Mjuk farthållare

Testbilen har även ett gäng bra förarassistansfunktioner och säkerhetssystem. Den adaptiva farthållaren är lätt att använda och den arbetar riktigt mjukt och följsamt. Den stängs inte av när du kör långsamt och den fungerar även i bilköer när bilen stannar helt och hållet. Lane assist finns också och den är också mjuk när den styr in bilen mot mitten av filen. Det enda vi reagerade på var att den ibland hade problem med att känna av svaga streckade linjer (som flertalet andra testbilar ändå klarat av).

Test BMW M5
Fjärrkontrollen till M5:an har touchskärm och laddas antingen via usb-kontakt eller trådlöst i bilen.

Parkeringsassistans-funktionerna i den här bilen är helt suveräna, och då framför allt tack vare kamerorna kring bilen. M5:an varnar som de flesta nya bilar lite väl tidigt för hinder med ljudsignaler, men vi gillar upplägget att kamerorna skiftar vy när vi närmar oss väggen i p-huset. Eller när vi har parkerat och helt plötsligt får se bilen framifrån, och med gester kan vrida och kameran 360 grader. Bilden som BMW lyckas skapa virtuellt är riktigt imponerande.

Test BMW M5
Om du väljer keramiska bromsar sticker prislappen iväg med 85 000 kronor extra.

BMW Connect-appen kopplar upp sig mot bilen på distans och här får vi bland annat bra översikt över bränslenivå, lås, position, senaste resor och mycket mer. Och du kan låta appen integreras med din kalender så att bilen talar om för dig när det är dags att åka till det där mötet. Riktigt smidigt!

Bilen är ständigt uppkopplad med e-sim och BMW Connected drive ingår i grundkonfigurationen, liksom Wifi hotspot och navigationssystem. Testbilen har även den stora ljudanläggningen från Bowers & Wilkins och det låter makalöst bra med härlig dynamik och ren och klar ljudbild även vid riktigt hög volym. Vi gillar även att elementen i dörrarna lyser diskret bakom högtalargallret.

Test BMW M5
Den tillhörande appen låter dig hålla bra koll på bilen på distans.

En given konkurrent i samma segment är Mercedes AMG E63 som vi testade förra året, i kombiutförande. Båda bilarna kostar ungefär lika mycket, och båda bjuder på nästan identisk prestanda. Audi RS6 är ett annat alternativ i samma prisklass och som nästan matchar M5:an prestandamässigt. Jämfört med konkurrenten tycker vi att M5:an känns aningen mer polerad i kanterna när det gäller köregenskaper, med lite mer fokus på komfortbiten, trots att den är kraftigast och snabbast.

Läs även: M3 testar Audi S8

M5:an är inte en billig bil på något sätt, även om grundpriset för M5 Sedan ligger på 1 145 500 kronor sticker det snabbt iväg när du plockar på extrautrustning. Dessutom är det inga problem att snitta på 1,6-1,7 liter per mil om du gillar att köra sportigt, och det är svårt att få ned bilen under 1,4 liter per mil blandad körning.

Test BMW M5

M3 rekommenderarOmdöme

BMW M5 är en helt fantastisk bil på så många sätt. Den är ett prestandamonster samtidigt som den erbjuder väldigt mycket smarta funktioner och förarhjälpmedel. Den är dock inte billig vare sig i inköp eller drift, speciellt inte om du plockar på tillval som keramiska bromsar och den stora ljudanläggningen mm. Men om du tillhör den i våra ögon smala målgruppen kommer du inte att bli besviken.

Fakta BMW M5

Tillverkare: BMW
Pris från: 1 145 500 kr
Pris testbilen: 1 539 700 kr
Drivning: xDrive 2WD/4WD
Motor: 4,4 liter V8 med dubbelturbo och 600 hk
Prestanda: 0-100 km/h på 3,4 sek
Max vridmoment: 750 Nm vid 1800-5600 varv/min
Toppfart: 250 km/h
Växellåda: Steptronic 8 växlar automat
Bränsleförbrukning (angiven): 10,8 liter/100 km (blandad körning)
CO2-utsläpp: 241 g/km
Miljöklass: Euro 6

plus

Galen prestanda
Kvalitetskänslan och designen
Massor av smarta förarhjälpmedel

minus

En del plastiga knappar
Dyr (speciellt med tillvalen)
Törstig

Betyg 5 av 5
Sida 2 / 2

Innehållsförteckning