På engelska kallas den här typen av bilar "Super Saloons", och det handlar om extremt kraftfulla bilar med prestanda som sportbilar, men med ett lite mer diskret yttre. BMW:s M5 sticker inte ut jättemycket utseendemässigt, även om det snabbt hörs att det finns muskler under huven när vi startar upp V8:an under huven.

Läs även: Jämförande test – bästa cabriolet just nu

Det är sjätte generationen M5 vi testar under en vecka i juni, och jämfört med föregångaren har det hänt en hel del. Motorn levererar mäktiga 600 hästkrafter och prestandan har förbättrats markant. Samtidigt har bilen det allra senaste BMW har att erbjuda när det gäller tekniska hjälpmedel, säkerhetssystem och uppkopplingsmöjligheter.

Test BMW M5
Motorn som sitter i nya BMW M5 är en brutal V8 på 600 hk.

Bilen är väldigt påkostad invändigt och de klassiska färgbandet vi förknippar med M3-serien går igen i ett antal detaljer i inredningen. Här finns också två röda programmerbara snabbknappar vid ratten där du kan anpassa inställningarna för hur du vill att bilen ska bete sig. Det handlar om styrning, chassit, 2WD/4WD, växlingen med mera, och du kan även ställa in vilken information du vill visa i hud:en i vindrutan. När du kör i sport+-läge kanske du vill se varvmätare och aktuell växel här, istället för information om navigering och vägskyltar.

Läs även: Bästa suv – vi testar flera modeller

Enorm kraft och snabb respons

Vi har testat många sportiga bilar på redaktionen, men den här bilen är något i hästväg. När vi aktiverar Sport+-läget och trycker gasen i botten pressas vi ordentligt bak i sätet. Kraften från V8:an med dubbelturbo är enorm och bilen reagerar direkt.

Den 8-stegade lådan är extremt snabb även om det blir ännu roligare (och mer utmanande) att växla till manuellt och låta paddlarna vid ratten göra jobbet. Samtidigt är motorljudet en ren njutning att lyssna till, och här finns även en knapp som aktiverar akustisk förstärkning av V8-ljudet. Helt underbart! I komfort-läge med den här funktionen avstängd gör bilen inte alls mycket väsen av sig, bra om man inte vill väcka grannarna...

Test BMW M5
Med en knapp i mittkonsolen kan du aktivera akustisk förstärkning av motorljudet.

Styrningen i M5:an går att justera från behagligt lättrattat komfortäge till tyngre sportigt läge där du får jobba mer aktivt. Trots motorkraften har BMW ändå lyckats mycket bra med att göra bilen bekväm. Visst gör 20-tummarna att vi känner asfalten en del, men kupén är välisolerad, stolarna väldigt bekväma och vi har ingenting emot att ta den här bilen på långkörningar.

Kombinationen skålade sportstolar med inbyggd suverän massage är inte heller fel. Lite synd bara att det krävs väldigt många steg i menyerna för att hitta till funktionen. En del finesser går att komma åt via BMW:s egna röststyrning, men denna fungerar tyvärr inte alls på svenska.

Vi körde mestadels med 4WD men du kan även ställa bilen i ren bakhjulsdrift. Här gäller det dock att vara riktigt försiktig, den här kraften som M5 besitter gör att det släpper oerhört lätt om du stänger av hjälpsystemen och skickar all kraft till bakhjulen. Bra förutsättningar för drifting med andra ord, om du är lagd åt det hållet.

Test BMW M5
Interiören i BMW M5 är väldigt påkostad och genomtänkt.

Lättanvänt MMI och trådlös Carplay
BMW:s nya MMI där vi dels kan styra funktionerna med ratten i mittkonsolen, och dels kan använda touch, är riktigt bra. Den breda skärmen är skarp och fin och hela systemet är oerhört lättanvänt. Om du vill kan du använda Carplay (bilen stöder även Android Auto) och BMW M5 är en av få bilar vi testat som kan använda den här funktionen trådlöst. Perfekt när Iphonen ligger på trådlös laddning i den lilla facket framför växelspaken. Bilen har ett generöst utrymme även under mittarmstödet, och överlag är interiören rymlig och genomtänkt, även för de bakre passagerarna.

Instrumenteringen är helt digital i BMW M5 och givetvis kan du anpassa den utseendemässigt till viss del. Knappar och reglage i bilen sitter bra placerade, och det enda vi har att anmärka på är ratten. Allting sitter på rätt ställe, men knapparna känns plastiga och matchar inte alls bilens kvalitetskänsla i övrigt.

Test BMW M5
Baksätet i M5:an är rymligt och bekvämt.

BMW M5 har stöd för geststyrning, vilket innebär att den känner igen 4 olika handrörelser i utrymmet under mittbakspegeln. Här kan vi exempelvis styra volymen i ljudanläggningen genom att rotera med pekfingret, eller byta spår/radiostation om vi pekar framåt med två fingrar. Det här fungerar oftast riktigt bra, men det ställde även till lite problem när vi hade en medpassagerare i framsätet som gillade att gestikulera när han pratade...

Missa inte: Tjänstebilar under 7,5 basbelopp testas

M5:an har även BMW:s Nightvision-system där du aktiverar en värmekamera som hjälper dig att hålla koll på vilt och människor när du kör i mörker. En finess som drar upp priset med 19 600 kronor om du kryssar i alternativet i tillbehörslistan.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning