Att köra cab en varm och solig sommardag är riktigt härligt, även om säsongen i Sverige som regel är kort. BMW erbjuder ett antal olika modeller och vi har testat 2-serien med modellbeteckningen 230i, med stark bensinmotor på 252 hästar och 8-stegad Steptroniclåda.

Trots sportiga köregenskaper, och "post"-paket är BMW:s 2-serie ganska anonyma bilar utseendemässigt, men det märks direkt när vi kliver in i bilen att det mesta är påkostat och håller hög kvalitet. Stolarna i testbilen är skålade och bekväma, men inte elmanövrerade utan det får du betala extra för. Framtill sitter vi riktigt bekvämt och bilen känns inte trång på något sätt framtill. Baksätet är en annan historia; här kan du glömma allt vad benutrymme heter om du inte drar fram framstolen ordentligt. Det här är helt enkelt en bil för två personer.


Styr med ratt

MMI:t känner vi igen sedan tidigare och du styr funktionerna med en smidig liten ratt i mittkonsolen. Skärmen sitter som en nedstoppad Ipad ovanför fläktutblåsen och är skarp och tydlig. Testbilen har navigation och givetvis kan du välja till BMW:s Connected Drive med tillhörande app.

1.703488
Vi sitter bra fram och interiören är genomgående påkostad.

Vi testade nyligen en välutrustad M240i som bjöd på riktigt härlig körglädje, och i den artikeln kan du läsa mer om 2-serien när det gäller förarhjälpmedel. 230i cab-modellen vi testar nu är aningen klenare motormässigt, men den gör 0-100 km/h på under 6 sekunder och vaknar till liv på allvar först i höga varv. Växellådan jobbar föredömligt och du kan ställa in bilen i olika körlägen som "komfort", "sport" och "sport plus" beroende på hur du vill att bilen ska bete sig och vilka förarhjälpmedel som ska vara aktiva. Väghållningen är fantastisk och det är en ren fröjd att köra 230i även om vi saknar den där extra punchen som vi minns från M240-modellen.


Tygtak som läcker ljud

Att fälla taket på 230i cab är busenkelt, vi håller in in knapp i mittkonsolen och sedan tar det cirka 20 sekunder innan processen är klar. Det går även att fälla upp/ned taket under körning så länge du kör långsamt, och konstruktionen verkar stabil. Men tygtak har ju sin nackdel och det märks när vi åker med tak i högre hastigheter. Väg- och vindljud läcker in ordentligt, och när vi kör i tunnlar är det i princip omöjligt att prata med medresenärer utan att skrika. Men fördelarna överväger, och i mer anständiga farter är känslan oslagbar och då fungerar det även att prata i handsfree utan problem.

Test BMW 230i Cab
Räkna inte med att använda baksätet till passagerare annat än i nödfall.

Bilen har adaptiv farthållare med start/stop, men detta kostar nästan 10 000 kronor extra och ingår inte i grundpriset på 402 000 kronor. Testbilen har backkamera och parkeringssensorer fram och bak, men tyvärr varnar dessa allt för tidigt vilket gör dem nästan oanvändbara.

Mellan de två analoga mätarna finns en liten yta där du aningen kan få upp navigeringshänvisningar eller färddatorinformation. Bilen drog cirka 0,85 liter per mil under testveckan, vilket är lite mer än vad specarna säger, men inte så farligt med tanke på motorn.

Test BMW 230i Cab

Under mittarmstödet finns en hållare till mobiltelefonen där du även kan ladda trådlöst. Testbilen var bestyckad med den större ljudanläggningen från Harman/Kardon, och den låter helt okej. Här är det främst biltypen som sätter gränserna ljudmässigt då du antingen kör öppet eller utan bra isolering för störande väg- och vindljud. Givetvis stöder BMW 230i Carplay, men inte utan att du kryssat i alternativet i tillbehörslistan.

Härlig körglädje

Efter en varm och solig vecka med BMW 230i konstaterar vi att bilen är härlig på många sätt under den här årstiden. Den är rolig att köra och även om den ser ganska alldaglig ut är den sportig med påkostad interiör och hyfsat moderna förarhjälpmedel. Frågan du bör ställa dig är främst om tygtak är någonting du vill leva med. Förra året testade vi BMW 440i med hardtop, och det är stor skillnad i komfort om du vill kunna bränna mil på landsväg. Dessutom tycker vi att prislappen för 230i är lite väl hög när vi bockar i de tillval som vi tycker känns relevanta 2018.

1.703488

Omdöme

Om du är ute efter en liten cab där körglädjen är i fokus, då kommer du knappast bli besviken om du slår till på en BMW 230i cab - om du föredrar tygtak. Vi gillar motorn och växellådan skarpt men det är lite synd att så många förarhjälpmedel kräver att du betalar extra, vilket drar ned prisvärdet för en i övrigt väldigt trevlig liten sommarbil.

Fakta BMW 230i

Tillverkare: BMW
Pris: från 402 000 kronor
Motor: fyrcylindrig bensinmotor på 2 liter och 252 hk
Växellåda: Steptronic 8-vxl automat
Prestanda: 0-100 km/h på 5,6 sekunder
Toppfart: 250 km/h

plus

Väghållningen
Motor, växellåda och prestanda
Hög kvalitetskänsla

minus

Mycket ljud läcker in genom tygtaket i höga farter
Tillvalen drar upp priset

Betyg 7 av 10