Drax Swift: Effektsvag motor tar udden av körglädjen

Drax Swift är den andra modellen från tillverkaren vi testar och har en helt annan utstrålning och design än tuffingen Stealth, som överraskade oss i positiv bemärkelse både när det gäller design och köregenskaper.

Drax Swift

Välplanerat förvaringsutrymme

Här är det en mer återhållsam framtoning som gäller i en mer klassisk tappning av en scooter. Swift kommer i en svart färg med förarplats och sadel som går i grått. Snygg eller inte låter vi andra avgöra men känslan i själva materialet tenderar att kännas lite budget.

Sittställningen är upprätt, som i de flesta scooter-modeller, och sadeln räcker till för både förare och en passagerare. Under sittdynan är batteriet placerat och det finns plats för både laddare och minde prylar. Överlag känns det välplanerat och genomtänkt och strax nedanför styret finns en hängare för en jacka eller liknande.

Drax Swift

Smidigt nyckellöst system

Förardisplayen är digital och visar batterikapacitet i stapelform, hastighet, körläge samt körd sträcka. Här önskar vi att det gick att få fram lite mer information, exempelvis kvarvarande räckvidd i siffror och genomsnittlig hastighet. Här går det inte ens att nollställa trippmätaren vilket känns märkligt.

Innanför vartdera handtaget finns kontrollknapparna och med din högra tumme väljer du körläge (två till antalet) samt slår på eller stänger av belysningen. På vänster sida hittar vi reglage för hel- eller halvljus, blinkers, signalhornet samt parkeringsläge. Knapparna ger överlag ett plastigt intryck men fyller sin funktion.

Swift är utrustad med ett nyckellöst system, vilket är både relativt ovanligt och användbart. Du aktiverar funktionen genom att trycka på den medföljande fjärrkontrollen och sedan är det bara trycka på den stora knappen, placerad på mitten under förardisplayen, och köra iväg. Med samma knapp stänger du sedan av mopeden. Med fjärren kan du även aktivera stöldskyddslarmet. Lösningen är riktigt smidig och något fler tillverkare lär, eller bör, ta efter i framtiden.

Drax Swift

Klen motor

Körmässigt är Swift något av en besvikelse, framför allt med syskonet Stealth som jämförelse. Fjädringskomforten är för mjukt satt vilket gör att ojämnheter slår igenom och förmedlas upp i styret i vissa fall. På jämnare underlag märks detta knappt alls och påverkar inte köregenskaperna nämnvärt, men på sämre vägar och i kombination med de små 10 tums-hjulen blir det påtagligt sämre.

Motorn är på endast 1,2kw och i detta fallet märks det tydligt vid acceleration. Det tar relativt lång tid för att komma upp i maxhastighet och lutar vägen dessutom något uppåt kan du glömma att ens komma över 40-strecket. Den effektsvaga motorn är helt enkelt för klen för att leverera någon egentlig körglädje och har du en passagerare med dig får du räkna med att bli omsprungen av joggare i mindre backar.

Omdöme.

En scooter i klassisk tappning som förtjänar en bättre kraftkälla. För en fullvuxen förare räcker det helt enkelt inte till för mer än bara transport från plats A till plats B. Körglädje och komfort är svårt att sätta en prislapp på men för knappt 20 000 bör du kunna förvänta dig mer, det smidiga nyckellösa systemet till trots…

Fakta Drax Swift 

Testad: September 2018
Mer info: Köpenscooter.nu
Typ: Elmoped klass 1
Motor: Elektrisk, borstlös
Effekt: 1.2 kW
Räckvidd: Upp till 8 mil
Batteri: Lithiumjon, 48V, 29Ah
Laddtid: Ingen uppgift
Laddcykler: Fler än 600
Antal körlägen: 2
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 10 tum
Broms bak:/fram: skivbroms/skivbroms
Mått: (längd, bredd, höjd): 1680 x 750 x 1050 mm
Fordonsvikt: 62 kilo
Batterivikt: 7 kilo
Pris vid test: 19 995 kronor.
Pris: 17 995 kronor hos Köpenscooter.

plus

Nyckellöst system och stödlarm
Bra planerat förvaringsutrymme
Sittkomfort

minus

Klen motor
Plastig känsla i knappar och reglage
Fjädringskomfort

Betyg 5 av 10