Håll i er nu, för vi på M3 har nämligen gått och blivit religiösa. Religionen heter Mercedes och frälsaren kommer i skepnad av en E400 Cabriolet. Jo, det är lätt att låta tankarna vandra iväg när man ska försöka beskriva känslosvallet som kickade in när vi hämtade ut veckans testbil: Nya E-klass Cabriolet, som är större och lyxigare än tidigare generation och som faktiskt rymmer två fullvuxna passagerare i baksätet.

Mercedes E400 cabriolet
Amen, halleluja!

Visst är det lockande att kunna fälla ner taket om vädret tillåter, och låta vinden fläkta i hårsvallet. Dessa sommardagar är förvisso lätträknade här i norr, och som biltyp är en cabriolet relativt begränsad i sitt användningsområde. Dessutom rymmer de ofta endast två åkande och även om det i många fall ändå finns ett baksäte saknas i regel benutrymme värt namnet. Bagageutrymmet rymmer på sin höjd ett par weekend-väskor och ljudisoleringen har sina brister – framför allt när det gäller modeller med tygsufflett.

Lyxig och inbjudande interiör

Men nya Mercedes E-klass Cabriolet erbjuder ett välisolerat tak och en komfortabel färd för fyra personer, i alla fall om de bakre passagerarna inte har alltför stora krav på benutrymme. Interiören är på samma höga nivå som i vilken annan E-klass som helst och i detta fall har bilen utrustats med bland annat läderklädsel och komfortstolar fram med både ventilation och värme. Här finns även eluppvärmda armstöd, ett maffigt ljudsystem från Burmester och lyxigare interiörpaneler. Jo, man tackar! Men så kostar det också...

Mercedes E400 cabriolet

Taket är som sagt i tyg och suffletten håller oväntat tätt. Med taket på är det förvånansvärt tyst inne i kupén och nästintill jämförbart med en konventionell modell E-klass. Taket fälls upp eller ner på knappt 20 sekunder och det går att göra i hastigheter upp till 50 km/h. Praktiskt, och det är bara att sakta in något innan exempelvis en lång tunnel och stänga ute oljudet (som är obarmhärtigt just i tunnlar om du kör nercabbat).

Taklöst blåser det av självklara skäl, men ljudnivån eller vindstyrkan blir aldrig störande hög, framförallt inte då bilen är bilen utrustad med något som kallas AIRCAP, en vindavvisande spoiler som fälls upp ovanför vindrutan och leder fartvinden över huvudena på de bakre passagerarna. Dessutom finns ytterligare en vindavisare längst bak som förhindrar att luften sugs in bakifrån. Är det lite kylare ute finns fläktar i framsätena som blåser varmluft i nacken. Den suveräna funktionen (AIRSCARF) som i kombination med bilens övriga värmereglage i praktiken kan förlänga cab-säsongen radikalt går att ställa in i tre olika effektlägen.

Mercedes E400 cabriolet

Ständigt uppkopplad

Mercedes ligger i framkant när det gäller infotainment, navigation och kommunikation och givetvis är bilen konstant uppkopplad. Multimediasystemet (Comand Online) och den helt digitala instrumentpanelen på vardera 12,3 tum placerade bakom en heltäckande glasskiva är en mäktig visuell upplevelse och löper hela vägen från vänster till slutet av mittkonsolen. Menysystem och gränssnitt är både snabbt och användarvänligt. Givetvis är systemet är kompatibelt med både Apple Carplay och Android Auto, men vem väljer att använda det när bilens egna system är så mycket bättre, snabbare och snyggare? Funktionerna styrs via reglaget mellan sätena och flertalet även med hjälp multifunktionsknapparna på ratten.

Mercedes E400 cabriolet

Uppkopplingen innebär att flertalet appar och tjänster kan användas konstant, även under körning. Du kan kolla in vädret på slutdestinationen, få trafikläget längs med rutten i realtid, lyssna på internetradio eller skapa en Wi-Fi-hotspot så att barnen i baksätet kan koppla upp surfplattan. Ett tryck på knappen ovanför vindrutan och du kan få olycks- eller vägassistans om olyckan skulle vara framme vilket känns tryggt.

Med Mercedes Me-appen installerad på din telefon kan du styra vissa av bilens funktioner, se var bilen står parkerad och få fordonsdata i form av mätarställning, däcktryck och bränslenivå. Appen är för övrigt riktigt smidig och användarvänlig.

Underbara köregenskaper

Under huven lurar en stark V6-motor på tre liter som utvecklar 333 hästkrafter. Arbetsgången är sjukt tyst och den hörs knappt även när vi har taket nerfällt. Men fartresurser finns det gott om, 0 – 100 avklaras på 5,5 sekunder och under en veckas körning drog bilen knappt 0,9 liter per mil. Styrkänslan är fin, motorresponsen är direkt och ekipaget känns trygg på vägen. Ett sjukt välavstämt och finjusterat chassit med luftfjädring i kombination med fyrhjulsdrift och adaptiva dämpare som anpassar sig beroende på hur mycket du provocerar dem levererar köregenskaper av högsta klass.

Mercedes E400 cabriolet

Precis lika svårt som det är att hålla tillbaka fysiska glädjeyttringar på kurviga landsvägar, lika lustfyllt är det att elegant glida fram, nästintill ljudlöst, inne i stan och suga i sig av de avundsjuka blickarna från alla betraktarna vi malligt kör förbi. För uppmärksamheten får du på köpet, vare sig du vill eller inte.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning