Vässla 2: En stabil uppdatering

Nu är uppföljaren till Vässla här. Eller snarare en uppdatering av den gamla modellen. Ett par ändringar i designen har gjorts, vilket är klart till det bättre. Bland annat har moppen fått en nättare front med blottade dämpare och en klart snyggare framskärm, vilket ger mopeden en sportigare och mer påkostad framtoning.

Test Vässla 2

Helt ny instrumentpanel

Instrumentpanelen är helt ny och är placerad centralt ovanpå styret. Den rektangulära skärmen är inte lika integrerad som tidigare utan ”flyter” mer ovanpå. Klart snyggare, men tyvärr är den alldeles för ljussvag för att fungera tillfredställande i dagsljus. Den är däremot precis som på föregångaren enkel i utförandet; här visas enbart batterikapacitet i stapelform, hastighet samt trippmätare.

En av de två mer intressanta nyheterna är att hjulen nu är på 12 tum jämfört med tidigare 10 tum. Det påverkar köregenskaperna rejält och bäddar för en klart bekvämare färd över ojämnheter på sämre vägar. Vässla 2 uppträder tryggare och mer förtroendeingivande oavsett underlag, helt enkelt.

Den andra välkomna nyheten är att motorn har mer muskler. Detta påverkar inte prestandan nämnvärt i form av acceleration, utan det är främst i uppförsbackar eller om du har en passagerare sittandes baktill som skillnaden märks – och det rejält.

Räckvidd på 40-60 kilometer

Räckvidden ligger som tidigare på mellan 40-60 kilometer, mycket beroende på körstil. Batteriet är placerat under sätet och kan laddas antingen via kontakten i chassit eller lätt tas med till hemmet för att laddas där.

Omdöme

M3 rekommenderarVässla 2 har förädlats och känns mer stabil och trygg på vägen än tidigare. Den kraftfullare motorn är riktigt trevlig och ger elmopeden den kraft som tidigare saknades i framför allt uppförsbackar. Vi gillar de små förändringarna i designen, men är tveksamma till den ljussvaga skärmen.

Specifikationer

Produkt: Vässla 2
Testad: Maj 2019
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Vassla.com
Motor: Bosch, elektrisk, borstlös
Effekt: 1200 W
Räckvidd: 40 - 60 km
Batteri: Laddtid: 5-6 timmar
Laddcykler: 700 - 900 
Antal körlägen: 2
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 12 tum
Broms bak:/fram: Skivbroms
Fordonsvikt: 60 kilo
Batterivikt: 8 kilo
Garantier: 2 år
Pris vid test: 25 000 kronor

plus

Snygg design
Köregenskaperna
Kvalitetskänslan

minus

Ljussvag skärm
Räckvidden imponerar inte

Betyg 8 av 10