av 5

Omdöme

En extremt rapp elbil med en del förbättringar och nya stylingdetaljer jämfört med gamla Model Y. Den bästa Teslan just nu enligt mig och kan du leva med det avskalade konceptet lär du gilla den här bilen. Sedan är frågan om Long Range-versionen kanske passar dina behov ännu bättre.

Positivt

  • Brutal prestanda
  • Bra räckvidd
  • Teslas laddnätverk
  • Massor av smarta och unika funktioner

Negativt

  • Aningen för avskalad i vår smak
  • Lane assist-funktionen
Testad: Januari 2023
Batteri:
82 kWh (brutto), 75 kWh (netto)
Räckvidd (WLTP): 514 km
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sek
Toppfart: 250 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 729 990 kronor (inkl dragkrok)
...
 Läs hela testet av Tesla Model Y Performance 

Volkswagen ID.3: Sveriges mest sålda elbil

Populära elbilen är både prisvärd och rymlig.

Volkswagen ID.3
Betyg 4 av 5

Omdöme

Det är inte förvånande att ID.3 säljer som smör då bilen erbjuder bra räckvidd och helt okej kvalitetskänsla samtidigt som priset är förhållandevis lågt. "Life"-versionen är dock väl avskalad funktionsmässigt.

Positivt

  • Smidig att köra
  • Prisvärd
  • Rymlig och bekväm

Negativt

  • Snålt med utrustning i grundversionen
  • Knapparna till MMI:t
Testad: Maj 2021
Tillverkare: Volkswagen
Räckvidd: 423 km (WLTP)
Toppfart: 160 km/h
Pris: 434 900 kr (innan klimatbonus) för Life-versionen hos Volkswagen

 Läs hela testet av Volkswagen ID.3 


Volkswagen ID.4: Bäddat för succe med nya eldrivna suv:en

Volkswagen följer upp succén med elbilen ID.3 med ID.4 som är bättre på alla punkter.

Volkswagen ID.4
Betyg 4 av 5

Omdöme

ID.4 är bättre på allt jämfört med ID.3 och den är samtidigt inte mycket dyrare än syskonmodellen. Visst finns här detaljer att förbättra, men överlag är det här en riktigt trevlig och prisvärd elbil.

Positivt

  • Räckvidden
  • Smidig att köra
  • Prisvärd
  • Kvalitetskänslan och designen

Negativt

  • Knapparna (både vid skärm och ratt)
  • Dyr extrautrustning
  • Endast 2-hjulsdrift i skrivande stund
Testad: Maj 2021
Tillverkare: Volkswagen

Elmotor: 204 hk, 310 Nm
Toppfart: 160 km/h
Räckvidd: 520 km (WLTP)
Pris: Från 514 900 kr (före klimatbonus)

 Läs hela testet av Volkswagen ID.4 


Volkswagen ID.5: Komfortabel och rymlig elbil med få brister

Äntligen är coupéversionen av den omåttligt populära ID.4 här. Mycket är sig likt, men visst är den snyggare?

Volkswagen ID.5
Betyg 4 av 5

Omdöme

Volkswagen ID.5 i GTX-utförande är en riktigt trevlig och framför allt komfortabel bil. Den drar blickarna till sig och upplevs som både rymlig och välutrustad. En vettig elsuvcoupé, helt enkelt!

Positivt

  • Rymlig och komfortabel
  • Välutrustad med gott om förarhjälpmedel
  • Snygg design
  • Bra räckvidd

Negativt

  • Ljudsystemet
  • Gränsnittet i MMI:t
Testad: Juni 2022
Tillverkare: Volkswagen
Elmotor: Dubbla elmotorer på totalt 299 hk
Toppfart: 180 km/h
Räckvidd: 487 km (stadskörning 610 km)
Pris: Från 634 900 kronor

 Läs hela testet av Volkswagen ID.5 


Volvo C40 Recharge Twin – hög prestanda och bra komfort i omodern elbil

Ett riktigt kraftpaket som bjuder på härlig körglädje. Samtidigt känns bilen ändå gammal jämfört med konkurrenterna.

Volvo C40 Recharge Twin
Betyg 3 av 5

Omdöme

Volvo C40 Recharge är en riktigt snygg och rolig elbil att köra, i alla fall om du kostar på dig versionen med dubbla motorer. Bilen bygger dock på en gammal plattform, flera av konkurrenterna har nått längre när det gäller både interiör design och snabbladdning.

Positivt

  • Köregenskaperna
  • Google-integreringen
  • Snygg!

Negativt

  • Trångt baksäte
  • Bara 130 kW snabbladdning
Testad: Augusti 2022
Tillverkare: Volvo
Motor: Dubbla elmotorer med sammalagt 480 hk
Toppfart: Uppgift saknas
Räckvidd: 444 km (WLTP)
Pris: Från 559 900 kronor

 Läs hela testet av Volvo C40 Recharge


Xpeng P5: Kinesisk utmanare med en hel del brister

Xpeng P5 kopierar en hel del från Tesla, men när den kostar nästan lika mycket som originalet, samtidigt som den har tydliga brister, då blir vi inte imponerade.

Xpeng P5
Betyg 2 av 5

Omdöme

Xpeng P5 kopierar det mesta från Tesla samtidigt som den brister på flera viktiga punkter. Även om buggarna i MMI:t skulle gå att åtgärda saknar vi möjligheten att snabbladda på långresan, samtidigt som både sensorer och värmepump sänker helhetsintrycket.

Positivt

  • Räckvidden
  • Bra komfort
  • V2L-adapter tillval

Negativt

  • Max 70 kW snabbladdning (DC)
  • Sensorerna
  • Problem med värmen
  • Buggar i MMI:t
Testad: Maj 2022
TillverkareXpeng
Motor: 155 kW (211 hk)
Räckvidd (WLTP): 46,5 mil
Pris: Från 550 000 kronor (innan miljöpremie)

 Läs hela testet av Xpeng P5


Fler testade elbilar – äldre modeller