NIU M+ Sport: Bättre på i stort sett allt

M+ Sport från NIU är nära besläktad med modellerna N1 samt M1 Pro som vi testade förra året. Främst med den sistnämnda – och det krävs ett noggrant öga för att ens kunna skilja dem åt.

NIU M+ Sport

Designmässigt är M+ Sport och M1 Pro som sagt i stort sett identiska och endast små detaljer skiljer dem åt. Bland annat sadeln som på den nyare M+ är något större och bättre anpassad för att rymma två åkande. Här hittar vi även fotpinnar för passageraren snyggt integrerade längs med sidorna. Glädjande nog finns här även centralstöd vilket ger en stabilare parkering, något som saknas på M1 Pro.

Måtten är desamma, det vill säga 1640 x 657 x 1099 millimeter så det är en kompakt och smidig elmoped oavsett vilken av dessa modeller du väljer. Under sadeln ryms batteriet samt laddare och sladd, sedan är det fullt. Pakethållare samt toppbox finns att köpa som tillval om du behöver ha mer packningsutrymmen (för ett stadigt lås, extrakläder eller liknande).

Tidsenligt uppkopplad

NIU M+ Sport

Reglage och design på kontrollpanelen känner vi igen sedan tidigare. Reglagen är logiskt placerade och det går snabbt att lära sig hantera alla funktioner. Den digitala skärmen är helt digital och visar tydligt all information i form av bland annat hastighet, batterinivå i stapelform och procent, körläge, energiåtervinning (energi återvinns när du använder bromsarna), samt felkodmeddelanden om något fallerar.

NIU M+ Sport

Precis som syskonskaran är M+ Sport givetvis uppkopplad och efter att ha installerat appen i din telefon kan du här hitta massor av information gällande tidigare körstatistik, batteristatus samt var mopeden befinner sig i realtid. Appen är både snyggt utformad och användbar.


Mer kraft och längre räckvidd

De största skillnaderna mellan M+ och M1 Pro hittar vi dolt under ytan. Ett kraftfullare batteri, här på 42Ah istället för 32Ah, förbättrar räckvidden rejält. M+ Sport har kapacitet för upp till 13 mils körning på en laddning. Givetvis beroende på körstil och last – vi snittade på som mest 10 mil – men jämfört med M1 Pro, som har en räckvidd på upp till sju mil, är det en klar skillnad.

M3 bäst i test

Även när det gäller motorstyrka skiljer modellerna sig åt och i M+ Sport har bestyckats med Bosch-motor på 1400W. Det låter kanske inte som en kioskvältare, men skillnaden både är och känns tydligare än vad man kan tro. Accelerationen är klart bättre än i M1 Pro och mopeden tappar inte kraft i uppförsbackarna.

Omdöme

M+ Sport har det där lilla extra som syskonmodellen saknar – rejäl kraft i motorn och bra räckvidd! Den är körglad och riktigt smidig i stadstrafik. Elmopeder från NUI överlag må kosta en hel del men du får i gengäld en kvalitetskänsla som är hög rakt igenom.

Specifikationer

Modell: M+ Sport
Testad: Juni 2019
Tillverkare: NIU
Mer info: Köpenscooter.nu
Typ: Elmoped klass 1
Motor: Elektrisk, borstlös
Effekt: 1.4 kW
Räckvidd: Upp till 13 mil
Batteri: Lithiumjon, 48V, 42Ah
Laddtid: Ingen uppgift
Laddcykler: Fler än 600
Antal körlägen: 2
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 10 tum
Broms bak:/fram: Skivbroms/skivbroms
Mått:(längd, bredd, höjd): 1640 x 657 x 1099 mm
Fordonsvikt: 55 kilo
Batterivikt: 11 kilo
Pris vid test: 27 995 kronor
Pris: 27 995 kronor hos Köpenscooter.nu

plus

Snygg design.
Bra med kraft från motorn.
Uppkopplad.

minus

Dyr.
Snålt med lastutrymmen.

Betyg 9 av 10