Trots relativt fina betyg blev Motorstorm och Driveclub aldrig några större framgångar för Sony, vilket ledde till att Evolution Studios fick slå igen sina portar. Lyckligtvis plockades det talangfulla gänget upp av Codemasters – och nu är det första spelet för deras nya arbetsgivare här.

Onrush bild 1

Ingen mållinje?!
Vid en första anblick ser Onrush ut som en spirituell uppföljare till Motorstorm, det fartfyllda och leriga racingspelet som lanserades tillsammans med Playstation 3 för över tio år sedan. På sätt och vis är det också så, men med den stora skillnaden att det i Onrush inte existerar någon mållinje oavsett spelläge.

Istället ska vi krocka sönder motståndare och samtidigt utföra en specifik uppgift som är unik för varje spelläge. I Countdown ska portar passeras så att en tidsmätare fylls på, medan Lockdown går ut på att köra i en rörlig zon tills den är ”tagen”. Switch i sin tur går ut på att försöka överleva så länge som möjligt med ett begränsat antal fordon. Sist ut är Overdrive, där trick utförs och motståndarbilar mosas för att boost-mätaren ska fyllas på och kunna användas så mycket som möjligt.

På pappret är Overdrive det mest lättillgängliga spelläget; gasa, boosta och krocka sönder motståndare på löpande band. I praktiken är dessvärre Overdrive-tävlingarna ganska röriga och delvis slumpmässiga – det är action framför taktik och substans. Då underhåller de tre övriga spellägena betydligt mer och de skiljer sig dessutom tillräckligt mycket ifrån varandra för att tävlingarna inte ska bli monotona. För tillfället i alla fall, men förhoppningsvis kommer fler spellägen i sinom tid.

Onrush bild 2

En för alla, alla mot en
Oavsett vilket spelläge som väljs sker tävlandet i lag. I enspelarkampanjen innebär det datorstyrda kompanjoner, medan onlineläget så klart är befolkat av mänskliga med- och motspelare. Eftersom det inte krävs någon nämnvärd kommunikation för att klara tävlingens uppgift går det bra att spela med slumpmässigt folk; så vida alla spelare är medvetna om vad det aktuella spelläget går ut på det vill säga. Det kan räcka med att en lagkamrat är ute och cyklar (bokstavligt talat) för att matchen ska vara förlorad.

I den relativt välfyllda enspelarkampanjen är det däremot ingen risk att lagkamraterna gör bort sig. Å andra sidan blir det snabbt opersonlig att nöta race efter race tillsammans med själlösa lagkamrater. Det märks att onlinespelande är en grundpelare i Onrush. Samtidigt är onlinefokuseringen inte helt oproblematiskt med tanke på den katastrofala lanseringen av utvecklarnas senaste titel Driveclub.

Skins på näsan

Men det är faktiskt varken Driveclub eller Motorstorm som vi tänker på mest när vi gasar runt i Onrush. Det är Blizzards onlineskjutare Overwatch. Förutom olika köregenskaper har varje fordon nämligen ett antal unika specialattacker som kan göra livet surt för motståndarna eller hjälpa det egna laget.

En annan likhet är att alla bilar och banor är upplåsta från start. Istället är det nya färger till bilarna, kläder till förarna, trick med mera som låses upp. Kul bonusar för onlinespel, inte jättekul för ensamma spelare.

Onrush bild 4

Upp stiger solen, ner faller regn
Något som vi däremot känner igen från Driveclub är de urläckra vädereffekterna. Sommar, höst, vinter och vår finns alla representerade och ändrar både utseende och egenskaper för varje bana. Speciellt solnedgångar och snöstormar ser ruskigt läckra ut, inte minst när banorna är fyllda med bråte som flyger åt alla håll vid kollisioner.

Även om grafiken inte når upp till samma nivå som Driveclub har Onrush en stor fördel: möjligheten att växla mellan 30 och 60 bilder per sekund. I vanlig ordning är det i första hand Playstation 4 Pro och Xbox One X som har tillgång till högre bilduppdatering eller fler pixlar, men faktum är att den vanliga Playstation 4-konsolen också kan sänka upplösningen till förmån för en dubblad bilduppdatering.

Intressant nog är det möjligt att skifta bilduppdateringen direkt under racen, vilket gör det extra uppenbart hur mycket smidigare kontrollen är i 60 bilder per sekund. Vårt råd är med andra ord att skippa de extra pixlarna, även om du har en flashig 4K-tv

Onrush bild 3

Fullt ös medvetslös
Sällan har detta uttryck stämt så väl in med ett spel. Farterna är höga, krockarna brutala och tävlingarna lika intensiva som underhållande. Att Onrush inte innehåller några regelrätta race är en besvikelse som lägger sig relativt snabbt, även om vi inte skulle ha något emot att det lades till via en updatering.

Däremot oroar vi oss över livslängden när det endast finns fyra spellägen och att en så stor del av nöjet hittas i onlineläget. Förhoppningsvis hittar Onrush sina fans och får ett levande onlinecommuniy, för så här röjig racing har vi inte sett sedan Burnouts glansdagar. Arkadracing blir inte mer intensiv än det här.
M3 rekommenderar


Fakta Onrush

Genre: Racing
Utgivare: Deep Silver
Utvecklare: Codemasters
Plattform: Playstation 4, Xbox One, PC
Testad plattform: Playstation 4 Pro
Pris: 599 kronor

plus

Varierade och underhållande spellägen.
Härligt orealistisk arkadracing.
Fin grafik som visas i 60 bilder per sekund.

minus

Det hade varit kul med mer regelrätta race också.
Lite väl många krockar känns slumpmässiga.
Kommer det att hålla i längden?

Betyg 8 av 10