Ett år efter relativt väl mottagna Origins är Ubisoft tillbaka med ännu ett tillskott i Assassin’s Creed-serien. Layla Hassan är tillbaka, den här gången har hon hittat spartanska kungen Leonidas spjut och genom det kan hon välja att ta sig in i antikens Grekland som legosoldaterna Alexios eller Kassandra. Med vår valda karaktär utför vi sedan uppdrag för antingen Sparta eller Atens armé.

Valmöjligheterna slutar inte här, faktum är att det knappt går ta ett steg eller säga ett ord utan att komma till ett vägskäl i Assassin's Creed Odyssey. Även om valen för det mesta påverkar sådant som sker utanför handlingen finns det faktiskt sådana som påverkar vilken väg vi tar genom spelet, och i slutändan till och med hur det hela slutar.

Precis som i tidigare delar pågår parallellt med denna historiska skildring ett sökande efter uråldriga artefakter från en tidigare civilisation. Vi får bland annat reda på att det finns det en tredje sida – vid namn The Cult of Cosmos, som så klart är ute efter vårt huvud.

Val Odyssey

Orimligt stort spel

Assassin's Creed Odyssey är ett superambitiöst projekt från Ubisoft. Men det är lätt att skapa ett stort sandlådespel, svårigheten ligger i att fylla den enorma kartan med innehåll. Ta till exempel No Mans Sky eller Just Cause 3, två spel där delar av världen känns helt tom. Assassin’s Creed Odyssey är inte bara enormt, innehållet i den öppna världen är även det till synes oändligt.

Förutom de sedvanliga, historiedrivande uppdragen har vi även karaktärsbaserade uppdrag att utföra, andra legosoldater att slåss med och kultmedlemmar att döda. Utöver detta är världen fylld med sidouppdrag.

Eftersom Assassin's Creed Odyssey tar plats i den grekiska övärlden kommer det knappast som en överraskning att en stor del av äventyret utspelar sig på vattnet. På havet har Ubisoft inte ens försökt få det att se ut som om man har uppdaterat någonting, det är näst intill identiskt med föregående spel. 

Havet Odyssey

Olika uppdrag, samma upplägg

Det här är inte ett spel där du kan springa dig igenom storyn på någon dag, det här tar tid. Precis som i Assassin’s Creed: Origins är alla uppdrag, oavsett om de tillhör huvudstoryn eller är ett sidospår, märkta med vilken nivå du bör ha kommit upp till innan du utför det. Visst går det bra att köra uppdrag som är två, tre nivåer högre än den nivå vi har nått, åtminstone till en början. En bit in blir det omöjligt att klara av nästa del i storyn och vi tvingas ta oss ut i världen för att samla erfaranhetspoäng innan vi går vidare.

Det här är dock ingenting negativt, tvärtom. Det tvingar oss dessutom att utforska den fantastiska världen. Att springa, rida eller segla omkring i antikens Grekland och upptäckta gömda platser och uppdrag är riktigt trevligt, även om det här också blir långtråkigt i längden.

Några timmar senare börjar mönstret i uppdragens upplägg bli tydligt: smyg eller lönnmörda dig genom någon typ av byggnad eller miljö för att sedan komma fram till ett mål i form av ett föremål du ska ta med dig eller en person du ska interagera med. Ytterst få av uppdragen består av något annat upplägg.

Känslan är att Ubisoft har satt ribban lite för högt upp.

Efter tiotals timmar av spelande är det svårt att inte bli uttråkad när vi återigen sitter på huk i det höga gräset och väntar på att en vakt ska komma tillräckligt nära för att vi ska kunna lönnmörda densamma. Det här gäller oavsett om det är något av uppdragen från huvudstoryn eller ett sidospår.

Uppdrag

Bra grafik får oss inte att tappa andan

Assassin's Creed Odyssey är onekligen vackert, framför allt när det kommer till miljöerna. Men den där känslan av att tappa hakan som vi ibland fick när de tidigare spelen släpptes är borta. Kombinerat med att de estetiskt tilltalande miljöerna inte är riktigt lika vackra när de är ofullständigt renderande och att Ubisoft av någon anledning valt att inte lägga krut på karaktärerna i periferin så blir resultatet föga imponerande.

Känslan är att Ubisoft har satt ribban lite för högt upp. Förutom små buggar, såsom att vissa fiender effektivt dödar sig själva genom att hoppa upp och ned från ett berg (japp, vi genomför ett uppdrag på det här sättet) får vi stå ut med långa laddningspauser i tid och otid.

Det här händer inte enbart mellan uppdrag eller inför en ny filmsekvens, utan även mitt i spelet såsom när vi skiftar från att speja genom örnen till att gå tillbaka till vår karaktär. Ibland stannar spelet upp mitt i ett språng för att hinna rendera omgivningarna. Och vår Playstation 4 Pro har sällan låtit så här ilsket tidigare.

Miljö Odyssey

Känslan är fortfarande lite sned

När vi testade föregångaren Assassin’s Creed Origins förklarade vi känslan i kontrollerna som att allt kändes lite snett. Det stämmer även i Assassin's Creed Odyssey. Uppenbarligen är just hur vi styr vår karaktär genom världen inte någon större prioritet, då vi inte ens får en genomgång av kontrollerna. Vi får istället förlita oss på de kunskaper som vi har i ryggmärgen sedan innan.

Även om Assassin's Creed Odyssey onekligen levererar många timmars speltid är det här ett typiskt exempel där kvantitet kommit före kvalitet.

Det är desto mer fokus på striderna. Här får vi själva anpassa kontrollerna med förmågor och rörelsescheman som uppgraderas allt eftersom. Det kanske inte är så konstigt att fokus skiftas från lönnmördandet till strid nu när vår huvudkaraktär är en legosoldat, men eftersom vi ändå snackar om Assassin's Creed känns det något underligt.

Fight Odyssey

Omdöme

Det märks att Ubisoft tagit ifrån tårna, och på sätt och vis har de lyckats. Vi får verkligen valuta för pengarna, och en värld som till synes aldrig tar slut. Men en bit in i spelet upptäcker vi att varje uppdrag och ö är den andra lik, och det är trots allt inte så svårt att bygga en stor värld om varje beståndsdel bara är en modifierad kopia av den föregående.

Även om Assassin's Creed Odyssey onekligen levererar många timmars speltid är det här ett typiskt exempel där kvantitet kommit före kvalitet. Det är synd, ett mer kompakt spel med mindre repetition och utan buggar och laddningspauser hade fått ett betydligt högre betyg från oss.

Fakta Assassin's Creed Odyssey

Genre: Action/äventyr
Plattform: Playstation 4, Xbox One, pc.
Utvecklare: Ubisoft Quebec
Utgivare: Ubisoft
Testat på: Playstation 4 Pro
Lansering: 5 oktober
Pris: 550 kronor till PS4 och Xbox hos Dustinhome.se. 549 kronor till pc hos CDON.

plus

Äkta open world
Mycket uppdrag.
Lagom utmanande.

minus

Buggigt och laggigt.
Väldigt repetitivt.
Kontrollerna saknar precision.

Betyg 7 av 10

Assassin's Creed: Odyssey (PS4) Pris vid test: 544 kr.

Bästa pris just nu: 538 kr