Testat spel: Tom Clancy's The Division 2
Pris: Pc: 549 kronor hos Webhallen. Xbox: 544 kronor hos CDON. PS4: 544 kronor hos CDON.

Tre år har gått sedan den Malmöbaserade studion Massive släppte lös The Division, ett online-actionspel med rollspelsinslag som infriade de flestas förväntningar - och som bara blev bättre med tiden. Idag är dock motståndet hårdare än någonsin, så frågan är om The Division 2 kan överglänsa konkurrenterna.

The Division 2

Från miljonstad till huvudstad
Sju månader har passerat sedan ”dollarinfluensan” lamslog Manhattan och kastade in hela New York i total anarki. Polis och andra samhällstjänster slogs snabbt ut och olika våldsgrupper tog över gatorna; plundring och avrättningar av civila blev vardag.

I det första The Division intog vi rollen som en specialagent och tvingades använda list och våld (mest våld) för att slå tillbaka gängen, ge New York-borna ett drägligare liv och försöka hitta och stoppa orsaken till smittan.

Det gick tydligen sådär, i alla fall på den sista punkten. I The Division 2 skickas vi nämligen till Washington snabbare än vi hinner säga ”varför då?”. Väl på plats blir vi dock snabbt varse om att den amerikanska huvudstaden har drabbats lika hårt som New York. Skräp, krossade fordon och döda kroppar fyller gator, muséer och självaste Vita Huset, medan de civila gör sitt bästa för att överleva och barrikadera sig på säkra platser.

The Division 2

Rädda det som räddas kan

I Washington väntar mer eller mindre precis samma uppgifter som i föregångaren; civila ska räddas, baser förbättras och viktiga föremål hämtas, medan gängtillhåll, gängledare och propagandasändningar ska slås ut.

Spelvärlden är, i vanlig Ubisoft-stil, fylld till bredden med ikoner av olika slag. Huvud- och sidouppdrag samsas med enklare bisysslor samt tillfälliga och slumpbaserade minihändelser där till exempel avrättningar på civila ska stoppas. Trevligt nog känns majoriteten av uppdragen både givande och varierade trots att de i grunden är likartade, vilket gör att vi gärna tar en omväg mellan huvudsysslorna för att ge Washingtons invånare en hjälpande hand.

The Division 2

Uppgifter utan tråd

Själva huvuduppdragen lämnar dock en del att önska. Å ena sidan bjuder dessa på minnesvärda miljöer, intensiva strider och en tydlig uppgift, men å andra sidan känns uppdragen osammanhängande och vi saknar en röd tråd genom berättelsen. Det blir inte heller bättre av att personerna som skickar ut oss på dessa uppdrag bara känns snäppet mer levande och personliga än en Google-assistent.

Lyckligtvis behöver vi ingen invecklad handling för att lockas vidare in i äventyret. Belöningen består snarare av att se hur de civila överlevarna frodas i större och säkrare baser. Att till exempel se till så de får tillgång till ett vattenreningsverk av enklare sort är egentligen inget som påverkar själva äventyret, men oj vad bra det känns.

The Division 2

Uppgradera mera

Huvudanledningen till att spela The Division 2 är dock varken att rädda Google-assistenter, ge låtsasmänniskor vatten eller ens utrota varenda gängmedlem på hela kontinenten. Målet med spelet är att skaffa så bra utrustning som möjligt.

Både huvud- och sidouppdrag är egentligen inte mer än en språngbräda för att nå maxnivån – och det är där som jakten på den bästa utrustningen och de häftigaste vapnen kan börja. Helst i sällskap med ett par kompisar.

En utstickande detalj är att utrustningen som samlas in består av vardagliga föremål såsom handskar, ryggsäckar och knäskydd. Varje klädesplagg har dock rollspelsosande förbättringar, till exempel extra skada mot svåra fiender, bättre skydd mot eld och högre precision.

Det finns en mängd egenskaper som kan förbättras, vilket ger stora möjligheter att skapa en agent som är specialinriktad på just din spelstil. Det är dessutom lätt att skapa och skifta mellan olika uppsättningar av utrustningar.

The Division 2

Försiktig eller frustrerad, valet är ditt

Att vapen- och utrustningssystemet är såpass genomarbetat ger också striderna ett lyft. Precis som i föregångaren bygger striderna mycket på försiktighet och att använda närliggande skydd. Att ställa sig på en öppen gata och öppna eld mot en fiendegrupp slutar med största sannolikhet i ett snöpligt dödsfall, oavsett hur kraftfulla vapen du har. Fienderna gör nämligen ett ovanligt bra jobb med att försöka ta skydd och flankera dig. De har också exploderande radiobilar, giftbomber, motorsågar och annat otyg som gör livet surt för oförsiktiga agenter.

Lyckligtvis är miljöerna fyllda med diverse objekt som kan användas till din fördel. Att huka bakom skydd och avancera mellan dessa skapar taktiska och rätt långsamma eldstrider som underhåller stort. Vapenkänslan imponerar och varje vapentyp har olika för- och nackdelar som måste beaktas.

Förutom vapen av olika sorter har spelaren tillgång till en handfull dödsbringande prylar. Det rör sig till exempel om automatiska kanoner, arga drönare, portabla sköldar med mera. Varje pryl kan dessutom uppgraderas och anpassas på olika sätt, vilket återigen öppnar för vitt skilda taktiker i strid.

Den största förbättringen jämte föregångaren är dock fiendernas krympta hälsomätare. Bossar och starkare fiender är visserligen fortfarande svampar som suger åt sig hundratals kulor, men mer normala motståndare går ner betydligt snabbare – vilket hindrar eldstriderna från att bli överdrivet utdragna.

The Division 2

Var snäll och backa, men inte för långt!

Något som däremot inte har förbättrats är närstriderna. När elakingar kommer tätt inpå vår agent blir den lite tunga kontrollen helt hopplös, och i bästa fall försvinner bara halva hälsomätaren medan vi försöker ratta in siktet rätt eller slänga oss bakom ett närliggande skydd.

Även grafiken ställer till en del problem i strider. Då miljöerna är så pass detaljerade blir gatorna lätt plottriga på avstånd, vilket gör att vi ibland har svårt att se vart tusan fienderna håller hus.

Eftersom spelmotorn dessutom har vissa problem med att klämma fram texturer i tid fokuserar vi ofta ögonen på agentens direkta närhet. På grund av detta lyckas vi titt som tätt rusa rakt in i en fiendegrupp medan vi tar oss mellan uppdrag, vilket leder till en lika snabb som snöplig död – och en extra springtur från närmaste bas.

The Division 2

Oväntat opolerat

Överlag gör The Division 2 emellertid många saker väldigt bra, vilket gör oss extra förvånande över hur opolerat spelet ändå är på flera områden – speciellt med tanke på att det är en uppföljare som inte tar ut svängarna överdrivet mycket jämfört med föregående spel.

Vi har redan nämnt segladdade texturerna, men ibland saknas till och med väggar eller fasader på en hel byggnad. Om vi knatar bort en bit och sedan återvänder har problemet alltid löst sig, men inlevelsen tar en redig smäll när vi plötsligt befinner oss i The Matrix. Lägg därtill fiender som fastnar, försvinner eller bara springer förbi oss, för att inte tala om de sidosysslor vi har fått göra om eftersom avgörande föremål inte dyker upp.

Det känns också lite snopet att flera spellägen och extrasysslor som tillkom i expansionerna till det första The Division saknas här. Samtidigt finns det fortfarande väldigt gott om innehåll att tackla, så på ett sätt är det positivt att visst innehåll antagligen tillkommer i efterhand. Denna gång ska expansionerna dessutom vara gratis för alla spelare, även om de med säsongspass får ett försprång på det nya innehållet.

The Division 2

Favorit i repris

Bristen på polering och saknat innehåll till trots väger de positiva sidorna hos The Division 2 klart tyngre än de negativa. Eldstriderna är ruskigt underhållande och belöningskänslan av att hjälpa civilbefolkningen är stark. Detsamma gäller den beroendeframkallande jakten på bättre utrustning. Anpassningsmöjligheterna för utrustningen är också välutvecklat och det är relativt lätt att skapa en karaktär som passar din spelstil.

Vi stör oss dock på en den förvirrade storyn, en del irriterande buggar och att en del lyckade inslag från föregångaren har plockats bort. Men överlag är The Division 2 en stabil uppföljare som har slipat bort de flesta av föregångarens största brister. Med en del välbehövlig polering och regelbunden påfyllnad av innehåll till höglevlade spelare ser framtiden ljus ut för The Division 2.

Omdöme

The Division 2 är en säker men överlag välgjord och genomarbetad uppföljare. Även om den mest märkbara skillnaden jämfört med föregångaren är skiftet från vinter till vår, har det skett flera spelmekaniska förbättringar som gör mycket för helheten – inte minst vad gäller striderna. Att frigöra Washington är dessutom precis lika kul och belönande nu som det var att hjälpa New York-borna för tre år sedan. Om du vill ha ett mer jordnära onlineactionspel är The Division 2 spelet för dig.


M3 rekommenderar

Fakta The Division 2

Genre: Action/online.
Utgivare: Ubisoft.
Utvecklare: Massive Entertainment.
Format: Xbox One, Playstation 4, PC.
Testat format: Xbox One X.
Lansering: Ute nu.
Pris: Pc: 549 kronor hos Webhallen. Xbox: 544 kronor hos CDON. PS4: 544 kronor hos CDON.

plus

Beroendeframkallande jakt på nya vapen och bättre utrustning.
Utmärkta och utmanande eldstrider.
Oväntat stor uppdragsvariation.
Stor belöningskänsla i att hjälpa civilbefolkningen.
Meningsfullt utforskande av en genomtänkt spelvärld.

minus

Förvirrande huvudhandling.
Löjligt röriga närstrider.
Väldigt likt föregångaren.
Irriterande laddningstider.
En del tekniska problem.

Betyg 8 av 10

Tom Clancy's The Division 2 (PC) Pris vid test: 549 kr.

Bästa pris just nu: 499 kr