2022-09-05: Artikeln uppdaterad med test av elmopeden Drax Legend. Observera att artikeln är en samling av tester, inte en jämförelse, och varje betyg representerar varje elmoped vid testtillfället.

Utbudet av modeller börjar bli gediget och nya elmopeder lanseras kontinuerligt. De skiljer sig inte markant från varandra i storlek, men det finns en hel del annat att tänka på innan du väljer modell. Finns det nog med lastutrymme eller går det att beställa exempelvis en passande topbox? Är sittpositionen bra nog för längre turer och räckvidden, hur är det med den?

Här är de tester vi gjort av några av de mest intressanta elmopederna du kan köpa i dag.

Testade elmopeder

Bästa elmoped test

Vissa modeller med ett lägre inköpspris är ofta utrustade med blybatterier och dessa har en betydligt kortare livslängd och kräver mer underhåll gentemot de modernare (och mer stöldbegärliga) litium jon-batterierna. Bor du i lägenhet kan det även vara bra om batteriet kan tas med separat och laddas.

Läs även: Bästa elcykel – stort test 

Motorstyrkan är också en parameter, och skillnaden mellan en lite svagare motor och en starkare märks framför allt vid acceleration, i uppförsbackar samt om du har en passagerare där bak (eller om du själv väger en aning för mycket). En hel del att tänka på alltså innan du bestämmer dig.

Så gjorde vi testet

Vi tog in olika modeller som samtliga kördes under minst en veckas tid på olika underlag. Detta samlingstest uppdateras löpande allt eftersom vi får in nya modeller att köra. 

City Slicker – en av 2020 års häftigaste elmopeder

Brutala prestanda och köregenskaper.

City Slicker

Betyg 5 av 5

Omdöme

I segmentet elmopeder är City Slicker från Eloped utan tvekan något av det häftigaste och mest underhållande som erbjuds i dagsläget. Brutal prestanda och köregenskaper som för tankarna till en traditionell sporthoj, oavsett miljö. Samtidigt erbjuds sittkomfort även för längre turer och räckvidden är tillräcklig för att från närförorten på en laddning pendla både in och tillbaka ut från stan. 

Positivt

  • Häftig design
  • Prestanda och underhållande köregenskaper
  • Prisvärd

Negativt

  • Batteriet är otympligt och omständligt att lossa
  • Saknar centralstöd, alternativt ett bättre sidostöd
Testad: Mars 2020
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Eloped
Pris: 34 950 kronor hos Eloped

 Läs hela vårt test av City Slicker 


Drax Legend: Prisvärd och körglad elmoped 

Generöst förvaringsutrymme och underhållande köregenskaper.

Drax Legend
Betyg 4 av 5

Omdöme

Drax Legend är en snyggt designad elmoped med en human prislapp och ett generöst förvaringsutrymme. Ett klockrent alternativ för den som värdesätter underhållande köregenskaper framför lång räckvidd.

Positivt

  • Hög kvalitetskänsla
  • Förvaringsutrymmet
  • Köregenskaper

Negativt

  • Något låg sadel
  • Räckvidd
Testad: Augusti 2022
Typ: Elmoped klass 1
Pris: 23 995 kronor hos Kopenscooter.nu

 Läs hela vårt test av Drax Legend


Drax Superior: Bekväm och underhållande elmoped

Stark motor och snabb acceleration.

Drax Superior
Betyg 4 av 5

Omdöme

Drax Superior uppför sig tryggt på vägen och är ett riktigt bekvämt alternativ för såväl pendlaren som för nöjesåkaren. Ett generöst förvaringsutrymme och flertalet smarta stöldskyddslösningar i kombinationen med underhållande köregenskaper samt konstant uppkoppling hamnar på plussidan. Baksidan är ett relativt högt pris, men kvalitetskänslan är överlag påtaglig och sammantaget blir slutbetyget högt.

Positivt

  • Komfortabel, även vid lägre sträckor
  • Stark motor, snabb acceleration
  • Förvaringsutrymmet
  • Genomtänkta stöldskyddsfunktioner

Negativt

  • Pris
Testad: September 2020
Typ: Elmoped klass 1
Pris: 32 995 kronor hos Köp en Scooter

 Läs hela vårt test av Drax Superior 


Eloped Apex: Smidig elmoped som gjord för stadstrafik

En lättkörd elmoped som inte kostar skjortan.

Eloped Apex
Betyg 3 av 5

Omdöme

Apex från Eloped är modernt designad och trivs som bäst i stadsmiljöer där den briljerar med sin kvicka styrning och överlag lätthanterliga konstruktion. Den bör kunna attrahera förstagångsköparen, och visst är kvalitetskänslan hög sett till det i sammanhanget relativt låga priset. Men den effektsvaga motorn drar ner helhetsintrycket, och för den med längre pendlingsavstånd finns bekvämare alternativ med bättre prestanda.

Positivt

  • Lätthanterlig, smidig i stadsmiljöer
  • Bra pris
  • Tydlig display

Negativt

  • Kraftlös motor
  • Stötig fjädringskomfort på sämre underlag
  • Begränsat med förvaringsutrymmen
Testad: Oktober 2020
Typ: Elmoped klass 1
Rek pris vid test: 16 950 kronor
Pris: Från 19 950 kronor hos Eloped

 Läs hela vårt test av Eloped Apex 


Eloped Retro: Välutrustad och bekväm elmoped

Komfortabel även under längre sträckor.

Eloped Retro
Betyg 4 av 5

Omdöme

Retro är en elmoped som även under längre sträckor erbjuder en komfortabel färd både för förare och en eventuell passagerare. Vi gillar den tydliga displayen och packboxen som ingår i köpet, samt det trygga uppträdandet på vägen. Den är emellertid något otymplig och svår att manövrera i trängre utrymmen och det nervösa larmsystemet kan gå dig på nerverna...

Positivt

  • Snygg retrodesign
  • Komfortabel och rymlig
  • Knappstart och stöldskydd

Negativt

  • Något otymplig
  • Räckvidden imponerar inte
Testad: September 2019
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Eloped
Pris vid test: 23 450 kronor
Pris: 22 950 kronor hos Eloped

 Läs hela vårt test av Eloped Retro 


Evess Firenze: Elmoped i mellanprisklassen

En retroinspirerad elmoped.

Evess Firenze
Betyg 4 av 5

Omdöme

Komfortmässigt finns det i stort sett inget att anmärka på förutom skramlandet vid ojämnt underlag. Motorn känns pigg och svarar med en snabb acceleration men vid stigningar tappar den både kraft och fart. Körmässigt är Firenze annars väldigt lättmanövrerad och med ett tryggt uppträdande oavsett om du kör den i tät stadstrafik eller på kurviga landsvägar.

Positivt

  • Udda design
  • Komfortabel fjädring
  • Snabb acceleration

Negativt

  • Skrymmande
  • Tappar kraft vid stigningar
  • Snålt med förvaringsutrymmen
Testad: Juli 2020
Mer info: Evess
Typ: Elmoped klass 1
Pris: Från 26 000 kronor hos Evess

 Läs hela testet av Evess Firenze


Garelli Ciclone Scout – snygg och underhållande elmoped

En av 2021 års mest underhållande, och snygga, elmopeder.

Garelli Ciclone Scout
Betyg 5 av 5

Omdöme

Garelli Ciclone Scout är utan tvekan en årets trevligaste bekantskaper. En blickfångare, snygg som få andra modeller på marknaden, och sett till köregenskaper, räckvidd och sittkomfort finns inget att anmärka på. Visst, den kostar i och för sig en rejäl slant – och vi hade gärna sett någon form av lastutrymme för att vi ovillkorligt ska kapitulera inför den här skönheten.

Positivt

  • Hög kvalitetskänsla rakt igenom
  • Designen
  • Komfortabel och underhållande att köra
  • Smidigt format

Negativt

  • Pris
  • Förvaringsutrymme saknas helt
  • Lång laddtid (med standardladdare)
Testad: Oktober 2021
Mer info: Garelli
Typ: Elmoped klass 1
Pris: 42 900 kronor hos Garelli

 Läs hela testet av Garelli Ciclone Scout 


NIU MQi GT – en stark elmoppe för långpendlaren

Övertygar med fina vägegenskaper och en bra räckvidd.

NIU MQi GT
Betyg 4 av 5

Omdöme

Kostar det så smakar det, men NIU MQi GT har å andra sidan det mesta du begära av en elmoped avsedd för längre turer. En stark motor som klarar stigningar utan att tappa kraft, lång räckvidd och med uppkopplingen kan du förutom notiser om något är galet även få uppdateringar i realtid om mopedens status, räckvidd och annat matnyttigt, även från distans. Förvaringsutrymmet är i snålaste laget så en toppbox är att rekommendera.

Positivt

  • Hög kvalitetskänsla
  • Räckvidd
  • Uppkopplad och med gps-sändare

Negativt

  • Pris
  • Snålt med förvaringsutrymme
Testad: Mars 2021
Typ: Elmoped klass 1
Räckvidd (enligt tillverkaren): Upp till 120 km
Pris: 39 995 kronor hos Kopenscooter

 Läs hela testet av NIU MQi GT 


NIU NQi Sport – en uppkopplad värsting

Snygg, bekväm och uppkopplad.

NIU NQi Sport
Betyg 4 av 5

Omdöme

NQi Sport kostar en rejäl slant, men känns värd varenda krona. Kvalitetskänslan är en glädjekälla och körglädje levereras av den nästan 2 kW starka motorn så det räcker och blir över. Konstant uppkoppling och möjlighet att fördubbla räckvidden med ett extra batteri är ytterligare funktioner vi gillar skarpt. Rekommenderas!  

Positivt

  • Riktigt snygg, bekväm och underhållande
  • Konstant uppkopplad
  • Räckvidden kan fördubblas

Negativt

  • Dyr
Testad: Augusti 2018
Typ: Elmoped klass 1
Tillverkare: NIU
Pris: 29 995 kronor hos Köpenscooter.nu

 Läs hela vårt test av NIU NQi Sport 


Super Soco TC: Elmoped med retroinspirerad design

En läcker design som drar blickar till sig.

Super Soco TC
Betyg 4 av 5

Omdöme

Super Soco TC tillhör skaran av de snyggaste elmopederna på marknaden just nu, med en skön retrostil som uppskattas av de flesta. Kvalitetskänslan är genomgående hög och med dubbla batterier blir räckvidden imponerande. Lättmanövrerad och riktigt underhållande att köra på kurviga vägar, men kan upplevas som aningen kraftlös i uppförsbackar.

Positivt

  • Sjukt snygg!
  • Kvalitetskänslan
  • Plats för dubbla batterier
  • Tydlig och informativ display

Negativt

  • Upplevs som något kraftlös i vissa lägen
  • Priset
  • Den sportiga designen kan ge sken av fartresurser som inte finns (inte lagligt i alla fall)
Testad: September 2020
Mer info: Super Soco
Typ: Elmoped klass 1
Pris: 39 900 kronor hos Svea Fordon

 Läs hela vårt test av Super Soco TC 


Viarelli Enzero Electric: Elmoped med modern design

Tidsenlig och modern look.

Viarelli Enzero Electric
Betyg 2 av 5

Omdöme

Snygg, lätt, modern och en perfekt pendlarhoj för tonåringen eller den lite kortare föraren som vill köra eldrivet. Något stötig på sämre underlag men desto roligare på släta kurviga vägar. Det tunga blybatteriet liksom att den blivit dyrare sedan testtillfället drar ner betyget.

Positivt

  • Underhållande i stadsmiljö och på kurviga landsvägar
  • Bra pris
  • Pigg motor som svarar direkt

Negativt

  • Trivs inte på sämre underlag
  • Låg sadel i framkant passar inte alla
  • Oprecis batteriindikator
  • Blybatteri
Testad: Juli 2018
Mer info: Viarelli.se
Typ: Elmoped klass 1
Pris nu: 39 995 kronor hos Motorsweden

 Läs hela vårt test av Viarelli Enzero Electric 


Viarelli Piccolo Li: Kvick och lättmanövrerad elmoped

Lättmanövrerad i stadstrafik.

Viarelli Piccolo Li
Betyg 3 av 5

Omdöme

Viarelli Piccolo både blandar och ger. Den är suverän att hantera och köra i tät stadstrafik och motorn är ett riktigt lyckopiller. Litiumbatteriet är en välkommen nyhet som även reducerar den sammanlagda fordonsvikten, och trots prisjusteringen uppåt känns den fortfarande prisvärd. Samtidigt är fjädringskomforten inte den behagligaste och konstruktionen känns överlag lite ”plastig”. Missljuden som uppstår vid minsta lilla ojämnhet är enbart av ondo och det snålt tilltagna förvaringsutrymmet drar ner betyget en aning.

Positivt

  • Lättmanövrerad i stadstrafik
  • Pigg och vridstark motor
  • Relativt bra pris

Negativt

  • Fjädringskomfort
  • Kvalitetskänslan i både material och passform
  • Något nervös i uppträdandet på landsväg
Testad: April 2020
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Viarelli.se
Pris: 23 990 kronor hos Motorsweden

 Läs hela vårt test av Viarelli Piccolo Li 


Viarelli Supermotard: Brutalt körglad elmoped

En bjässe som är riktigt underhållande att köra.

Viarelli Supermotard
Betyg 4 av 5

Omdöme

Supermotard från Viarelli är en spännande tillskott i elmoped-segmentet och sticker ut rejält – både design- och körmässigt. Här har du en modell som tål lite hårdare tag och som trivs både på och vid sidan om vägen och kvalitetskänslan är genomgående hög. Trots det lite tuffare utseendet är den både lättmanövrerad och komfortabel. Den tar sig fram där varje scooter annars stöter på patrull. När den inte körs är den däremot ingen barnlek att hantera och prislappen är blodig.

Positivt

  • Udda design
  • Skönt komfortabel, uppträder tryggt både på och vid sidan av vägen
  • Gott om kraft från motorn
  • Tilltaget förvaringsutrymme, stort nog för ett extra batteri

Negativt

  • Räckvidden
  • Pris
  • Låter en hel del från drivlinan
  • Batteriet är relativt omständigt att lossa
  • Svårhanterlig och platskrävande när den inte används
Testad: Maj 2020
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Viarelli
Pris vid test: 39 990 kronor
Pris42 990 hos Marin & Fritid

 Läs hela testet av Viarelli Supermotard


Test: Vässla 2 – snygg elmoped med mycket kraft

Stabil och trygg på vägen.

Vässla 2
Betyg 4 av 5

Omdöme

Vässla 2 har förädlats och känns mer stabil och trygg på vägen än tidigare. Den kraftfullare motorn är riktigt trevlig och ger elmopeden den kraft som tidigare saknades i framför allt uppförsbackar. Vi gillar de små förändringarna i designen, men är tveksamma till den ljussvaga skärmen.

Positivt

  • Snygg design
  • Köregenskaperna
  • Kvalitetskänslan

Negativt

  • Ljussvag skärm
  • Räckvidden imponerar inte
Testad: Maj 2019
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Vassla.com
Pris vid test: 25 000 kronor
Pris: Från 26 995 kronor hos Vässla

 Läs hela vårt test av Vässla 2