Nu är det inte långt kvar tills vi får ta del av den futuristiska världen i Cyberpunk 2077, det senaste actionrollspelet från CD Projekt Red. Titeln är utan tvekan ett av de allra mest efterlängtade just nu och efter knappa två timmar med en demoversion av spelet förstår vi exakt varför.

Välj din egen väg

Innan vi ens hinner starta spelet ställs vi inför ett avgörande val. Ett val som kommer att påverka vår karaktärs resa och människorna (?) vi möter längs vägen. I det här fallet gäller det karaktärens bakgrund och livsväg. Tanken är att vi som spelare ska få olika perspektiv av berättelsen och det bakomliggande temat för Cyberpunk 2077.

cyberpunk

Nomad-spåret ger oss en karaktär som lever långt utanför Night Citys gränser, i utanförskap vid det ökenområde som kallas The Badlands. Corpo-vägen låter oss utforska dess raka motsats, en värld inom Night Citys kärna som är bortom vanliga dödliga, där affärsuppgörelser och företagshemligheter är vardag.

Cyberpunk Nomad

Till slut väljer vi dock det tredje alternativet: Street kid. Som född och uppvuxen på gatorna är vår egen version av protagonisten “V” väl bekant med baksidorna av gänglivet. Innan vi är redo för Night City får vi chans att skräddarsy utseendet på alla möjliga och omöjliga sätt, men då vi helst vill utforska direkt hoppar vi över denna funktion för denna spelsession.

Tillbaka till Night City

När vi tar kontroll över “vår egen” V sitter vi i en bar. Känslan är sunkigt hak korsat med rave. Vi försöker föra dialog med bartendern, men nästan allt överröstas av pumpande musik och andra gäster med färgglada munderingar. Oavsett vem vi än checkar in finns spåren efter de mekaniska implantaten som också är temat för spelet.

Cyberpunk bar

Vi får snart reda på att V precis återvänt till Night City, efter år av att ha sökt lyckan i världen utanför. Bartendern vi pratar med är en gammal bekant, och för att hjälpa denna att lösa ett lån kastar V sig återigen in i den undre världen. Vi rör oss mot ett avskilt bås, där vår förste uppdragsgivare sitter tillsammans med sin livvakt.

Cyberpunk uppdrag

Här införs de ikoniska samtalsalternativen på allvar. Som med andra spel i genren är vissa frågor och svar låsta bakom placeringar av våra stats samt vårt ursprungliga vägval. Vid ett tillfälle muckar V med livvakten, varpå vi genast får se att vissa reaktioner är tillgängliga enbart för “Street kid”-V. Det verkar alltså finnas gott om variation på denna front, och längre fram får vi fler exempel.

Från linjärt till öppen värld

Vårt första uppdrag är ett relativt linjärt sådan. Vi rör oss från baren, längs slummens trånga korridorer. Cybermänniskor tränger sig förbi oss, och alla verkar vara ha något att säga. Alla verkar leva sitt eget liv. Världen som målas upp i all sin prakt övertygar än så länge, där minsta lilla vrå är fylld med detaljer. Detta kommer senare visa sig bara vara en liten smakbit av den fullkomliga upplevelsen.

Cyberpunk

För tillfället är slutmålet en stor parkering fylld med futuristiska bilar. En av dem sticker ut särskilt, och vår uppgift är att hacka det ultramoderna fordonet utan att göra väsen, hoppa in och köra det tillbaka till vår uppdragsgivare. Detta visar sig dock vara lättare sagt än gjort. Just när vi ska starta bilen attackeras vi av en annan biltjuv, och därefter följer en välbekant scen från en av de trailers som släppts.

Cyberpunk polis

Just denna övergång mellan gameplay och sekvens sker utan att påverka spänningen negativt. En bidragande faktor kan vara att allt ses från förstapersonsperspektiv. Därför vet vi inte riktigt när vi kan släppa garden, vilket i slutändan leder till att vi inte heller tappar fokus på det som sker på skärmen. På något sätt är det plötsligt vi som blir mörbultade av polisen, och inte enbart V.

Nattens stad öppnar sig

Tanken var att V, och den än så länge andre namnlöse biltjuven, inte skulle överleva mötet med polisen. Ägaren till bilen visar sig tillhöra det absoluta toppskiktet i samhället, och i denna värld kan dessa styra över lagens långa arm. När vi vaknar till sitter den andre biltjuven, en lättsam karaktär vid namn Jackie, bredvid. Han förklarar varför polisen inte följt order, och vi får en inblick i de komplicerade förhållandena som råder mellan de inblandade parterna.

Cyberpunk stad

Det ena leder till det andra, och efter en bit mat är forna fiender plötsligt bästa vänner. Det är också när vi slår följe med Jackie som världen i Cyberpunk 2077 öppnar sig på riktigt. Hela den tätbefolkade staden står nu framför våra fötter och vi är fria att utforska den som vi vill. Inlevelsen är total. Är vi kvar i Night City, eller har vi hamnat på Drottninggatan?

Uppgradera mera

Vårt första stopp är hos en olicenserad robotkirurg. I klassisk manér finns han bakom en gömd gränd, och fasaden för hans verksamhet täcks dessutom av en spådam. Väl här uppgraderar vi våra ögon med en helt ny lins. Givetvis finns det fler valmöjligheter, allt från benprotester till handmodifikationer. Till rätt pris vill säga.

Cyberpunk augmented thugs

Efter ett till synes plågsamt ingrepp är vi nu redo att skanna av människor på information – tänk Metroid Prime till Gamecube. Detta kompletterar förmåga att skanna av och hacka prylar. Faktum är att vi, med hjälp av dessa inslag, inte ens ska behöva ta upp våra vapen alls. I teorin ska vi, genom att hacka olika objekt, kunna ta oss igenom större delar av spelet utan att skada någon.

Cyberpunk

Detta förutsätter förstås att vi lägger erfarenhetspoängen på just denna kategori. Systemet här liknar det som återfanns i The Witcher 3, fast med fler kategorier och “perks”. Allt är anpassat för att gynna olika spelstilar, men här väljer vi att fortsätta på hackerspåret.

Hacka (nästan) allt

Trots att vi har ett tydligt uppdrag med ett tydligt mål kan vi inte låta bli att försöka hacka “allt” längs vägen. Omgivningen är full av perfekta mål, allt från godisautomater till fienderobotar som patrullerar Night Citys vrår. Det enda som krävs är att objektet är uppkopplat till något nätverk, information som vi numera ser tack vare våra “nya ögon”. Och precis som det låter kan allt det vi hackar användas till vår fördel.

Cyberpunk

Själva hackningsprocessen är utformad som ett minispel där vi matchar olika sifferkombinationer på tid. Ju fler erfarenhetspoäng vi satsar på hackningen, desto större är chanserna att vi lyckas. Oavsett framgång eller inte följer en cooldown-period efteråt, så det gäller att lära känna våra egna begränsningar.

cyberpunk gängmedlem

Under vår speltid lyckas vi manipulera en vaktrobot att kalla till sig förstärkning, enbart för att sekunden senare detonera den granat som roboten höll i handen. Vid ett annat tillfälle, i en väl undangömd bakgata, försöker vi samma taktik mot ett kriminellt gäng. Då dessa är av betydligt högre nivå än tidigare nämnda vaktrobot misslyckas vårt övertagande, och vi jagas iväg med svansen mellan benen.

Potential att bli störst

Vår tid tillsammans med V är snart över för den här gången. Därför passar vi på att ta ett enormt sidospår istället för att fortsätta vidare med storyn. Vi tillkallar vår ultramoderna, självkörande bil och kör raka vägen mot en motorväg. Väl där lämnar vi bilen och försöker få oss en överblick över storstaden. Den sträcker sig så långt att den inte verkar ha ett slut.

Cyberpunk slums

Om hela Night City är lika interaktiv som det vi hittills upplevt finns potentialen för ett spel som kan hålla oss sysselsatta längre än andra spel i öppen värld-stuk. Multiplicera det sedan med alla vägvalen, dialogmöjligheter, spelstilar och ja… ni förstår nog.

Cyberpunk motorcykel

Givetvis återstår det att se hur själva hackandet utvecklar sig längre fram i spelet, eller om det finns andra mer spektakulära alternativ att ta sig fram genom. Allt vi vet här och nu är att vi längtar efter att få dyka in i hela äventyret. Och exakt hur bra det är får du reda på i vår kommande recension i november.