2020-10-19: Testet uppdaterat med test av elmopeden Eloped Apex

Utbudet av modeller börjar bli gediget och nya elmopeder lanseras kontinuerligt. De skiljer sig inte markant från varandra i storlek, men det finns en hel del annat att tänka på innan du väljer modell. Finns det nog med lastutrymme eller går det att beställa exempelvis en passande topbox? Är sittpositionen bra nog för längre turer och räckvidden, hur är det med den?

Här är de tester vi gjort av några av de mest intressanta elmopederna du kan köpa i dag.

Testade elmopeder

Bästa elmoped test

Vissa modeller med ett lägre inköpspris är ofta utrustade med blybatterier och dessa har en betydligt kortare livslängd och kräver mer underhåll gentemot de modernare (och mer stöldbegärliga) litium jon-batterierna. Bor du i lägenhet kan det även vara bra om batteriet kan tas med separat och laddas.

Läs även: Bästa elcykel – stort test 

Motorstyrkan är också en parameter, och skillnaden mellan en lite svagare motor och en starkare märks framför allt vid acceleration, i uppförsbackar samt om du har en passagerare där bak (eller om du själv väger en aning för mycket). En hel del att tänka på alltså innan du bestämmer dig.

Så gjorde vi testet

Vi tog in olika modeller som samtliga kördes under minst en veckas tid på olika underlag. Detta samlingstest uppdateras löpande allt eftersom vi får in nya modeller att köra. 

City Slicker – en av årets häftigaste elmopeder

Brutala prestanda och köregenskaper

City Slicker
Betyg 5 av 5

Omdöme

I segmentet elmopeder är City Slicker från Eloped utan tvekan något av det häftigaste och mest underhållande som erbjuds i dagsläget. Brutala prestanda och köregenskaper som för tankarna till en traditionell sporthoj, oavsett miljö. Samtidigt erbjuds sittkomfort även för längre turer och räckvidden är tillräcklig för att från närförorten på en laddning pendla både in och tillbaka ut från stan. Leveranstiden är 12 veckor, men om denna påverkas av Corona-utbrottet är svårt att bedöma. 

Positivt

  • Häftig design
  • Prestanda och underhållande köregenskaper
  • Prisvärd

Negativt

  • Batteriet är otympligt och omständigt att lossa
  • Saknar centralstöd, alternativt ett bättre sidostöd
Testad: mars 2020
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Eloped
Pris: 34 950 kronor hos Eloped

 Läs hela vårt test av City Slicker 


Drax Stealth: Elmoped med häftig design

En komfort som övertygar

Drax Stealth
Betyg 4 av 5

Omdöme

Drax Stealth stoltserar med en drivlina som imponerar och en komfort som övertygar. Designen går att diskutera och vår gissning är att modellen nästan uteslutande kommer att tilltala den yngre målgruppen som vill sticka ut från mängden. Räckvidden är inte mycket att orda om; mellan 40 – 70 kilometer beroende på körstil.

Positivt

  • Cool design
  • Acceleration och fjädringskomfort
  • Anpassad för nordiskt klimat (IP65-klassad)

Negativt

  • Ont om förvaringsutrymmen
  • Tung och något otymplig

Testad: Juli 2018
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Kopenscooter.nu
Pris: 19 995 kronor hos Bikepoint

 Läs hela vårt test av Drax Stealth 


Drax Superior: Bekväm och underhållande elmoped

Starkt motor och snabb acceleration.

Drax Superior
Betyg 4 av 5

Omdöme

Drax Superior uppför sig tryggt på vägen och är ett riktigt bekvämt alternativ för såväl pendlaren som för nöjesåkaren. Ett generöst förvaringsutrymme och flertalet smarta stöldskyddslösningar i kombinationen med underhållande köregenskaper samt konstant uppkoppling hamnar på plussidan. Baksidan är ett relativt högt pris, men kvalitetskänslan är överlag påtaglig och sammantaget blir slutbetyget högt.

Positivt

  • Komfortabel, även vid lägre sträckor.
  • Starkt motor, snabb acceleration.
  • Förvaringsutrymmet.
  • Genomtänkta stöldskyddsfunktioner.

Negativt

  • Pris.
Testad: September 2020
Typ: Elmoped klass 1
Pris: 26 995 kronor hos Köp en Scooter.

 Läs hela vårt test av Drax Superior 


Drax Swift: Effektsvag motor tar udden av körglädjen

En elscooter i klassisk tappning

Drax Swift
Betyg 3 av 5

Omdöme

En scooter i klassisk tappning som förtjänar en bättre kraftkälla. För en fullvuxen förare räcker det helt enkelt inte till för mer än bara transport från plats A till plats B. Körglädje och komfort är svårt att sätta en prislapp på men för knappt 20 000 bör du kunna förvänta dig mer, det smidiga nyckellösa systemet till trots…

Positivt

  • Nyckellöst system och stödlarm
  • Bra planerat förvaringsutrymme
  • Sittkomfort

Negativt

  • Klen motor
  • Plastig känsla i knappar och reglage
  • Fjädringskomfort
Testad: September 2018
Mer info: Köpenscooter.nu
Typ: Elmoped klass 1
Pris: 14 995 kronor hos Köpenscooter.

 Läs hela vårt test av Drax Swift 


Eloped Apex: Smidig elmoped som gjord för stadstrafik

En lättkörd elmoped som inte kostar skjortan

Eloped Apex
Betyg 3 av 5

Omdöme

Apex från Eloped är modernt designad och trivs som bäst i stadsmiljöer där den briljerar med sin kvicka styrning och överlag lätthanterliga konstruktion. Den bör kunna attrahera förstagångsköparen, och visst är kvalitetskänslan hög sett till det i sammanhanget relativt låga priset. Men den effektsvaga motorn drar ner helhetsintrycket och för den med längre pendlingsavstånd finns bekvämare alternativ med bättre prestanda.

Positivt

  • Lätthanterlig, smidig i stadsmiljöer.
  • Bra pris.
  • Tydlig display.

Negativt

  • Kraftlös motor.
  • Stötig fjärdingskomfort på sämre underlag.
  • Begränsat med förvaringsutrymmen.
Testad: Oktober 2020
Typ: Elmoped klass 1
Rek pris vid test: 16 950 kronor
Pris: 16 950 kronor hos Cdon.

 Läs hela vårt test av Eloped Apex 


Eloped Retro: Välutrustad och bekväm elmoped

Komfortabel även under längre sträckor

Eloped Retro
Betyg 4 av 5

Omdöme

Retro är en elmoped som även under längre sträckor erbjuder en komfortabel färd både för förare och en eventuell passagerare. Vi gillar den tydliga displayen och packboxen som ingår i köpet, samt det trygga uppträdandet på vägen. Den är emellertid något otymplig och svår att manövrera i trängre utrymmen och det nervösa larmsystemet kan gå dig på nerverna...

Positivt

  • Snygg retrodesign.
  • Komfortabel och rymlig.
  • Knappstart och stöldskydd.

Negativt

  • Något otymplig.
  • Räckvidden imponerar inte.
Testad: September 2019
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Eloped
Pris vid test: 23 450 kronor
Pris: 21 450 kronor hos Eloped

 Läs hela vårt test av Eloped Retro 


Evess Firenze: Elmoped i mellanprisklassen

En retroinspirerad elmoped

Evess Firenze
Betyg 4 av 5

Omdöme

Komfortmässigt finns det i stort sett inget att anmärka på förutom skramlandet vid ojämnt underlag. Motorn känns pigg och svarar med en snabb acceleration men vid stigningar tappar den både kraft och fart. Körmässigt är Firenze annars väldigt lättmanövrerad och med ett tryggt uppträdande oavsett om du kör den i tät stadstrafik eller på kurviga landsvägar.

Positivt

  • Udda design
  • Komfortabel fjädring
  • Snabb acceleration

Negativt

  • Skrymmande
  • Tappar kraft vid stigningar
  • Snålt med förvaringsutrymmen
Testad: Juli 2020
Mer info: Evess
Typ: Elmoped klass 1
Pris: 20 000 kronor hos Evess

NIU NQi Sport – en uppkopplad värsting

Snygg, bekväm och uppkopplad

NIU NQi Sport
Betyg 4 av 5

Omdöme

NQi Sport kostar en rejäl slant, men känns värd varenda krona. Kvalitetskänslan är en glädjekälla och körglädje levereras av den nästan 2 kW starka motorn så det räcker och blir över. Konstant uppkoppling och möjlighet att fördubbla räckvidden med ett extra batteri är ytterligare funktioner vi gillar skarpt. Rekommenderas!  

Positivt

  • Riktigt snygg, bekväm och underhållande
  • Konstant uppkopplad
  • Räckvidden kan fördubblas

Negativt

  • Dyr
Testad: Augusti 2018
Typ: Elmoped klass 1
Tillverkare: NIU
Pris: 30 995 kronor hos Köpenscooter.nu

 Läs hela vårt test av NIU NQi Sport 


Super Soco TC: Elmoped med retroinspirerad design

En läcker design som drar blickar till sig

Super Soco TC
Betyg 4 av 5

Omdöme

Super Soco TC tillhör skaran av de snyggaste elmopederna på marknaden just nu, med en skön retrostil som uppskattas av de flesta. Kvalitetskänslan är genomgående hög och med dubbla batterier blir räckvidden imponerande. Lättmanövrerad och riktigt underhållande att köra på kurviga vägar, men kan upplevas som aningen kraftlös i uppförsbackar.

Positivt

  • Sjukt snygg!
  • Kvalitetskänslan
  • Plats för dubbla batterier
  • Tydlig och informativ display

Negativt

  • Upplevs som något kraftlös i vissa lägen
  • Priset
  • Den sportiga designen kan ge sken av fartresurser som inte finns (inte lagligt i alla fall)
Testad: September 2020
Mer info: Super Soco
Typ: Elmoped klass 1
Pris: 32 900 kronor hos Svea Fordon

 Läs hela vårt test av Super Soco TC 


Viarelli Enzero Electric: Elmoped med modern design

Tidsenlig och modern look

Viarelli Enzero Electric
Betyg 2 av 5

Omdöme

Snygg, lätt, modern och en perfekt pendlarhoj för tonåringen eller den lite kortare föraren som vill köra eldrivet. Något stötig på sämre underlag men desto roligare på släta kurviga vägar. Det tunga blybatteriet liksom att den blivit dyrare sedan testtillfället drar ner betyget.

Positivt

  • Underhållande i stadsmiljö och på kurviga landsvägar
  • Bra pris
  • Pigg motor som svarar direkt

Negativt

  • Trivs inte på sämre underlag
  • Låg sadel i framkant passar inte alla
  • Oprecis batteriindikator
  • Blybatteri
Testad: Juli 2018
Mer info: Viarelli.se
Typ: Elmoped klass 1
Pris nu: 15 990 kronor hos Motorsweden.

 Läs hela vårt test av Viarelli Enzero Electric 


Viarelli Piccolo Electric: Billig elmoped med budgetkänsla

Futuristisk look som onekligen sticker ut

Viarelli Piccolo Electric
Betyg 2 av 5

Omdöme

Ett udda utseende och ett relativt lågt pris gör att den borde tilltala en hel del spekulanter. Räckvidden ligger på runt 6 mil beroende på körstil och den låga vikten gör den riktigt behändig och rolig att köra i stadstrafik. Kvalitetskänslan när det gäller passformen mellan de olika plastdelarna övertygar däremot inte och sittkomforten kunde varit bättre.

Positivt

  • Underhållande och lätthanterlig
  • Bra pris
  • Snabb acceleration

Negativt

  • Stötig på sämre underlag
  • Kvalitetskänsla
  • Blybatteri
Testad: Juli 2018
Mer info: Viarelli.se
Typ: Elmoped klass 1
Pris: 12 995 kronor hos Motorsweden.

 Läs hela vårt test av Viarelli Piccolo Electric 


Viarelli Piccolo Li: Kvick och lättmanövrerad elmoped

Lättmanövrerad i stadstrafik

Viarelli Piccolo Li
Betyg 3 av 5

Omdöme

Viarelli Piccolo både blandar och ger. Den är suverän att hantera och köra i tät stadstrafik och motorn är ett riktigt lyckopiller. Litiumbatteriet är en välkommen nyhet som även reducerar den sammanlagda fordonsvikten, och trots prisjusteringen uppåt känns den fortfarande prisvärd. Samtidigt är fjädringskomforten inte den behagligaste och konstruktionen känns överlag lite ”plastig”. Missljuden som uppstår vid minsta lilla ojämnhet är enbart av ondo och det snålt tilltagna förvaringsutrymmet drar ner betyget en aning.

Positivt

  • Lättmanövrerad i stadstrafik
  • Pigg och vridstark motor
  • Relativt bra pris

Negativt

  • Fjädringskomfort
  • Kvalitetskänslan i både material och passform
  • Något nervös i uppträdandet på landsväg
Testad: April 2020
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Viarelli.se
Pris: 16 990 kronor hos Motorsweden.

 Läs hela vårt test av Viarelli Piccolo Li 


Viarelli Venice Electric: Eldriven moped i klassisk tappning

Vespa-inspirerade former och linjer

ViarelliVeniceElectric
Betyg 2 av 5

Omdöme

En i vårt tycke riktigt snygg modell som förutom blybatteriet saknar direkta svagheter och liknar till stor del den billigare Piccolo när det kommer till köregenskaper frånsett lite mer effekt i motorn. Är du ute efter en mer klassisk design med analog instrumentering kan detta vara modellen för dig.

Positivt

  • Rapp motor
  • Bra komfort
  • Mycket enkelt handhavande

Negativt

  • Något stötig i framvagnen på sämre underlag
  • Blybatteri
Testad: Juli 2018
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Viarelli.se
Pris nu: 16 990 kronor hos Motorsweden.

 Läs hela vårt test av Viarelli Venice Electric 


Viarelli Vincero Electric Lithium: Elmoped med retrolook

Komfortabel på de flesta underlag

Viarelli Vincero Electric Lithium
Betyg 3 av 5

Omdöme

Vincero är inte bara något av en skönhet utan bjuder även på en makalöst komfortabel färd på de flesta underlag. Räckvidden är godkänd och användarmässigt finns inget att klaga på. Kvalitetskänslan är god och Litiumbatteriet har på papperet en lång livstid.

Positivt

  • Sittkomfort
  • Lithium-jonbatteri
  • Köregenskaper
  • Stark motor

Negativt

  • Dyr
  • Kan upplevas som lite klumpig
Testad: Juli 2018
Mer info: Viarelli.se
Typ: Elmoped klass 1
Pris: 29 990 kronor hos Motorsweden.

 Läs hela vårt test av Viarelli Vincero Electric Lithium 


Test: Vässla 2 – snygg elmoped med mycket kraft

Stabil och trygg på vägen

Vässla 2
Betyg 4 av 5

Omdöme

Vässla 2 har förädlats och känns mer stabil och trygg på vägen än tidigare. Den kraftfullare motorn är riktigt trevlig och ger elmopeden den kraft som tidigare saknades i framför allt uppförsbackar. Vi gillar de små förändringarna i designen, men är tveksamma till den ljussvaga skärmen.

Positivt

  • Snygg design
  • Köregenskaperna
  • Kvalitetskänslan

Negativt

  • Ljussvag skärm
  • Räckvidden imponerar inte
Testad: Maj 2019
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Vassla.com
Pris vid test: 25 000 kronor
Pris: Från 26 700 kronor hos Vässla
 Läs hela vårt test av Vässla 2