Allas vår favoritlönnmördare är tillbaka. Danska IO Interactives Hitman-franchise har hängt med i 18 år nu, och fick 2016 en välbehövlig uppfräschning till denna generations spelmaskiner. Med sina imponerande stora, detaljrika nivåer och en bisarr mängd olika sätt att begå de mest spektakulära lönnmorden hittills lyckades utvecklarna bevisa att Agent 47 fortfarande har vad som krävs för att engagera.

Test: Briljanta Hitman tar inga genvägar till det perfekta lönnmordet

Två år senare är det dags igen. Hitman 2 ger oss ett halvdussin nya miljöer att smyga runt i samtidigt som huvudpersonen börjar forska djupare i sitt tragiska förflutna. Vi reser från vindpinade stränder på Nya Zeeland till vitt skilda platser som Miami, Bombay, en amerikansk förortsidyll och ett skotskt slott i jakten på sanningen om den mystiska organisation som leds av the Shadow Client.

Storyn vecklar främst ut sig mellan uppdragen på klassiskt Hitman-manér, även om vissa storydrivande element naturligtvis även presenteras när vi aktivt jagar efter nästa hejduk att tillintetgöra. 

Hitman 2
Agent 47 på plats i Bombay.

Presentationen är förvillande lik den vi såg i Hitman anno 2016. Överlag känns Hitman 2 mindre som ett helt nytt spel – och mer som en väldigt generös expansion. Allt som fungerade där fungerar även här; det är ett ideligt smygande, klädbytande, handfatsigenproppande, förgiftande och garderobsgömmande som krävs för att vi ska ha en chans att lyckas med våra mordiska uppdrag.

De imponerande välbyggda nivåerna är dock större och mer intressanta än tidigare och utbudet av dem känns solitt och varierat. Mest intressanta blir de när vi väljer att följa någon av de story-nystan som rullas upp när vi råkar befinna oss på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Att ta oss fram bland folksamlingar och tuk-tuks i ett myllrande Bombay och ägna flera timmar åt att luska ut hur vi ska komma åt en av våra hemligaste fiender hittills är precis lika spännande som det låter. Likaså känns Miami-uppdraget, som utspelar sig på en motortävling/mässutställning, härligt skiftande i sin karaktär med miljöer som ändras allt eftersom vi tar oss närmare målet. Det är inte i alla spel man får chansen att kränga på sig en flamingodräkt för att ta sig in i ett vip-område, slå ner en mekaniker och ta hans verktygskit, för att sedan sabotera bultarna i hjulet hos en ultrasnabb racingbil och se offret förolyckas i en massiv, eldfängd explosion.

Hitman 2
Tänt var det här! Explosioner är fortfarande ett av de bästa sätten att distrahera fienden.

De flesta helgalna scenarion du kan föreställa dig är möjliga att översätta i konkreta handlingar, och varje nivå bör spelas om många gånger för att du ska upptäcka dem alla. I en tid när de flesta spelutvecklare satsar på tungt storydrivet gameplay som tuggar på i 20+ timmar är det skönt att kunna avsätta en timme för att utforska en alternativ väg i en utmaning du redan klarat av. Bara för att få se vad som händer, liksom.

Den som stressar kan säkert klara av Hitman 2 på 7-8 timmar, men det här spelet har potential att hålla extremt mycket längre än så för perfektionisten. Precis som i ettan finns dessutom ett påbyggnadsbart och potentiellt lysande online-innehåll att ta del av vad det lider. Kort och gott: hugade lönnmördare kommer att få rejäl valuta för pengarna i rena underhållningstimmar.

Vi kan inte förneka att Hitman är lika roligt nu som för två år sedan. Baksidan av myntet är att den som förväntat sig stora framsteg eller förändringar avseende saker som grafik, gameplay och atmosfär kommer bli besviken. IO Interactive har precis tagit sig ur en extremt turbulent tid där man tvingats brotta sig fria från Square Enix och säga upp personal. Att man på två år skulle ha tagit fram en helt ny formula för den åldrande spelserien kändes därför inte troligt på förhand, men lite fler nyheter hade vi i alla fall hoppats på. 

Hitman 2
Eldstrider är generellt sett inte till Agent 47:s fördel, främst på grund av det stora antalet fiender i varje nivå.

Samma svagheter som fanns i 2016-utgåvan finns även i Hitman 2. Långa laddtider är ett aber i ett spel där allting kan gå åt pipan på två millisekunder. Grafiken är verkligen inte dålig på något sätt, men långt ifrån de vassaste konkurrenterna anno 2018. Vi har aldrig spelat IO Interactives mördarsimulatorer för dess djupa, engagerande story, och inte heller 2:an bjuder på några större ögonbrynshöjare eller atmosfäriska ögonblick.

Fiende-AI:n är fortfarande för ojämn och kan vid vissa tillfällen ta oss helt ur inlevelsen. En särskilt minnesvärd händelse är när vi står högst upp i en halvfärdig skyskrapa och iskallt knuffar en antagonist över kanten. Problemet? Hans livvakt som står tre meter bort reagerar inte eftersom det hängde ett litet skynke i vägen.

En annan gång svämmar vi över ett handfat på ett topphemligt Miami-kontor, vilket vår stenrika miljardärsmåltavla väljer att ta hand om själv istället för att vifta på städaren som står precis intill. Det är bara att strypa honom när han kämpar med att svabba bort allt vatten som hamnat på golvet – när hans beväpnade eskort väntar utanför!

Vi testar Hitman 2 på E3-mässan i Los Angeles.

Omdöme

Hitman 2 är exakt lika bra som sin föregångare, och det beror mest på att nästan ingenting har ändrats. Samma styrkor och svagheter präglar spelet, som fortfarande är ett unikum i sin nisch med alla tricks, sin systematiska spelmekanik och sitt belönande upplägg. Istället är det bristen på nytänk som drar ner helhetsintrycket, tillsammans med den bitvis urusla AI:n. Den som gillade Hitman 1 och vill ha mer av samma vara bör definitivt spana in det här spelet. 

Fakta Hitman 2

Genre: Smygar-action
Utvecklare: IO Interactive
Utgivare: Warner Bros
Format: Pc, Playstation 4, Xbox One
Testat format: Playstation 4
Lansering: 13 november
Pris: 493 kronor till PS4 hos Spelbutiken. 499 kronor till Xbox hos Webhallen. 565 kronor till pc hos Proshop.

plus

Enorma, kluriga nivåer
Kreativa mord-metoder
Extremt omspelbart

minus

Brist på nyheter
Bitvis stendum AI

Betyg 7 av 10