Vi gillar Sorento som är en snygg, och framför allt rymlig, bjässe som sedan lanseringen 2002 blivit en populär och vanligt förekommande modell i den svenska bilfaunan. Den tredje generationen Sorento lanserades 2014 och nu är det alltså dags för en liten uppdatering. Med betoning på just liten…

Kia Sorento

Med Kias senaste infotainmentsystem 

I samband med Sveriges match mot Sydkorea i fotbolls-VM passade Kia på att bjuda in utvalda motorjournalister för lanseringen av ansiktslyfta Sorento, tillverkarens största SUV. Presentationen var dagen till ära tillförlagd i Sickla strax utanför Stockholm och i samband med denna erbjöds även en kort provkörning.

Att ens se att modellen förnyats kräver ett tränat och dedikerat öga, men med föregångaren placerad intill blir det åtminstone möjligt. Grillen är omarbetat och strålkastarna är smalare och mer aggressiva i sin framtoning. Klungan med de fyra karakteristiska led-varselljusen på vardera sida sitter tätare och fälgarna har fått ny design. Bak noterar vi att de även nya bakljusen förärats med en tidsenlig och ny led-signatur och interiört har Sorento fått en ny ratt, nya knappar och reglage för klimatanläggningen samt tillverkarens senaste infotainmentsystem.

Kia Sorento 2018


Nytt filövervakningssystem – men saknar fortfarande appkoppling

Som ni kanske märker finns inte mycket att skriva hem om rent visuellt utan det är främst på tekniksidan det hänt en del. Förutom att automatlådan numera är åtta-stegad mot tidigare sex finns nu en körlägesväljare där bland annat ”smart-läget” ska känna av och anpassa inställningarna efter förarens körstil, ett filövervakningssystem som aktivt styr in bilen i filen igen (mot den tidigare som enbart varnade med ljudsignal) samt trötthetsvarnare.

Kia Sorento 2018

Nytt är även att Sorento går att få i utförandet "GT Line" med annorlunda dimljus, röda bromsok, sidosteg, breda fotsteg och annorlunda läderklädsel. Trådlös laddning av mobilen samt ljudsystem från Harman Kardon är andra trevliga nyheter och under hösten implementeras även head up-display liknande den i Kia Stinger samt det så kallade HVAC-systemet som automatiskt ska justera och reglera värmen/kylan i klimatanläggningen, förarstol samt rattvärmen utefter förarens preferenser. Motorn är densamma som tidigare, en fyrcylindrig 2,2-liters CRDi-dieselmotor som ger 200 hk och 442 Nm.

Kia Sorento 2018

Överlag känns Sorentos drivlina fortfarande vital, framför allt nu med den nya automatlådan och designmässigt håller modellen utan problem ett par år till. Motorn levererar gott om kraft, gången är tyst och den något stumma fjädringen passar bilen utmärkt. Men precis som när det gäller de övriga asiatiska tillverkarna ligger Kia klart efter när det gäller uppkoppling och infotainmentsystem. Menysystemet känns en aning segt och gränssnittet behöver onekligen en genomkörare. Här förväntar vi oss en rejäl förbättring framöver i kommande modeller.

Uppdaterade Sorento erbjuds just nu i utförandet GT Line till kampanjpriset 419 800 kronor.