BMW 520d kombi - makalös komfort och bra molntjänster

BMW:s 5-serie i kombiutförande är en påkostad bil som kombinerar härlig körkänsla med bra komfort och smarta, tekniska förarhjälpmedel. Testbilen har en blygsam diesel-fyra på 190 hästkrafter under huven och den finns i tjänstebilsutförande för under 400 000 kronor. Bilen vi testar har dock en hel del extrautrustning, imponerande sådan, och prislappen är 670 000 kronor. För de pengarna får du bland annat konstant uppkoppling och smarta molntjänster. BMW kallar sitt koncept för BMW Connected Drive, och appen är smidig och har även stöd för smartklockor.

test kombi

Det nya MMI:t har fått stöd för touch, något BMW liksom Mercedes var sena med att anamma. Du kan fortfarande styra systemet med den lilla ratten i mittkonsolen vid växelspaken, om du föredrar det.

Bilen bjuder även på en hel del riktigt futuristiska funktioner. Du kan exempelvis använda gester för att styra vissa saker, exempelvis avvisa ett samtal, och du kan använda din smartphone för att styra bilen när du inte sitter i den, om du behöver parkera i ett trångt utrymme.

>> Läs hela testet av BMW 520d kombi här


Betyg 9 av 10Betyg 9 av 10

Renault Talisman - prisvärd utmanare med brister

test kombi

Renault Talisman ser inte stor ut, men det beror delvis på att den har relativt låg profil. Bilen är snygg och vi gillar de futuristiska led-lamporna. Invändigt möts vi av en cetralt placerad stor skärm i mittkonsolen, och ett MMI som vi känner igen från Espace och Grand Scenic. Systemet är funktionellt men inte snabbt och vi föredrar att nyttja Apple Carplay.

Vi testar dieselalternativet med 160 hästkrafter, och den känns inte jättepigg. Renault Talisman är dock trevlig att köra och vi gillar växellådan, men de olika körprogrammen känns onödiga då vi knappt märker skillnad när vi kör.

Här finns en del förarhjälpmedel såsom adaptiv farthållare, men det är lite synd att denna inte fungerar i låga hastigheter. Det hade varit trevligt att kunna nyttja den i bilköer och inte bara när vi ligger och kör på landsväg.

Talisman är en prisvärd bil, du får mycket för pengarna även om extra utrustning snabbt gör att prislappen sticker iväg en del. Vi är dock inte helt nöjda med de tekniska bitarna, och det är aningen lågt i tak i bilen. Men detta är helt klart en intressant utmanare och Renault är på rätt väg.

>> Läs hela testet av Renault Talisman här

Betyg 7 av 10Betyg 7 av 10

Kia Optima Sportswagon - rymlig, bekväm och lite föråldrad

Test familjekombi

Kias Optima Sportswagon är rymlig och ungefär lika stor som Volkswagen Passat, samtidigt som prissättningen är konkurrenskraftig. Bilen vi testar är 1,7-litersmodellen CRDi Diesel DCT-7 med automatlåda. Vi sitter bra både fram och bak i bilen, och bagageutrymmet sväljer ett gäng väskor utan problem. Samtidigt är bilen förhållandevis bränslesnål, men så bjuder heller inte motorn på några prestanda att tala om.

Det finns en hel del i teknikväg i bilen. Parkeringssensorer, adaptiv farthållare och skyltavlästning är standard i grundutförandet, vilket är positivt. MMI:t känns dock gammalt och touchskärmen reagerat inte snabbt på våra kommandon. Ljudanläggningen är märkt Harman Kardon, men inte heller denna imponerar.

Om du är ute efter en bil med hög kvalitetskänsla är inte det här modellen för dig; inredningen är plastig och inte speciellt påkostad. Å andra sidan får du en hel del funktioner i bilen, och generösa garantivillkor, och detta gör bilen intressant då den är billig i inköp. Men låt dig inte luras av att bilen heter "Sportswagon", vi hittar inte mycket sportigt med den här bilen som gör 0-100 km/h på dryga 11 sekunder. Komforten under långresan är det dock inget fel på även om det inte går att jämföra med Volvo V90 eller de tyska alternativen.

>> Läs hela testet av Kia Optima Sportswagon här

Betyg 7 av 10Betyg 7 av 10

Volkswagen Passat - alldaglig, men prisvärd och genomtänkt

Bästa kombi 2018

När vi jämförde 4 tjänstebilar mot varandra i vintras gick Passat ut som segrare, och det var i tuff konkurrens mot Audi, BMW och Kia. Modellen vi testar heter Passat 2.0 TDI GT Executive R Edition SCR 4Motion, och den kvalar in strax under gränsen 7,5 prisbasbelopp. Samtidigt är det här en riktigt trevlig och genomtänkt kombi som passar utmärkt till sommarens äventyr med familj eller vänner. Det är inte konstigt att den är så otroligt vanlig på de svenska vägarna.

Designen känns lite tråkig och alldaglig, men när vi kliver in i bilen är känslan inte alls densamma. Här finns helt digitala mätare, ett lättanvänt MMI och massor av bra funktioner, och stöd för Apple Carplay. Den adaptiva farthållaren fungerar exemplariskt och givetvis kan du lägga till en hel del lull-lull på tillbehörslistan.

Passaten är en riktig laståsna och rymmer 5 vuxna utan att det blir trångt. Bagageutrymmet sväljer hela 639 liter, alternativt 1716 liter om du fäller baksätet. Den är inte bara rymlig utan samtidigt genomtänkt och praktiskt. Sveriges mest sålda bil sticker inte ut designmässigt, men den är härlig att köra och den kombinerar prisvärde med hög kvalitetskänsla och bra komfort. Ett riktigt bra köp helt enkelt!

Läs hela testet av Volkswagen Passat här

Betyg 9 av 10Betyg 9 av 10
Sida 2 / 2

Innehållsförteckning