Det var något av lilla julafton när vi åkte ner till Ingolstadt för en premiärvisning av Audis nya best Q8, en riktigt läcker modell med moderna former och en coupéliknande taklinje. Visningen var statisk, vilket betyder att vi inte fick möjlighet att köra bilen, men visst var restimmarna väl värda för att få vara bland de första som överhuvudtaget får klämma och känna på en helt ny modell. Audi Q8 lär skaka om marknaden rejält när det släpps misstänker vi.

Audi Q8

Två feta skärmar med pekfunktion

För när Audi lanserar nytt vet vi att det även kommer visas en hel del spännande teknik, och det finns det gott om i nya Q8. Precis som i de senast lanserade modellerna från Audi – A6, A7 och A8 – är Interiören helt ny och annorlunda än tidigare och har helt integrerade digitala skärmar i form av det nya MMI:t med ”Touch response”. Systemet består av en övre 10,1-tumsskärm för att styra infotainment- och navigationssystem samt en mindre strax nedanför på 8,6-tum som styr klimatanläggning och textinmatning. Båda skärmarna har akustisk bekräftelse när funktioner aktiveras och givetvis hittar vi även Audis digitala instrumentering (Virtual Cockpit) bakom ratten. Om du vill lyxa till det rejält finns skräddarsydda ventilerade kontursäten med massagefunktion som tillval och ljudsystem från Bang & Olufsen.

Audi Q8 är givetvis konstant uppkopplad och infotainmentsystemet MMI navigation plus, som kommer som standard, ska lära sig förarens körmönster och även kunna ge intelligenta förslag baserat på tidigare resor. Röststyrningen ska ha förbättrats rejält och vara ännu smartare, enligt Audi själva. Huruvida systemet kan matcha Mercedes nya MBUX återstår för oss att ta reda på vid provkörning.

Audi Q8

Med hjälp av uppkopplingen matas bilens system hela tiden med information där många moderna Audi-bilar bidrar med molnbaserad data i form av exempelvis trafik-, väg - och varningsinformation. En tjänst som kallas Car-to-X. Onekligen spännande och ytterligare en bit på väg mot den dag då samtliga tillverkare pratar samma språk och delar med sig av kritisk information.

Konstant uppkopplad och maxat med assistanssystem 

Precis allt en modern bil kan utrustas med finns i tillgängligt till Audi Q8. Här finns bland annat adaptiv farthållare, effektivitetsassistent, korsningsassistent, filbytesvarnare, trottoarkantsvarnare och 360 graders kamera. All data bearbetas av en central styrenhet där en modell av omgivningen skapas för att styra assistanssystemen. Till sin hjälp har systemet fem radarsensorer, sex kameror, tolv ultraljudssensorer och en laserskanner.

Audi Q8

En bekantskap som varar några timmar bygger man inga relationer på men Audi Q8 fastnade i vårt medvetande och längtan efter att få sätta sig bakom ratten och köra iväg är bestående. Den feta fronten med ny ljussignatur är onekligen läcker och designen med de ramlösa dörrarna i kombination med det slutande taket väcker ett kraftigt ha-begär. Går du i suv-köpar-tankar och är sugen på en Q8 får du dessvärre hålla dig ett litet tag till. Bilen lanseras i Sverige först under tredje kvartalet 2018 och några prisuppgifter är inte officiella ännu.