Viarelli Vincero Electric Lithium: Komfortabel glidare

Vincero har vad man skulle kunna kalla ett klassiskt utseende med en retrolook som tilltalar rejält. Kvalitetskänslan är betydligt högre än hos syskonet Piccolo och komfortmässigt har vi inget att anmärka på. Dessutom är elmopeden bestyckad med ett Lithium-jon-batteri på 28 Ah vilket är en klar fördel jämfört med övriga deltagande modeller från Viarelli. Detta påverkar dessvärre prislappen rejält och och Vincero i detta utförande går lös på knappt 30 000 kronor. Modellen kan emellertid köpas till ett betydligt lägre pris men då med ett 20 Ah batteri av bly-typ.

Den väl tilltagna sadeln har ett material som närmast kan liknas vid mockaläder och en riktigt skön stoppning som resulterar i en bekväm sittställning, även för en bakre medpassagerare. Under den låsbara sadeln finns även ett större förvaringsutrymme som rymmer en hel del, men är inte stort nog för en hjälm. Det finns även litet mindre (även det låsbart) fack under styret för plånbok, mobiltelefon eller likande.

Elmoped test Viarelli Vincero Electric Lithium

Den runda instrumenteringen är digital och riktigt snyggt designad. Här serveras den viktigaste informationen såsom hastighet, batteristatus samt indikeringslampor för blinkers och hel- och halvljus i tydlig fokus liksom vilken av de två olika körlägena som för tillfället används (max 25 km/h eller max 45 km/h) Enkelt och överskådligt. Pa vardera sida av styret hittar vi reglagen för blinkers, signalhorn, strålkastare, strömbrytare samt varningsblinkers.

Elmoped

Elmotorn är kraftfull och på 3 000W vilket ger en snabb acceleration och skönt bottendrag. På vägen känns mopeden trygg och den sväljer ojämnheter i vägen med bravur, även på lite sämre vägar, och trots att det är en relativt stor scooter är den lättmanövrerad.

Räckvidden är specificerad till runt 6 mil men då får du köra ekonomiskt och under gynnsamma förhållanden. Upp till fem mil är mer realistiskt vilket är fullt tillräckligt för det flesta pendlarna och finns tillgång till ett eluttag under arbetstid är det inga som helst problem.


Omdöme

Vincero är inte bara något av en skönhet utan bjuder även på en makalöst komfortabel färd på de flest underlag. Räckvidden är godkänd och användarmässigt finns inget att klaga på. Kvalitetskänslan är god och Litiumbatteriet har på papperet en lång livstid.

Fakta Viarelli Vincero Electric Lithium

Testad: Juli 2018
Mer info: Viarelli.se
Pris: 29 990 kronor
Typ: Elmoped klass 1
Motor: Elektrisk, borstlös
Effekt: 3.0 kW
Räckvidd: Upp till 6 mil
Batteri: Lithium-jon, 28 Ah/1 680 kW/h
Laddtid: 6 – 8 timmar
Laddcykler: Fler än 600
Antal körlägen: 2
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 12 tum
Broms bak:/fram: skivbroms/skivbroms
Mått (längd, bredd, höjd): 1875 x 700 x 1140 mm
Fordonsvikt: 88 kilo
Batterivikt: 13 kilo
Pris: 28 990 kronor hos Motorsweden.

plus

Sittkomfort
Lithium-jonbatteri
Köregenskaper
Stark motor

minus

Dyr
Kan upplevas som lite klumpig

Betyg 7 av 10