Cabriolet-säsongen är kort i Sverige så det gäller att ta vara på de varma dagarna under sommaren. Känslan av att glida fram i en öppen bil är svårslagen, och det finns modeller i alla prisklasser. Vi har testat de mest populära cabriolet-modellerna på marknaden från de stora biltillverkarna, förutom Porsche (som inte ville vara med på grund av problem med deras uppkopplade funktioner) och Audi som vi inväntar ny testbil från inom kort.

Här har vi samlat och jämfört de olika bilarna mot varandra, och för att läsa mer om respektive bil klickar du dig vidare till det enskilda testet där du även hittar specifikationer. Den här artikeln uppdateras löpande i takt med att vi testar nya modeller.



BMW 230i - med körglädjen i centrum

Test cabriolet

BMW:s 2-serie erbjuds i cabriolet och den här bilen är riktigt rolig att köra samtidigt som prislappen inte är jättehög. Under huven sitter en 4-cylindrig bensinmotor som skjutsar iväg bilen från 0-100 km/h på 5,6 sekunder och väghållningen och styrningen gör körningen på små kurviga vägar till en ren fröjd.

Tygsufletten fälls upp med en knapp i mittkonsolen och du kan fälla taket även när du kör sakta. Vi gillar komforten i framsätet, men räkna inte med att frakta personer i baksätet annat än i nödfall. Benutrymmet bak är näst intill obefintligt.

BMW erbjuder en del smarta och praktiska förarhjälpmedel, men prislappen drar snabbt iväg när du plockar på extrautrustning. Detta tillsammans med att det läcker in en hel del vind- och vägljud i bilen då tygtaket är dåligt isolerat sänker betyget ett snäpp, men överlag är 230i Cab en trevlig bil på många sätt.

>> Läs hela testet av BMW 230i Cab här

Betyg 7 av 10Betyg 7 av 10

Mercedes AMG C43 Cabriolet – fantastisk men dyr

Test cabriolet

Mercedes erbjuder flera intressanta cabriolet-modeller och C-klassens taklösa coupé med AMG-motor och nioväxlad automatlåda är föga förvånande riktigt kul att köra. Kupén är sober och sportig men känns också en aning omodern då MMI:t i testbilen är en aning förlegat.

Att köra Mercedes AMG C43 Cabriolet innebär också en del kompromisser i form av ljudläckage. Att åka in i en tunnel är helt öronbedövande, och regn smattrar rejält på den tunna canvasen. Men när vi väl får tillfälle att trycka på gasen en solig dag och njuta av det härliga motorljudet och känna vinden i håret, då är det mesta glömt och förlåtet. Bilen gör 0-100 km/h på strax under 5 sekunder och växellådan och motorn lirar extremt bra ihop.

Det finns gott om förarhjälpmedel i bilen, exempelvis en bra adaptiv farthållare, filassistens och döda vinkeln-varnare, samt stöd för Apple Carplay och Android Auto. Men bilen är dyr att köpa, och törstig som få, vilket drar ned helhetsintrycket eftersom den dessutom delvis känns lite omodern. Innan du slår till på en AMG C43 Cabriolet bör du kolla om det hänt någonting nytt på MMI-fronten sedan vi testade den i höstas.

>> Läs hela testet av Mercedes AMG C43 Cabriolet här

Betyg 6 av 10Betyg 6 av 10

Fiat 124 Spider - udda utmanare

Test Cabriolet

Den nyss återupplivade 124 Spider bygger till stora delar på Mazda MX-5, men designen är helt egen och påminner en hel del om originalet från 60-talet. Den är riktigt snygg och den känns mer klassisk och retro än Mazdas mer aggressiva och sportiga framtoning.

Bilen är tvåsitsig med lågt placerade säten med sidostöd vilket ger en sportig känsla, och vi sitter lågt när vi kör. Invändigt är det hög kvalitetskänsla rakt igenom med en modern display på 7 tum som du styr med hjälp av ett vred, samt tre funktionsknappar placerade mellan sätena.

Den stora skillnaden jämfört med MX-5:an är motorn. Fiats turboladdade 1,4 liters-motor på 140 hästkrafter låter kanske inte så imponerande men med tanke på bilens låga vikt på 1 050 kilo räcker det mer än väl. Vi gillar dessutom växellådans extremt korta slag och grymma precision som understryker sportigheten i den här bilen, och som bidrar till gocart-känslan när vi kör.

>> Läs hela testet av Fiat 124 Spider här

Betyg 7 av 10Betyg 7 av 10

Mazda MX-5 - lätt sportbil med körglädjen i centrum

Test Cabriolet

Mazdas lilla roadster som först lanserades under namnet Miyata har utvecklats en hel del sedan grundkonceptet lanserades. Fortfarande handlar det om en lätt sportbil med körglädjen i centrum, en bil som är väldigt svår att inte tycka om helt enkelt.

Bilen vi testar är utrustad med 1,5-liters 4-cylindrig motor med 131 hästkrafter, och det räcker långt med tanke på bilens storlek och vikt. Framför allt njuter vi när vi rattar MX-5 på kurviga småvägar då väghållningen är bra och styrningen riktigt fin.

Mazdas cabriolet är inte allt för dyr att köpa, och testbilen snittar på 0,75 liter per mil under blandad körning vilket är riktigt bra. Visst är det lite trångt i kupén, och här finns knappt plats för en P-skiva i vindrutan, men om du är ute efter en prisvärd liten cabriolet till sommarmånaderna, då är det här helt rätt val.

>> Läs hela testet av Mazda MX-5 här

Betyg 8 av 10Betyg 8 av 10

Mercedes E400 Cabriolet - frälsaren är här

Mercedes E400 Cabriolet

Mercedes E-klass har imponerat ordentligt på oss i flera skepnader och cab-utförandet är inget undantag. Det här är en riktigt lyxig och påkostad bil med bra utrymme både fram och bak, vilket är ovanligt för att vara en cabriolet. Och det här är en riktigt läcker bil som under testet drar många blickar till sig.

Taket är välisolerat och komforten överlag är riktigt bra. Under huven sitter en sexcylindrig motor som levererar ordentligt med kraft och bilen gör 0-100 km/h på 5 sekunder. Styrkänslan är riktigt fin och luftfjädring i kombination med fyrhjulsdrift och adaptiva dämpare gör körningen till en ren fröjd. Och här finns det mesta vi kan tänka oss i moderna funktioner och uppkopplingsmöjligheter.

Bilen börjar på en bit över 600 000 kronor, men i fullsmetat utförande som vi testade den, ja då närmar du dig en miljon kronor. Det här är en bil för dig med gott om pengar, och som vill ha en rymlig cabriolet med det senaste i teknikväg.

>> Läs hela testet av Mercedes E400 Cabriolet här

Betyg 10 av 10Betyg 10 av 10

BMW 440i Cabriolet - kvalitetsbil med extra kraft

Test Cabriolet

Den här bilen fick nyligen ny motor med lite extra hästar, och 440i Cabriolet, som vi testade förra sommaren, bjuder på riktigt sportiga köregenskaper. Hard-top-taket fälls upp med en riktigt smart konstruktion och när du inte kör öppet kan du njuta av en tyst och isolerad kupé, vilket inte är givet i den här typen av bil.

Motorn mullrar härligt och vi gillar de skålade sportstolarna i testbilen, och interiören känns genomgående påkostad. Lite synd att MMI:t inte är av senaste snitt, så om du kikar på den här bilen idag bör du kontrollera om det finns möjlighet att få tag i den nyare uppdaterade versionen (som vi ännu inte haft möjlighet att testa).

Bilen kostar en dryg halv miljon kronor att köpa, men då får du en sportig kvalitets-cab med hög utrustningsnivå, och en bil som är väldigt kul att köra.

>> Läs hela testet av BMW 440i Cabriolet här

Betyg 8 av 10Betyg 8 av 10