En elbil som du endast laddar i vägguttaget eller i laddstolpen är oerhört smidig på många sätt, och räckvidden utökas hela tiden. Elmotorn ger härlig omedelbar respons från gaspedalen och bilarna går tyst. Dessutom slipper du förpesta din omgivning med avgaser.

Läs även: 5 anledningar till att inte köpa elbil

M3 testar löpande nya elbilar som släpps, och här har vi samlat de senaste testerna så att du kan få en överblick över de elbilar som finns på marknaden, och vad våra testredaktörer tycker om dem. Artikeln kommer löpande att fyllas på med nya modeller i takt med att vi får in dem för test.


Nissan Leaf – storsäljaren har blivit ännu bättre

Bästa köp elbil
M3 rekommenderar

Nissan Leaf är världens mest sålda elbil och det är inte svårt att förstå varför. Den kombinerar riktigt bra räckvidd med smarta funktioner, och den kostar inte skjortan. Vi testade nyligen den nya uppdaterade Leaf-modellen och den bjuder på en del intressanta nyheter och uppfräschad design. Vi gillade bland annat den nya e-pedalen och Propilot-funktionen (adaptiv farthållare och lane assist).

Bilen är en aning plastig och MMI:t känns varken nytt eller påkostat. Men här finns många smarta finesser och förarhjälpmedel. Och den angivna räckvidden stämmer bra med hur bilen presterar i praktiken, i alla fall när vi testade den under en varm vecka i maj. Priset är helt okej, framför allt om vi väger in miljöbilspremien.

>> Läs hela testet av Nissan Leaf här

Betyg 8 av 10

Hyundai Ionic Elbil – prisvärd och rymlig

Test elbil
m3 rekommenderar

När vi testade Hyundai Ionic i tre olika versioner förra året var det framför allt elbilsversionen som gjorde starkast intryck. Den klarar nästan 20 mils körning på en laddning samtidigt som den är riktigt trevlig att köra. Och vi gillar designen skarpt. Bilen är inte sportig på något sätt även om den accelererar snabbt.

Interiören är helt okej kvalitetsmässigt och vi sitter bekvämt i stolarna. Motorn är i stort sett ljudlös, men det läcker in en del vägljud och vindbrus i bilen när vi kör i högre hastigheter. MMI:t är okej, bortsett från att skärmen är lite blek, och här finns stöd för både Carplay och Android Auto.

Bilen bjuder på en del bra förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner som till exempel döda vinkeln-varnare och adaptiv farthållare. Paddlarna vid ratten låter dig även styra hur hård bromsverkan/laddning du vill köra med.

>> Läs hela testet av Hyundai Ionic Elbil här

Betyg 8 av 10

Smart Fortwo Electric – spartansk stadsbil 

Test elbil

Alla har inte behov av en rymlig bil som klarar 20 mil per laddning, Smart Fortwo Electric riktar sig istället till storstadsbon som är ute efter något riktigt enkelt med två säten. Den här bilen är riktigt billig, och det märks också när det gäller inredning och utrustning, här snackar vi verkligen basic. Radio och AC, det är allt.

Bilen ska enligt tillverkaren klara 15 mil på en laddning, under testet kom vi fram till att 12 mil ligger närmare verkligheten. Men det beror givetvis på hur du kör. Batteriet är 17,6 KWh stort och det tar mellan 3-6 h att ladda bilen fullt beroende på var du laddar.

Vi förstår absolut att det finns en nisch för den här typen av bilar, och det låga priset gör Smart Fortwo Electric intressant och även unik i sitt slag. Men körningen är inte speciellt bekväm och den begränsade räckvidden gör att du knappast kan ge dig ut på långresa med bilen.

>> Läs hela testet av Smart Fortwo Electric här

Betyg 6 av 10Betyg 6 av 10

Nissan e-NV200 – för pendling och familjeaktiviteter

Nissan bästa elbil 2018

Nissan e-NV200 sticker ut från mängden, den är nämligen en sjusitsig liten minibuss som drivs helt på el. Vi testade Evalia-versionen med navigator, regnsensor och helljusassistent, men i övrigt är det väldigt sparsmakat med funktioner i bilen. Här finns varken döda vinkeln-varnare, autobroms eller adaptiv farthållare.

Bilen har en faktisk räckvidd på omkring 12 mil vid normal körning, och det gör användningsområdet ganska begränsat. Långkörningar är bara att glömma, men om du är ute efter en rymlig elbil att skjutsa barnen till olika aktiviteter, och kanske en bil att pendla till jobbet från förorten, ja då är den intressant. Framför allt då priset och förmånsvärdet är lågt.

>> Läs hela testet av Nissan e-NV200 här


Betyg 7 av 10Betyg 7 av 10

Tesla Model X - läcker el-suv med brutal räckvidd

Tesla elbil
M3 rekommenderar

Teslas Model X är unik i sitt slag i och med att det handlar om en riktigt fet suv som går enbart på el. Och vi snackar väldigt kraftig motor och en räckvidd på nästan 50 mil, enligt specifikationerna. Under vårt test konstaterar vi att den faktiska räckvidden inte riktigt kommer upp i de siffrorna, men att köra 30-35 mil på en laddning med en bil i den här storleken är mäktigt. Bilen gör dessutom 0-100 km/h på cirka 5 sekunder.

Missa inte: Bästa crossover suv 2018

Det mest iögonfallande med bilen är dock falkvingarna, det vill säga hur dörrarna fälls upp vertikalt. Men det är samtidigt en begränsning då du inte kan montera en vanlig takbox på Model X. Här finns massor av smarta funktioner och en gigantisk pekskärm i mittkonsollen. Och vi gillar den nya framrutan som går ihop med glastaket. Samtidigt är bilen extremt dyr i inköp. Men coolare suv är svår att hitta och Model X är än så länge unik i sitt slag.

>> Läs hela testet av Tesla Model X här

Betyg 8 av 10

Tesla Model S P100D - elbilen som slår alla rekord

Test elbil
M3 rekommenderar

60 mil på en laddning, då snackar vi batterikapacitet som konkurrerar med bensin- och dieselbilar. Nu tar det visserligen en rejäl stund att ladda upp batteriet (om du inte laddar vid någon av Teslas snabbladdningsstationer), men så kan du också ge dig ut på långresa med den här bilen utan batteriångest. Samtidigt är just den här bilen extrem även när det gäller prestanda. Tesla Model S P200D gör 0-100 km/h på, håll i dig... 2,7 sekunder. Helt makalöst och här gäller det att hålla hårt i ratten.

Bilens interiör är påkostad och MMI:t är tydligt och lättjobbat på den gigantiska pekskärmen. Här finns en hel del förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner. Samtidigt har konkurrenterna kommit både i fatt och förbi sedan den första Tesla Model S visades upp.

Den här bilen är riktigt dyr. Om du vill köra elbilsvärldens värsta fartmonster med extrem räckvidd måste du vara beredd att slanta upp 1,7 miljoner kronor.

>> Läs hela testet av Tesla Model S P100D här

Betyg 9 av 10Betyg 9 av 10